ایران و جهان

میلیاردها دلار پول آمریکا برای نفوذ در کشورهای منطقه بر باد رفت


خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا باعث شده تا گمانه زنی‌ها در خصوص سیاست‌های آتی آمریکا در قبال منطقه شدت بگیرد.

با وجود آنکه سیاست خارجه آمریکا ثابت بوده و در سایه تغییر رؤسای جمهور این کشور تغییر نمی‌کند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر نقش آمریکا در منطقه رو به زوال رفته است به طوری که بررسی پروژه‌های آمریکا در کشورهای مختلف منطقه از عراق گرفته تا یمن، سوریه، لبنان… نشان می‌دهد که برنامه‌ها و پروژه‌های واشنگتن در این کشورها آن طور که مطلوب آمریکا بوده پیش نرفته و شکست خورده است.

آمریکایی‌ها در هدف قرار دادن مقاومت چندین بار شکست خورده اند. آنها در سال ۲۰۰۶ نتوانستند مقاومت را شکست دهند. واشنگتن همچنین نتوانست نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه را ساقط کند شیخ «ماهر حمود»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت لبنان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اقدامات آمریکا در لبنان و مداخلات واشنگتن در عرصه سیاسی این کشور تاکید کرد: آمریکا برای گسترش نفوذ خود در لبنان بسیار تلاش می‌کند. من معتقدم که واشنگتن به دنبال کنار گذاشتن حزب الله از پست‌های دولتی و غیر دولتی است اما نمی‌تواند این هدف خود را محقق کند؛ بنابراین به دنبال تضعیف قدرت حزب الله در لبنان تا حد امکان است.

وی در ادامه افزود: مقاومت در لبنان در مراحل گذاشته تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته و توانسته از این مراحل عبور کند. ما شاهد به راه انداختن جنگ‌های سیاسی، مذهبی و اقتصادی در لبنان بوده ایم اما معتقدیم که خداوند حامی مؤمنانی است که در مسیر دین اسلام گام برمی دارند و در برابر دشمنان می‌ایستند.

آمریکایی‌ها در هدف قرار دادن مقاومت چندین بار شکست خورده اند. آنها در سال ۲۰۰۶ نتوانستند مقاومت را شکست دهند. همگان می‌دانند که جنگ سال ۲۰۰۶ بنا به تصمیم آمریکا و اقدام رژیم صهیونیستی آغاز شد. واشنگتن همچنین نتوانست نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه را ساقط کند. آمریکایی‌ها برای عملی کردن این توطئه خود، میلیاردها دلار پول هزینه کرده و از کشورهای عربی و غیر عربی برای اجرای آن کمک گرفتند اما در نهایت شکست خوردند.

ماهر حمود همچنین گفت: آمریکایی‌ها در عراق نیز شکست خورده اند. این کشور دیگر عرصه نفوذ گسترده آمریکا نیست. در یمن نیز شاهد آن هستیم که عربستان سعودی که از حمایت آمریکا برای تجاوز به یمن برخوردار است در این کشور شکست خورده است.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت لبنان ادامه داد: مسأله مهم این است که آمریکا با تمام قدرتش نمی‌تواند سرنوشت ملت‌ها را تعیین کند همانطور که در ایران شاهد ساقط شدن رژیم شاه با وجود مخالفت‌های آمریکا بودیم. ایران هم چنین در جنگ عراق پیروز شد و توانست از پیامدهای منفی تحریم‌های آمریکا خود را رها کند.

مسأله مهم این است که آمریکا با تمام قدرتش نمی‌تواند سرنوشت ملت‌ها را تعیین کند همانطور که در ایران شاهد ساقط شدن رژیم شاه با وجود مخالفت‌های آمریکا بودیم. ایران هم چنین در جنگ عراق پیروز شد و توانست از پیامدهای منفی تحریم‌های آمریکا خود را رها کند وی در خصوص قدرت منطقه‌ای ایران بیان کرد: ایران به صورت کلی در حال حاضر قدرت اصلی در خاورمیانه و خلیج فارس به شمار می‌رود. این بدان معنی است که آمریکا چیزی نیست که بخواهیم در برابرش تسلیم شویم اما باید با این کشور مقابله کنیم چرا که واشنگتن همواره علیه اسلام و منافع مسلمانان توطئه چینی کرده و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

شیخ ماهر حمود درباره گستاخی اخیر مقامات فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اکرم و دین اسلام نیز گفت: اینکه فرانسه در این خصوص یک اشتباه فاحش کرد بر کسی پوشیده نیست اما باید به این نکته نیز اشاره کنیم که صهیونیست‌ها از این روند راضی هستند چرا که تلاش می‌کنند برنامه و طرح فرانسه را در لبنان ناکام گذاشته و این طور جلوه دهند که هیچ مسأله ای در منطقه بدون آمریکایی‌ها حل نمی‌شود.

همگان در جریان این گستاخی به ساحت پیامبر اکرم متوجه شدند که اهانت به پیامبر اکرم و مقدسات اسلامی نتایج وخیمی به دنبال خواهد داشت. مقامات فرانسوی از تحریم کالاهای این کشور توسط مسلمانان به عنوان یک سلاح قدرتمند وحشت کردند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا