ایران و جهان

چرایی از سرگیری روابط تشکیلات خودگردان با تل‌آویو

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: در شرایطی که طی هفته های اخیر سلسله تظاهرات گسترده ای علیه رژیم صهیونیستی در سراسر کشورهای جهان اسلام و جهان عرب در اعتراض به عادی سازی روابط اعراب با این رژیم برگزار شده است، تشکیلات خودگردان فلسطین به تازگی در کمال تعجب تصمیمی را اتخاذ کرده است که حمایت از رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

در همین ارتباط، درحالی که انتظار می رفت تشکیلات خودگردان فلسطین بر اساس وعده هایی که پیشتر داده بود، همراه با دیگر گروه های فلسطینی اقدامات متقابلی را علیه صهیونیستها انجام دهد اما با یک چرخش موضع رسماً ازسرگیری روابط و همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد! «محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که این تشکیلات ازسرگیری تماس‌ها و روابط با رژیم صهیونیستی را کلید زده است.

‌گروه های مقاومت فلسطین معتقدند که ازسرگیری روابط تشکیلات خودگردان با تل آویو خنجری بر تلاش های ملی برای تحقق شراکت راهبردی است وی در این خصوص گفت که رژیم صهیونیستی متعهد شده به توافقنامه‌ها با تشکیلات خودگردان پایبند باشد و بر همین اساس، تماس‌ها بین دو طرف ازسرگرفته شده است. از سوی دیگر، «حسین الشیخ» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نیز با انتشار یک پست توئیتری تاکید کرد که روابط این تشکیلات با رژیم صهیونیستی همانند قبل ازسرگرفته می‌شود. وی مدعی شد که رژیم صهیونیستی به طور شفاهی و کتبی متعهد به پایبندی به توافقنامه‌ها با فلسطینیان شده است.

این اقدام عجیب تشکیلات خودگردان فلسطین واکنش قاطعانه گروه های مقاومت در این کشور را به دنبال داشت. جنبش حماس تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای ازسرگیری همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. در بیانیه حماس آمده است که تشکیلات خودگردان با این اقدام تمام نتایج اجماع تاریخی دبیران کل گروه های فلسطینی را زیر پا گذاشت. جنبش حماس این اقدام تشکیلات خودگردان را به مثابه خنجری به تلاش های ملی برای ایجاد شراکت ملی-راهبردی جهت مقابله با طرح موسوم به معامله قرن برشمرد.

در عین حال، جنبش جهاد اسلامی نیز برقراری روابط مجدد بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی را کودتا علیه تمام تلاش‌ها برای شراکت ملی و هم پیمان شدن با دشمن برشمرد. جهاد اسلامی از این اقدام به عنوان زیرپاگذاشتن اجماع ملی و نتایج نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی و معطل کردن تلاش‌ها برای تحقق مصالحه فلسطینی یاد کرد. این جنبش تأکید کرده است: همکاری تشکیلات خودگردان با اشغالگران به معنای تأیید و تشویق عادی سازی روابط است که تمام گروه‌ها بر مخالفت با آن اجماع دارند.

متوسل شدن تشکیلات خودگردان به ازسرگیری روابط با تل آویو درحالی است که ناکارآمدی گزینه سازش پیشتر بارها به اثبات رسیده بود واقعیت آن است که تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان به عنوان گزینه سازش به عنوان بهترین گزینه برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود می نگرد و این درحالی است که در طول دهه های گذشته چنین گزینه ای نه تنها هیچ رهاوردی برای برای فلسطینیان نداشته است بلکه موجب شده است تا فاصله آنها با حقوق طبیعی‌شان در اراضی اشغالی بیشتر شود.

در واقع، متوسل شدن مجدد تشکیلات خودگردان به رژیم صهیونیستی آن هم در سایه تسریع روند عادی سازی روابط با این رژیم در منطقه درحالی صورت می گیرد که ناکارآمدی گزینه سازش پیشتر بارها برای همگان ثابت شده بود. تشکیلات خودگردان درحالی بر کارآمدی گزینه سازش در برابر صهیونیستها اصرار می ورزد که چنین گزینه ای از هیچ پشتوانه مردمی در اراضی اشغالی برخوردار نیست و مردم فلسطین هیچ ارزشی برای این گزینه قائل نیستند.

مسأله دیگری که در خصوص ازسرگیری روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی وجود دارد، اشتباه محاسباتی این تشکیلات است. سران تشکیلات خودگران فلسطین و در رأس آنها «محمود عباس» رئیس این تشکیلات در واقع با مشاهده نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا دچار اشتباه محاسباتی شده اند. آنها بر این باورند که «جو بایدن» در عرصه سیاست خارجی در قبال فلسطین مسیری متفاوت از «دونالد ترامپ» را در پیش خواهد گرفت.

این اشتباه محاسباتی مقامات تشکلات خودگردان فلسطین در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا یکی از عواملی بود که موجب شد تا آنها به ازسرگیری روابط خود با صهیونیستها روی آورند تا شاید از این رهگذر بتوانند رضایت بایدن را جلب کرده و از برخی امتیازات واهی برخوردار باشند. مقامات تشکیلات خودگردان تصور می کنند که جو بایدن در قبال ازسرگیری روابط آنها با تل آویو، امتیازات ویژه ای را برای تشکیلات‌شان در نظر خواهد گرفت.

‌تشکیلات خودگردان در واقع دچار اشتباه محاسباتی شده است و گمان می کند که از رهگذر احیای روابط با صهیونیسم می تواند به امتیازاتی از سوی بایدن دست پیدا کند این اشتباه محاسباتی درحالی است که حمایت از رژیم صهیونیستی جزئی جدایی ناپذیر از ساختار سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا است و در این میان تفاوتی میان ریاست جمهوری ترامپ و یا بایدن وجود ندارد؛ کما اینکه جو بایدن نیز در جریان تماس تلفنی اخیر خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی صراحتاً اعلام کرد که واشنگتن به حمایت هایش از تل آویو ادامه خواهد داد.

در همین حال، باید گفت که اتخاذ تصمیمِ سرگیری روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی نمی تواند بی ارتباط با تحرکات اخیر این رژیم باشد. پس از آنکه مذاکرات میان فتح و حماس در خصوص آشتی ملی و برگزاری انتخابات ملی در اراضی فلسطینیان با پیشرفت مناسبی رو به رو شد، مقامات رژیم صهیونیستی تلاش های خود را به منظور ترغیب تشکیلات خودگردان فلسطین به اتخاذ تصمیمات جدید آغاز کردند. در نهایت نیز صهیونیستها توانستند سران تشکیلات خودگردان را به ازسرگیری روابط قانع سازند.

به هر حال، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که ازسر گیری روابط با دشمن صهیونیستی نه تنها هیچ دستاوردی برای تشکیلات خودگردان فلسطین در عرصه سیاسی محقق نخواهد کرد بلکه موجب خواهد شد که حجم و میزان تنفر و انزجار فلسطینیان از این تشکیلات و گزینه سازشِ بیش از پیش افزایش یابد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا