ایران و جهان

گزارش تازه آژانس به تداوم همکاری با ایران اشاره دارد


به گزارش خبرگزاری مهر ۱ کاظم غریب‌آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با رسانه‌ها افزود که بر اساس گزارش یاد شده، «آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی خود درخصوص تعهدات مرتبط ایران ادامه داده است.»

وی بیان کرد: برابر این گزارش، ایران علاوه بر تداوم تولید آب سنگین و ذخیره آن، مقادیری نیز افزون بر ۲.۲ تن آب سنگین به خارج صادر کرده و همچنین ۱.۳ تن نیز در راستای فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود مصرف کرده است.

نماینده کشورمان ادامه داد: طبق گزارش آژانس، فعالیت‌های غنی سازی در نطنز و فردو، از جمله با ماشین‌های جدید و غنی سازی تا ۴.۵ درصد و فراتر از ۳.۶۷ درصد مقرر در برجام، همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، گزارش به تصمیم اخیر ایران برای انتقال سانتریفیوژهای تحقیق و توسعه به زیر زمین در نطنز اشاره کرده و گفته است که ایران اعلام کرده در این راستا الزامات پادمانی را در نظر خواهد گرفت.

سفیر و نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: گزارش آژانس، میزان ذخایر اورانیوم ایران را تا ۲ نوامبر، ۲۴۴۲.۹ کیلوگرم اعلام کرده است، که برابر با حدود ۳۶۰۰ کیلو گرم اورانیوم با غنای پایین می‌باشد.

غریب آبادی همچنین درخصوص اشاره گزارش به نتایج بازدید آژانس از یکی از مکان‌ها در سال ۱۳۹۷ نیز گفت که با وجود تفاوت نظرهای فنی ما با آژانس، تعاملات در این زمینه میان دو طرف با هدف حل و فصل نهایی موضوع همچنان ادامه دارد و باید از هرگونه اظهارنظر عجولانه پرهیز کرد.

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.

با این حال دو طرف، چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا