ایران و جهان

هرگونه تغییر رفتار ویروس را باید دنبال کنیم


به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی، شامگاه شنبه در اجلاس غیر حضوری رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با عنوان این مطلب که یکی از نگرانی‌های ما جهش ویروس کرونا است، گفت: از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و همکاران بیولوژیست درخواست می‌کنم هر گونه تغییر رفتار ویروس را دنبال کنند.

وی افزود: در موج اول بیماری توانستیم در کمتر از ۶۰ روز با کمک سایر دستگاه‌ها و همکاری‌های بین بخشی افتخار دیگری برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزنیم.

نمکی ادامه داد: آمار مرگ و میرها به رقمی نزدیک ۳۰ فوتی در روز رسید و موارد بستری به یک پنجم در کمتر از دو ماه کاهش یافت. همکاری گسترده بین بخشی در تدارک ماسک، لباس محافظتی برای همکاران و…، همکاری و همراهی مردم در رعایت شیوه‌نامه‌ها توانست یک رکورد تاریخی را برجای بگذارد.

وزیر بهداشت به اوج گیری مجدد بیماری اشاره کرد و گفت: پس از کنترل بیماری در همان ماه‌های ابتدایی شیوع، متوجه شدیم امواج تازه بیماری در راه است که رفته رفته امواج سهمگین‌تر شدند و به نسبت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارتفاع این امواج بیشتر شد. در این میان از دو چیز بیشتر رنج بردیم، اول عدم رعایت پروتکل‌ها و دوم مضایق مالی که همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی به آن دچار شدند.

نمکی با اشاره به جلساتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور مقام معظم رهبری داشته‌اند و دستورات و تأکیدات ایشان، افزود: یکی از دستورات ارزشمند رهبری این بود که بتوانیم با حرکتی جدید برای بیماریابی زودرس در اقدامی محله محور فعالیت کنیم. افزایش تست‌ها و قرنطینه به موقع از تأکیدات این بخش است‌. تاکنون با همکاری بسیج، بسیج جامعه پزشکی، هلال‌احمر و سازمان‌های مردم نهاد صحبت‌هایی شده است و این حرکت محله محور از ۲۰ آبان آغاز خواهد شد.

وزیر بهداشت، در ارتباط با تغییرات موتاسیون ویروس، گفت: تردیدی ندارم این موتاسیون‌های جدید ما را گرفتار می‌کند. ما به اندازه چند کشور اروپایی وسعت داریم و جابجایی‌ها و سفرها را در شیوع بیماری مؤثر می‌دانم که در حال کار بر روی آن هستیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا