ایران و جهان

آخرین وضعیت واگذاری ۸ فرودگاه وزارت نفت به وزارت راه


به گزارش خبرنگار مهر، وزارت نفت ۹ فرودگاه آغاجری، عسلویه (خلیج فارس)، ماهشهر، خارک، گچساران، لاوان، بهرگان، سپری و جم در مالکیت خود داشت که از سال های گذشته، سیاست این وزارت، واگذاری برخی امور و فعالیت های غیر مرتبط با وظایف اصلی این وزارت خانه از جمله فرودگاه داری و ایرلاین داری بود.

از همین رو، نفت ایر با تغییر نام به شرکت هواپیمایی کارون، اواخر سال ۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

پس از سانحه ای که ۷ بهمن ۹۸ برای هواپیمای بوئینگ ام دی هواپیمایی کاسپین در فرودگاه ماهشهر رخ داد و این هواپیما، به دلایلی، از انتهای باند خارج شد، روند واگذاری فرودگاه های وزارت نفت به وزارت راه و شهرسازی (شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران) سرعت بیشتری گرفت.

نیمه شهریور ماه امسال نیز محسن آتش زمزم مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی ماهشهر در گفت وگو با خبرنگار مهر، اعلام کرده بود که بارها به شرکت فرودگاه ها گفته ایم حاضریم فرودگاه ماهشهر را رایگان به وزارت راه واگذار کنیم، اما شرکت فرودگاه ها به دلیل زیان ده بود این فرودگاه، حاضر به پذیرفت این فرودگاه ها نبود.

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، هفته گذشته در حکمی، همه سرپرستان ۸ فرودگاه انتقالی از وزارت نفت به وزارت راه را منصوب کرد.

معاون شرکت فردگاه ها: چرا فرودگاه جم به وزارت راه منتقل نشد؟

محسن امیرانی معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر، با تأیید واگذاری همه فرودگاه های وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها، اظهار داشت: قرار بود همه ۹ فرودگاه وزارت نفت به وزارت راه منتتقل شود اما در آخرین جلسات، جمع بندی این بود که ۸ فرودگاه وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها منتقل شود و فرودگاه جم در اختیار نفت باقی بماند.

وی افزود: قرار است مالکیت این ۸ فرودگاه به شرکت فرودگاه ها منتقل شود اما فرودگاه جم، به نظر می رسد به دلیل اینکه در نزدیکی چاه نفت است، قانونا امکان انتقال ندارد و باید در اختیار وزارت نفت باقی بماند.

امیرانی با بیان اینکه همه این فرودگاه ها زیان ده هستند، گفت: کار وزارت نفت اساساً فرودگاه داری نیست و بحث های ایمنی پرواز و ناوبری هوایی باید در اختیار نهاد تخصصی قرار گیرد؛ با این حال بعد از سانحه فرودگاه ماهشهر، روند واگذاری ها سرعت گرفت.

عضو هیئت مذاکره نفت و راه: مالکیت و مدیریت ۸ فرودگاه وزارت نفت، ۳ ساله به شرکت فرودگاه ها منتقل می شود

سعید اکبری عضو هیئت مذاکره کننده وزارت نفت و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره جزئیات انتقال این ۸ فرودگاه به شرکت فرودگاه ها اظهار داشت: قرار است مدیریت راهبری و مالکیت در یک بازه زمانی سه ساله ۸ فرودگاه وزارت نفت به وزارت راه واگذار شود اما فعلاً شرکت فرودگاه ها سرپرستان این فرودگاه ها را تعیین می کند تا روند ۳ ساله طی شود.

وی در خصوص اینکه آیا اخذ مصوبه قانونی لازم است یا خیر؟ افزود: حتماً مصوبه هیئت دولت را طبق قانون لازم دارد البته به شرطی که قرار باشد مالکیت این فرودگاه ها از وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها منتقل شود.

فعلاً هزینه ای رد و بدل نشده اما وزارت نفت باید هزینه سرویس و نگهداری فرودگاه را پرداخت کند

معاون سابق عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها درباره رقم واگذاری ها گفت: تا کنون هزینه ای رد و بدل نشده اما طبق توافقی که کرده ایم، ظرف ۳ سال هزینه های استانداردسازی فرودگاه ها به اضافه هزینه های جاری سرویس و نگهداری آنها از طرف وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها باید داده شود.

اکبری در این خصوص که آیا این فرودگاه ها، نیازمند نوسازی هستند یا نه؟ یادآور شد: با توجه به اینکه در سنوات اخیر، هیچ هزینه ای برای استاندارد نگه داشتن فرودگاه ها، اصلاح محاوط فرودگاهی، سطوح پروازی، سیستم های آتش نشانی، ناوبری، چراغ های باند و تاکسی وی ها، نشده و نفت از چند سال قبل تصمیم به واگذاری آنها داشته، فرودگاه های وزارت نفت با مشکلات زیادی روبه رو هستند که باید این تجهیزات نوسازی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است فرودگاه های انتقالی از نفت به راه، سودده شوند؟ تصریح کرد: شرکت فرودگاه ها برنامه ندارد این فرودگاه ها را سودده کند، چون فرودگاه ها حداقل در بازه زمانی ۴ تا ۵ ساله سودده نخواهند بود؛ من اصلاً قبول ندارم این فرودگاه ها، پُر پرواز تر از فرودگاه های مِلکی شرکت فرودگاه ها هستند.

فقط ماهشهر و عسلویه پرواز برنامه ای دارند

اکبری ادامه داد: غیر از فرودگاه های ماهشهر و خلیج فارس (عسلویه)، سایر فرودگاه های وزارت نفت عمدتاً پرواز چارتر دارند و پرسنل شرکت نفت را منتقل می کنند.

وی در این خصوص که آیا امکان انجام ایرتاکسی در فرودگاه های انتقالی هست یا نه؟ گفت: ایرتاکسی می تواند در این فرودگاه ها اجرا شود اما بستگی به شرایط آنها دارد اغلب این فرودگاه ها حتی باید سطح آنها پایین تر هم بیاید، خیلی از این فرودگاه ها نمی توانند هواپیماهای پهن پیکر را بپذیرند.

به گفته اکبری، فرودگاه خارک حتی امکان نشستن هواپیمای مدیوم (میان پیکر) را هم ندارد چون باند و استیپ آن استاندارد نیست حتی ممکن است تایپ هواپیماهایی که به خیلی از این فرودگاه ها تردد دارند را به هواپیماهای کوچکتر محدود کنیم.

شرکت فرودگاه ها این فرودگاه ها را نمی خواست؛ ما را مکلف کردند

عضو هیئت مذاکره نفت و راه خاطرنشان کرد: این تغییر مالکیت، مدیریت و راهبری فرودگاه ها به هیچ عنوان خواسته شرکت فرودگاه ها نبوده و صرفاً به دلیل توافقاتی که در دولت انجام شده و سیاست وزارت نفت که می خواهد وظایف غیر مرتبط با وزارت نفت را واگذار کند، این فرودگاه ها را پذیرفتیم.

وی ادامه داد: مانند کاری که وزارت نفت در خصوص نگهدار ی راه ها و جاده ها یا بیمارستان های خود کرده است، این وزارت خانه می خواست فرودگاه های خود را هم واگذار کند.

اکبری تأکید کرد: اصلاً مطلوب شرکت فرودگاه ها، پذیرش این فرودگاه ها نیست چون معمولاً در دنیا روند به این شکل است که از اصالت تمرکزگرایی فرودگاه ها دوری کرده و فرودگاه ها را معمولاً مقامات استانی و محلی اداره می کنند غیر از بعضی فرودگاه هایی که استراتژیک هستند مانند فرودگاه های بین المللی یا فرودگاه هایی که به صورت مشترک با نظامی ها اداره می شود سایر فرودگاه ها را مقامات محلی اداره می کنند و شرکت هایی مانند شرکت فرودگاه ها، صرفاً وظیفه ناوبری هوایی آنها را بر عهده می گیرند اما در کشور ما به دلیل اتخاذ سیاست کلان وزارت نفت و راه، چاره ای نداریم جز اینکه این فرودگاه را قبول کنیم به خصوص که این فرودگاه ها نه تنها سودده نیستند، بلکه سالها طول می کشد تا به سوددهی برسند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا