ایران و جهان

گلایه سردار جلالی از دعوت نشدن به جلسات شورای عالی فضای مجازی


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، سردار غلامرضا جلالی در استودیو نگاه یک شبکه یک سیما در توضیح دلایل نام گذاری و انتخاب شعار امسال سازمان پدافند غیر عامل افزود: این شعار بر گرفته از راهبردهای مقام معظم رهبری تدوین و تعیین گردید.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری در مقابل اقدام ظالمانه غربی‌ها بهترین عکس العمل را مقاومت فعال برگزیدند از روی دیگر ایستادگی و تاب آوری ملت ایران در مقابل حوادث موجود از جمله کرونا، تحریم و شرایط ناعادلانه اقتصادی هم مثال زدنی است.

سردار جلالی تصریح کرد: تاریخ پیدایش سازمان پدافند غیر عامل در سال‌های آغازین پس از انقلاب در حال شکل گیری بود پس از جنگ و با تفکیک شدن وظایف بسیج و با شروع جنگ تحمیلی تمام وظایف سازمان پدافند غیر عامل توسط سرلشکر فیروزآبادی تحت عنوان ستاد پشتیبانی جنگ و پناهگاه‌ها و بنیاد مهاجرین پوشش داده شد که البته بعدها با پایان یافتن جنگ این ارگان‌ها هم منحل شدند و به این ترتیب جای خالی پدافند غیر عامل همچنان در میان دستگاه‌های دولتی خالی ماند.

او با بیان اینکه ۳ نوع سازمان با وظایفی مشابه با سازمان پدافند غیر عامل فعالیت می‌کنند، افزود: کنفدراسیون غیر نظامی، سازمان مدیریت بحران و وزارت دفاع سرزمینی از جمله ارگان‌هایی هستند که با رویکردی مشابه با سازمان پدافند غیر عامل در حال فعالیتند.

سردار جلالی از پیشرفت چشم گیر کشورمان در شاخه‌های گوناگون پدافندهای غیر عامل خبر داد و افزود: در رشته‌های پدافند اقتصادی، سیاسی، نظامی و مردم محور از رشد بسیار خوبی در سطح منطقه برخوردار شده ایم حتی بسیاری از کشورهای منطقه حتی روسیه در بسیاری از شاخه‌های فعالیتی ما مانور نداده و سررشته‌ای ندارند.

او تصریح کرد: امروز ما دارای ۱۷ رشته دانش در مقاطع ارشد و دکتری داریم این یعنی موضوعات فعالیتی ما بحدی از بلوغ رسیده که می‌توانیم در آن‌ها دانشجو تعلیم دهیم.

سردار جلالی گفت: با اینکه در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه چندین بند و ماده در خصوص پدافند غیر عامل تدوین و تصویب شده، اما هنوز هم فاقد قانون مصوب پایه برای دفاع غیر نظامی کشور هستیم.

او ادامه داد: سازمان پدافند غیر عامل به لحاظ ماهیتی زیر مجموعه نیروهای مسلح کشور محسوب می‌شود در سال ۹۴-۹۵ به مجلس شورای اسلامی درخواست تشکیل قانون برای این سازمان داده شد که در نهایت معلوم شد برای تهیه این قانون باید از دفتر مقام معظم رهبری استعلاماتی بعمل آید که پس از بررسی‌های فراوان اساسنامه ما به تائید مقام معظم رهبری رسیده و این اساس نامه بعنوان قانون اساسی پدافند غیر عامل در نظر گرفته شد.

سردار جلالی در توضیح دلایل گلایه خود مبنی بر دعوت نشدن به شورای عالی فضای مجازی گفت: زمانی یک طرح پیشنهادی به مجلس قبل ارائه کردیم که در کمیسیون امنیت ملی هم به تصویب برسد مبنی بر عضویت رئیس سازمان پدافند غیر عامل در شورای عالی مانند شورایعالی شهرسازی، ترافیک، آمایش ملی، عطف و شورای عالی فضای مجازی البته این پیشنهاد در مجلس تصویب شد، ولی در شورای نگهبان خیر، که دلیلشان هم این بود که باید تائید مقام معظم رهبری هم کسب شود.

در نهایت با تائید مجلس، رئیس جمهور و مقام معظم رهبری تصویب شد، اما به هر دلیل که نمی‌دانم چه هست دبیر شواری عالی فضای مجازی از دعوت رئیس سازمان پدافند غیر عامل در شورای عالی فضای مجازی امتناع ورزیدند.

سردار جلالی در خصوص ورود سازمان پدافند غیر عامل به موضوع کرونا گفت: پس از بررسی‌ها و اجرای مانورهای گوناگون جهت پیشگیری از ابتلاء به کرونا پیشنهادهایی به وزارتخانه‌های کشور و بهداشت و هم به ستادکل نیروهای مسلح داده شد مبنی بر فعال شدن پدافندهای زیست محیطی در کل کشور در جریان این پیشنهاد و هشدارها ستاد کل نیروهای مسلح اولین ارگانی بود که اقدام به همکاری نمود پس از آن وزارت کشور مصوبات ما را به استان‌ها ابلاغ کردند. البته همه این اقدامات قبل از شناسایی و اعلام رسمی کرونا در کشور بوده است.

در جریان این اقدامات، به وزارت کشور توصیه و پیشنهاد تهیه و ذخیره سازی حدود ۳۰ میلیون ماسک و دستکش هم داده شد، اما بازخورد مناسبی دریافت نشد.

او تصریح کرد: مورخه ۳۰ بهمن مصادف با کشف رسمی کرونا در کشور، از سوی سازمان پدافند غیر عامل پیشنهاد قرنطینه محل اولین مبتلای شناسایی شده مطرح شد. قرنطینه مرحله بندی شهر، رجوع به سمت مردم و شناسایی و رسیدگی به حال مبتلایان هم از اقدامات پنج مرحله‌ای ما در روزهای اولیه کشف رسمی کرونا درکشور بوده است جالب اینکه پس از انجام اقدامات فراوان نام سازمان پدافند غیر عامل از لیست اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا حذف شد.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کرونا را مصداق بارز یک جنگ بیولوژیک عنوان کرد و افزود: رفتار و عملکرد صدا و سیما در جریان پوشش‌های کرونایی بسیار خوب بود، اما گاهی بصورت سینوسی تند و کُند عمل می‌کرد و گاهی هم موضوع را ول می‌نمود. روی هم رفته تصمیمات ستاد ملی کرونا در راستای پیشگیری و مراقبت‌های درمانی و رعایت اصول بهداشتی خوب بود، اما با اعمال آموزش‌های جامع و مؤثرتر می‌تواند رعایت اصول بهداشتی را آموزش، اغناء اجماع، الزام و سپس اجرای نکات بهداشتی ایجاد کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا