ایران و جهان

اروپایی‌ها با سلب حق حیات مشکلی ندارند/ انتقاد از سکوت غربی‌ها


به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقری معاون بین‌الملل قوه قضائیه در جلسه شورای عالی مسئولان قضائی با اشاره به انعکاس بین‌المللی دو رویداد مهم در آذر ماه، یکی از آنها را واقعه ۷ آذر و «جنایت علیه عدالت» و دیگری را واقعه ۲۲ آذر و «اجرای عدالت» عنوان کرد و گفت: غربی‌ها به ویژه دولت‌های اروپایی در قبال ترور شهید محسن فخری زاده یا سکوت کردند و یا مانند اکثر موارد قبلی میان جسد دو قربانی، طرف جسد او را گرفتند و عملاً شریک جرم جنایتکاران علیه عدالت شدند اما همین غربی‌ها، از سوی دیگر در ۲۲ آذر در قبال اجرای عدالت به میدان آمدند و «وحشیانه» علیه اجرای عدالت موضع گرفتند.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود غربی‌ها مواضع دوگانه دارند درست نیست، بلکه اروپایی‌ها موضع یکسان دارند و آن موضع‌گیری و اقدام علیه عدالت است و هر جا پای عدالت به میان بیاید، غربی‌ها مقابل عدالت قرار می‌گیرند؛ چه در قضیه فلسطین، چه در قضیه یمن و چه در قبال ملت ایران.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار داشت: حرف ما با اروپایی‌ها و به طور خاص فرانسه و آلمان این است که شما که ادعا می‌کنید از حق حیات دفاع می‌کنید و با مجازات مرگ تحت هر شرایطی مخالف هستید، به این سوال ملت ایران پاسخ دهید که آیا شما با مقام‌های آلمانی که با فروش سلاح کشتار جمعی شیمیایی به صدام موجب قتل هزاران جوان ایرانی شدند هم مخالفید؟ آیا کشتار وحشیانه جوانان ایرانی به واسطه سلاح‌های شیمیایی آلمانی را وحشیانه دانسته و محکوم می‌کنید؟

باقری با بیان اینکه «سوال ما از دولتمردان فرانسوی این است که شما با مجازات مرگ مخالفید با اجرای عدالت مشکل دارید؟»، افزود: تفاوت ما با شما این است که جمهوری اسلامی متهم را حتی اگر در فرانسه هم باشد به ایران می‌آورد، محاکمه می‌کند و بعد از طی یک دادرسی عادلانه، حکم قانونی را اجرا می‌کند ولی شما فرانسوی‌ها بدون طی فرایند دادرسی عادلانه و بدون دادن حق دفاع به متهم او را در خیابان تیرباران می‌کنید.

وی ادامه داد: تفاوت جمهوری اسلامی با غربی‌ها در این است که در جمهوری اسلامی مجازات در دادگاه تعیین می‌شود ولی بدون محاکمه و در خیابان حکم اعدام را اجرا می‌کنید. فرمان ۸ ماده‌ای امام نشانگر عمق اهمیت جایگاه حقوق مردم در حکومت اسلامی است معاون بین‌الملل قوه قضائیه گفت: حرف ما با اروپایی‌ها این است که شما با سلب حق حیات مشکل ندارید، چرا که در قبال ترور شهید فخری‌زاده سکوت مرگبار گرفتید. مرد باشید و برای یک بار هم که شده راست بگویید که حق حیات انسان‌ها برایتان اهمیتی ندارد، فقط با اجرای عدالت مشکل دارید!

باقری افزود: اینکه در اوج جنایات گروه‌های تروریستی در بسیاری از شهرهای کشور و در شرایطی که جمهوری اسلامی در حال خروج از مرحله انفعالی در جنگ تحمیلی بود و هنوز ابتکار عمل کامل را در قبال رژیم متجاوز صدام در دست نگرفته بود، صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای صیانت از حقوق مردم که به فرمان ۸ ماده‌ای معروف شد، بیانگر عمق اهمیت و اجرای جایگاه حقوق مردم در حکومت اسلامی است.

وی تصریح کرد: اختصاص ۵ بند از ۸ بند فرمان حضرت امام به قوه قضائیه علاوه بر اینکه بیانگر مسئولیت سنگین دستگاه قضائی در قبال حقوق مردم است، نشان دهنده جایگاه محوری و بنیانی این قوه در عرصه صیانت از حقوق مردم و لزوم مشارکت و همکاری دستگاه‌های دیگر با قوه قضائیه برای انجام این رسالت شرعی و مسئولیت ملی است. در تحول قضائی «حقوق مردم» نقش محوری دارد.

باقری همچنین گفت که «اختصاص بخش قابل توجهی از مفاد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های رئیس قوه قضائیه به مسائل مرتبط با حقوق مردم هم بیانگر اهمیت بالای صیانت از حقوق مردم در برنامه تحول قضائی است» و متذکر شد: یکی از محورهای اصلی فرمان ۸ ماده‌ای حضرت امام خمینی (ره) صیانت از حریم خصوصی مردم است که در این عرصه هم نیازمند تقویت قوانین و مقررات و هم اهتمام بیشتر به اجرای چارچوب‌های قانونی هستیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا