ایران و جهان

باز هم بلاتکلیفی‌های آموزشی در ایام کرونا


به گزارش خبرنگار مهر، مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش تهران روز گذشته درباره نحوه برگزاری امتحانات نوبت اول تاکید کرد که با توجه به وضعیت بیماری کرونا و مصوبات ستاد مرکزی مقابله با کرونا امسال تمام کلاس‌ها به طور غیر حضوری برگزار شد بنا بر این شرایط امتحانات حضوری هم به هیچ عنوان و در هیچ مقطع تحصیلی برگزار نخواهد شد و تنها امتحانات نهایی برای بازماندگان خرداد و شهریور برگزار می‌شود و در سایر مدارس هیچ امتحانی به طور حضوری برگزار نخواهد شد.

در این میان تکلیف دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول روشن است. در مقطع متوسطه دوم اما دانش آموزان دو دسته می‌شوند. دانش آموزانی که در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل دروس فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند و دانش آموزان شاخه‌های نظری. مسعود ثقفی در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد که منظور از عدم برپایی امتحانات در هیچ مدرسه‌ای شامل هنرستان‌های شهر تهران هم می‌شود و اگر هنرستانی به بهانه برپایی امتحانات یا ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای دانش آموزان را در این شرایط کرونا به مدرسه بکشاند تخلف کرده است.

این در حالی است که بسیاری از والدین دانش آموزان هنرستانی و خود دانش آموزان در تماس با خبرگزاری مهر اعلام کرده‌اند که برخی هنرستان‌های شهر تهران امتحانات تخصصی را به صورت مجازی برگزار نمی‌کنند و این مساله به عهده مدیر هنرستان‌ها گذاشته شده که خصوصاً در مدارس نمونه دولتی و غیردولتی نظر مدیران به حضور دانش آموزان در مدرسه و گرفتن امتحانات به صورت حضوری است.

خسرو ساکی‌رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی نیز امروز در گفتگویی با اشاره به برقراری شرایط قرمز شیوع بیماری کرونا در برخی از مناطق گفته است: در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان مدارس روزانه دوره‌های دوم متوسطه فراهم نباشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی دی ماه در متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظری، دروس عمومی، شایستگی‌های غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش، به صورت غیر حضوری با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود. در صورتی که به تشخیص معلم و تأیید مدیر مدرسه، امکان ارزشیابی پایانی به صورت برخط (آنلاین) فراهم نباشد، معلم می‌تواند از ارزشیابی تکوینی نوبت اول، برای تعیین نمره پایانی دانش آموزان استفاده کند.

این در حالی است که در بخشنامه سراسری ذکر شده است که ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و استانداردهای مهارت شاخه کاردانش و دروس کارآموزی و کارورزی به صورت تراکمی و حضوری با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد.

ثقفی درباره این موضوع نیز گفت: فعلاً با توجه به شرایط پاندمی کرونا این امتحانات نباید برگزار شود و به زمانی دیگر موکول شود.

این سردرگمی دانش آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش خصوصاً با توجه به اینکه آموزش‌های دروس عملی آنها هم در ایام کرونا با اما و اگرهای بسیاری همراه است، و مسئولان اعلام می‌کنند: ” هیچ آزمون حضوری برای امتحانات داخلی نوبت اول برگزار نمی‌شود”، بیشتر شده است.

هر چند به نظر می‌رسد که احراز شایستگی‌های فنی و مهارتی به صورت مجازی چندان امکان پذیر نیست اما نمی‌توان نسبت به این مساله هم بی تفاوت بود که حضور این دانش آموزان و استثنا کردن آنها برای حضور در مدرسه باعث ایجاد نارضایتی خواهد شد و حتی مغایر با اصول بهداشتی است که این روزها از سوی ستاد ملی کرونا در جریان است.

از سوی دیگر شنیده‌های خبرنگار مهر حاکی از این است که برخی از مدارس شهر تهران به دنبال راهی برای برگزاری امتحانات نوبت اول به صورت حضوری هستند و به دلایل متعدد آزمون مجازی را معتبر و قابل اجرا نمی‌دانند. همچنین به نظر می‌رسد آموزش و پرورش با توجه به تغییر شرایط بسیاری از شهرهای کشور از حالت قرمز به نارنجی و زرد به دنبال تغییر شیوه آموزش مجازی به آموزش حضوری حداقل در برخی پایه‌ها است به طوری که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز اعلام کرد: پیشنهاد بازگشایی مدارس برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی در شهرهای نارنجی و زرد مطرح شد که این دانش آموزان بتوانند حضوری در کلاس‌های درس شرکت کنند، این بحث مخالفین و موافقینی دارد که در این خصوص دو هفته دیگر تصمیم‌گیری خواهد شد.

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش همانطور که بارها در زمان بازگشایی مدارس وزیر آن اعلام کرده است، از طرفداران بازگشایی مدارس است و نگرانی‌های دیگری به جز بحث سلامت دانش آموزان و در مورد یادگیری و تعلیم و تربیت دارد و حتی همانطور که بارها محسن حاجی میرزایی اعلام کرده است معتقد هستند بازگشایی مدارس تأثیری در این پاندمی ندارد همانطور که در بازگشایی های ابتدای سال تحصیلی اعلام شد هیچ وقت ثابت نشد که آن بازگشایی‌ها یکی از علت‌های بالا رفتن شیوع کرونا در کشور بوده است.

اینها همه در حالی است که در دنیا نیز آموزش حضوری و بازگشایی و تعطیلی مدارس یکی از چالش‌های جدی پیش روی تصمیم گیران بهداشتی است به طوری که به صورت مرتب شاهد اخبار بازگشایی، بالا رفتن شیوع کرونا و به دنبالش تعطیلی مدارس هستیم. اما آنچه مهم به نظر می‌رسد این نکته است که در این زمینه تصمیم گیران بهداشتی و آموزشی باید با توجه به مجموع شرایط خاص کشورمان تصمیم‌هایی یکسان و آینده‌نگرانه داشته باشند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا