ایران و جهان

واکنش رهبران جهان به پیروزی احتمالی «جو بایدن» در انتخابات آمریکا


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اندک زمانی پس از آنکه نخستین رسانه معتبر خبری پیش بینی کرد که مجموع آرای الکترال «جو بایدن» دموکرات از حدنصاب (۲۷۰ رأی) فراتر خواهد رفت و بدین ترتیب، وی به احتمال فراوان رئیس جمهور بعدی ایالات متحده خواهد بود، رهبران جهان و متحدان حزب دموکرات با ارسال پیامهایی این پیروزی را به بایدن تبریک گفتند.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا-همسایه شمالی آمریکا- نخستین مقام سیاسی بود که این پیروزی احتمالی را به بایدن تبریک گفت. ترودو در یک بیانیه اعلام کرد: «مشتاقانه در انتظار همکاری با بایدن، رئیس جمهور منتخب و [کاملا] هریس معاون رئیس جمهور منتخب، دولت ایشان و کنگره ایالات متحده برای حل و فصل بزرگترین چالش‌های جهان به [کمک] یکدیگر هستیم».

پس از ترودو، سران سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس نیز به طور جداگانه به بایدن تبریک گفتند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با یک پیام در صفحه توئیتر خود به بایدن تبریک گفت و او را به «همکاری» برای حل و فصل «چالش‌های» بی شمار کنونی تشویق کرد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا نیز با ابراز مراتب احترام خود را نسبت به پیروزی احتمالی بایدن در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت که مشتاقانه خواستار همکاری با دولت جدید ایالات متحده است.

مقامات بلندپایه آلمان از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم و «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز این پیروزی احتمالی را به بایدن تبریک گفتند. ماس در یک پیام توئیتری نوشت: «ما مشتاقانه خواهان همکاری با دولت بعدی آمریکا هستیم. و می‌خواهیم در همکاری خود برای یک آغاز فرا آتلانتیکی جدید، و یک توافق جدید سرمایه گذاری کنیم».

«هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان نیز شامگاه شنبه پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت. خبرگزاری رسمی عمان با اعلام این خبر گزارش داد که در نامه تبریک سلطان عمان خطاب به بایدن، وی «مراتب تبریک صمیمانه— بابت کسب اعتماد مردم آمریکا و انتخاب خود به عنوان رئیس جمهور بعدی این کشور» را ابراز کرد.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین روز شنبه پیروزی محتمل جو بایدن و کاملا هریس را به آنها تبریک گفت و با ابراز امیدواری نسبت به «همکاری سازنده در تمام حوزه ها» برای مردم آمریکا آرزوی «پیشرفت و موفقیت» کرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا