ایران و جهان

۴ وجه تفاوت انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا با ادوار گذشته


خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل- مریم خرمائی: یک روز بیشتر تا زمان برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باقی نمانده است. اگر شرایط عادی بود؛ می‌گفتیم گردونه انتخاباتی بعد از راه پر فراز و نشیبی که پیموده، بالاخره از حرکت می‌ایستد؛ اما این دور از رقابت ریاست‌جمهوری آمریکا به چهار دلیل، متفاوت از ادوار گذشته است و آنگونه که از پیش‌بینی‌ها برمی‌آید، آوردگاه ۳ نوامبر (۱۳ آبان) می‌تواند نقطه آغاز تحولاتی باشد که از آن بوی آشوب و ناآرامی به مشام می‌رسد.

*اول آنکه به طور معمول، دورنمای اقتصادی و سطح توقع مردم از میزان اشتغال و رفاه اجتماعی است که اغلبِ آنها را به پای صندوق‌های رأی می‌کشاند حال آنکه برای اولین بار در تاریخ انتخاباتی آمریکا، این بهداشت عمومی است که در موازنه قدرت میان دو رقیب جمهوریخواه و دموکرات دخیل شده و دستاوردهای اقتصادی را کم رنگ می‌کند. به طور مثال، اظهارنظر شب گذشته «آنتونی فائوچی» کارشناس ارشد ستاد مبارزه با کرونای کاخ سفید مبنی بر اینکه «جو بایدن» نامزد دموکرات، کووید ۱۹ را از منظر پزشکی جدی‌تر می‌گیرد؛ مردم آمریکا را که بیش از ۲۳۰ هزار تن از هموطنان‌شان را از دست داده‌اند و اکنون به بقا بیش از هر چیز دیگری می‌اندیشند؛ به سمت چپ طیف سیاسی متمایل می‌کند و همین است که در سطح ملی، شاهد پیشتازی ۸ درصدی بایدن هستیم.

*دیگر آنکه برای نخستین بار است که یک زن سیاه پوست نیمه هندی نیمه جامائیکایی که از قضا، همسری یهودی تبار نیز دارد؛ به امید تصاحب عنوان معاونت ریاست‌جمهوری پا به میدان رقابت می‌گذارد. اینکه «کامالا هریس» در این کارز انتخاباتی، بایدن را همراهی می‌کند؛ یکی از نقاط قوت حزب دموکرات است که قطعاً دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه، نمی‌تواند با وعده‌هایی مثل اعزام نخستین زن فضانورد به کره ماه، آن را جبران کند.

شمار دموکرات‌هایی که خواستار برگ رأی پُستی بوده‌اند؛ ۱۰ میلیون نفر بیشتر از جمهوریخواهان است

*سومین عامل تأثیرگذار، سطح مشارکت مردمی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است. تاکنون بیش از ۹۰ میلیون نفر از طریق پُست رأی خود را به صندوق انداخته‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم بالغ بر ۱۵۰ میلیون نفر شود؛ امری که از ۱۹۰۸ به این سوی، بی‌سابقه بوده است که این خود حاکی از تنگاتنگ بودن رقابت میان دو حریف جمهوریخواه و دموکرات است.

*در نهایت، چهارمین عامل تأثیرگذار و در عین حال تنش‌زا آن است که برای نخستین بار، یکی از دو رقیب که از قضا ساکن فعلی کاخ سفید است، حتی پیش از برگزاری انتخابات، صحت آن را زیر سوال برده و از احتمال تقلب گسترده که به عدم پذیرش نتایج از سوی او منجر می‌شود؛ صحبت می‌کند.

در این میان، آنچه بیش از همه بحث برانگیز می‌شود این است که ترامپ می‌کوشد میان عوامل شماره ۳ و ۴ ارتباط ایجاد کند به این معنا که تقلب انتخاباتی را به افزایش سطح مشارکت مردم در انتخابات پُستی نسبت می‌دهد.

ترامپ یا بایدن، نفع انتخابات پُستی به کدام یک می‌رسد

حتماً انتظار داریم با آن همه قیل و قالی که ترامپ راه انداخته، نفع حضور مردم در انتخابات زودهنگام، به سبد دموکرات‌ها ریخته شود. طبق برآوردها، شمار دموکرات‌هایی که خواستار برگ رأی پُستی بوده‌اند؛ ۱۰ میلیون نفر بیشتر از جمهوریخواهان است و همین اثباتی است بر سودمند بودن این روش رأی‌گیری برای بایدن.

اما بافت جمعیتی سالمند آمریکا، اغلب طرفدار جمهوریخواهان است و معمولاً هم به شیوه پُستی رأی می‌دهد. جالب آنکه ایالات کلیدی چون «فلوریدا» و «آریزونا» بافت جمعیتی مسنی دارند و از همین بابت است که در بیشتر رای‌گیری‌ها دیدگاه آنها تمایل به دوری جستن از حزب دموکرات دارد.

تنها در صورتی که اختلاف آرا ناچیز باشد؛ می‌توان با طرح اتهام تقلب، خواستار بازشمارش آرا شد پس چرا ترامپ، از طرفداران خود خواست که از طریق پُستی رأی ندهند؟ پاسخ آن است که او به نوعی غربالگری انتخاباتی دست زده است یعنی آنکه می‌خواهد ۳ نوامبر را به نمایش قدرت حضوری جمهوریخواهان پای صندوق رأی تبدیل کند. رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند که در اغلب ایالات، اختلاف رأی مردمی‌اش با نامزد دموکرات بیش از آن است که قادر به جبران باشد. پس سعی می‌کند تا جایی که ممکن است در ایالات مرددی چون فلوریدا، اوهایو، پنسیلوانیا و میشیگان، فاصله خود را با بایدن کم کند. تنها در صورتی که اختلاف آرا ناچیز باشد؛ می‌توان با طرح اتهام تقلب، خواستار بازشمارش آنها شد و فرضیه‌هایی چون تعمد دموکرات‌ها در عدم تطبیق مدارک و امضاها، وارد کردن نام مردگان در بر گه‌های رأی و غیره را مطرح کرد.

اینکه ترامپ، در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی‌اش مدعی شد «فکر نمی‌کنم اینکه بعد از انتخابات مدت زیادی انتظار بکشیم، امر عادلانه‌ای باشد. به محض اینکه انتخابات تمام شود، با وکلایمان دست به کار می‌شویم»؛ اشاره به همین موضوع دارد.

این سناریویی است که دورنمای روزهای پساانتخاباتی آمریکا را به سمت شورش موافقین و مخالفین ترامپ پیش می‌برد و تعیین نتیجه نهایی را به دیوان عالی واگذار می‌کند- مرجع قضائی که همین چند روز پیش، خانم «امی بارت» را به عضویت پذیرفت تا به این ترتیب، از ۹ کرسی قضاوت، ۶ مورد آن در کنترل جمهوریخواهان باشد.

اینکه دموکرات‌ها واقعاً قصد تقلب دارند یا خیر امر نامعلومی است؛ اما در سناریوی از پیش نوشته شده ترامپ که پایانش به تمدید زمامداری او ختم می‌شود، شکی درباره اینکه چه کسی متقلب است؛ وجود ندارد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا