ایران و جهان

قرض برای ادامه تولید در زمینهای کشاورزی/ برای خرید کود پول نداریم

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اسمامحمودی: کشاورزی یکی از مهمترین زمینه‌های شغلی در کشور است؛ بطوریکه حداقل در استان کرمان ۷۰ درصد از مردم در ارتباط با کشاورزی ارتزاق می‌کنند و از مهمترین عوامل مؤثر در دور زدن تحریم‌ها تأمین مایحتاج و مواد غذایی در بخش کشاورزی و صنایع وابسته توسط کشاورزان است.

افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت کود و سم

اما طی ماه‌های اخیر ارز دولتی برای تأمین کود و سم شیمیایی حذف شده و کود و سم باید با ارز نیمایی وارد شود.

طی ماه‌های اخیر ارز دولتی برای تأمین کود و سم شیمیایی حذف شده و کود و سم باید با ارز نیمایی وارد شود

این در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی هیچ برنامه مناسبی هم برای حمایت از تولید کنندگان داخلی کود و سم هم ندارند، تا سال گذشته دولت ارز دولتی را به وارد کنندگانی می داده که کود و سم آماده از چین و هند وارد می‌کردند و حالا که یارانه دولتی برداشته شده و کود و سم با افزایش قیمتی ۵ تا ۶ برابری مواجه شده است.

تولید کنندگان داخلی حمایت نمی‌شوند و خود را باور ندارند

عدم حمایت از تولید کنندگان داخلی نیز طی سال‌های گذشته موجب شده با وجود اینکه تکنولوژی ساخت کود و سم در داخل کشور وجود دارد اما ظرفیت تولید کنونی با میزان نیاز داخلی متناسب نباشد.

از سوی دیگر تولید کنندگان داخلی که افزایش قیمت سم و کود وارداتی را مشاهده می‌کنند قیمت‌های خود را به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه به شدت افزایش داده‌اند این در حالیست که به نظر می‌رسد این افزایش قیمت در نهاده‌های تولید داخلی بیشتر بار روانی دارد تا ناشی از واقعیت‌های بازار باشد. این در حالیست که امکان تهیه این نهاده‌ها در داخل کشور هم وجود دارد.

در این میان حدود ۲ میلیون کشاورز در استان کرمان در حالی که در گذشته کودهای پتاسه و فسفاته را با با حدود قیمتی ۱۰۰ هزار تومان خریداری می‌کردند حالا این قیمت به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در فروشگاه‌های عرضه کود رسیده است. این افزایش قیمت کود و سم بسیاری از کشاورزان با مشکلات جدی برای تولید محصولات کشاورزی مواجه کرده است و این در حالیست که حمایت‌های دولتی نیز وجود ندارد.

جیب‌های خالی کشاورزان

هم اکنون هر گونی کود سولفات پتانسیم از ۱۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان رسیده و هر گونی ۵۰ کیلویی کود دی آمونیوم فسفات طبق بررسی خبرنگار مهر به ۵۸۰ هزار تومان رسیده است اما کشاورزان در شهرستان‌های جنوبی کرمان در پیام‌هایی که به خبرنگار مهر ارسال کرده‌اند قیمت‌های به مراتب بالاتر را اعلام کرده‌اند.

هم اکنون هر گونی کود سولفات پتانسیم از ۱۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان رسیده و هر گونی ۵۰ کیلویی کود دی آمونیوم فسفات طبق بررسی خبرنگار مهر به ۵۸۰ هزار تومان رسیده است

محمد رضا یکی از این کشاورزان است که گلخانه تولید محصولات کشاورزی دارد و به خبرنگار مهر می‌گوید: بسیاری از کشاورزان در شهرستان جیرفت برای تأمین کود با مشکل مواجه هستند و برای کشت محصول به قرض و تهیه وام‌های کشاورزی روی آورده‌اند.

وی گفت: محصول را شاید بتوان بدون استفاده از سم تولید کرد اما هیچ محصولی بدون کود شیمیایی رشد نمی‌کند، از زمین‌های بدون کود هیچ محصولی نمی‌توان برداشت کرد ولی هیچ حمایتی از کشاورزان برای تأمین کود نمی‌شود.

حسن دیگر کشاورز جیرفتی می‌گوید: یک گلخانه یا زمین کشاورز نیاز به یک یا دو گونی کود ندارد بلکه باید هزینه هنگفتی برای تأمین کود در نظر بگیریم در این شرایط مسئولان توقع دارند محصول را با چه قیمتی بفروشیم که هزینه کود تأمین شود و مردم هم بتوانند نیاز خود را تأمین کنند.

کاهش سطح تولید محصولات

وی گفت: برخی کشاورزان حتی سطح زیر کشت را کم کرده‌اند و یا از کود کمتری استفاده می‌کنند که به کاهش کیفیت تولید منجر می‌شود در این میان نمی دانم مسئولان به چه راه حلی فکر می‌کنند یا اینکه بازار را به حال خود رها کرده‌اند؟

یکی از کشاورزان پسته کار نیز گفت: هر سال حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد از سودی که از برداشت محصول سال قبل داریم را باید صرف آماده سازی زمین کنیم اما در سال جاری این هزینه بسیار بیشتر شده است و مشخص نیست چگونه باید هزینه‌ها را در آینده جبران کنیم.

وی گفت: در کنار کود و سم هزینه اجاره ماشین آلات کشاورزی، کارگر و حمل و نقل هم زیاد شده اما متأسفانه در برخی موارد سم و کود لازم برای کشت محصول وجود ندارد و با وجود اینکه مسئولان اعلام می‌کنند که کمبود نداریم اما ما باید نهاده‌ها را از بازار آزاد تأمین کنیم که قیمت‌های عجیب و غریب دارند.

به جای واردکنندگان از تولید داخلی حمایت کنید

سحر محمد تقی زاده، گیاه پزشک و فعال بازار نهاده‌های کشاورزی به خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به وجود کارخانه‌های تولید کود و سم و نهاده‌هایی که در داخل کشور وجود دارد بسیاری از نهاده‌ها را می‌توان در داخل کشور تولید کرد اما رویه در سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده که به جای تولید از واردات حمایت می شده است.

وی افزود: قیمت‌ها نسبت به سال گذشته شاهد یک جهش قابل توجه است که ناشی از تحریم‌ها و برداشتن ارز دولتی و تخصیص ارز نیمایی است که در مقایسه با بازار آزاد دلار تفاوت چندانی ندارد.

وی گفت: دولت می‌تواند خود را از این سرگردانی در تأمین نهاده‌ها نجات دهد و از فرصت تحریم‌ها استفاده کنند واردات را ممنوع و ارز دولتی را به کارخانه‌های تولید سم داخلی اختصاص دهد تا وابستگی کشور به نهاده‌های خارجی رفع شود.

محمدتقی زاده می‌گوید: هر سال در استان کرمان میلیونها دلار صرف واردات سم و کود از هند و چین می‌شود در صورتیکه همین هزینه را می‌توان به کارخانه‌های داخلی اختصاص داد تا مشکلات رفع شود.

هر سال در استان کرمان میلیونها دلار صرف واردات سم و کود از هند و چین می‌شود در صورتیکه همین هزینه را می‌توان به کارخانه‌های داخلی اختصاص داد تا مشکلات رفع شود

وی گفت: با توجه به شیوع آفت‌های گوناگون در بخش کشاورزی کرمان اگر استفاده از سم به موقع انجام نشود شاهد ضربه شدید به کیفیت و کمیت تولید محصولات مختلف به خصوص پسته خواهیم بود.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت‌ها بسیاری از کشاورزان به خصوص خرده مالکان توان تولید و کشت و کار را ندارند و این امر می‌تواند کشاورزی کرمان را با یک چالش جدی مواجه کند و متأسفانه مسئولان هنوز نمی‌توانند این سونامی شیوع آفت و یا افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را پیش بینی کنند.

وی گفت: اگر فکری به حال تأمین کود حمایتی نشود به زودی جهش بزرگی در قیمت تمام شده محصولات کشاورزی روی خواهد داد.

افزایش قیمت‌ها نگران کننده است

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز در گفتگو با مهر افزایش قیمت کود و نهاده‌های کشاورزی را موجب نگرانی دانست.

سعید برخوری افزود: استان کرمان به خصوص در شهرستان‌های جنوبی یکی از قطب‌های اصلی محصولات کشاورزی است و افزایش قیمت نهادها می‌تواند ضربه جدی به کشاورزی بزند.

وی تصریح کرد: برخی از کودها که از گذشته در داخل کشور تولید می‌شد، در خصوص این نهاده‌ها هم اکنون با جهش کوچک‌تری در قیمت نهاده‌های مواجه هستیم اما بیشترین مشکل در کودهای فسفاته و پتاسه و انواع سم‌های وارداتی وجود دارد.

حمایت‌های ارزی از کشاورزان کاهش نیابد

برخوری اختصاص ارز دولتی برای تأمین نهاده‌ها را با اهمیت دانست و گفت: اگر بخواهیم حمایت‌های ارزی را کاهش یا حذف کنیم کشاورزی صدمه مستقیم خواهد خورد.

وی این افزایش قیمت‌ها در نهاده‌ها را در افزایش قیمت محصولات کشاورزی در آینده تأثیر گذار دانست و بیان کرد: از هم اکنون باید برای رفع مشکلات چاره اندیشی کرد.

اما مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: تمامی کودهای مورد نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه را تأمین کرده‌ایم و مشکلی برای عرضه این کودها نداریم.

محمدمحسن قاسمی بدون اشاره به قیمت کود افزود: کارگزارانی برای فروش کود در گرفته شده است و به کشاورزان توصیه می‌کنیم از کارگزاران مشخص شده کود مورد نیاز را تأمین کنند.

وی کود مورد نیاز سالانه استان را حدود ۷۰ هزار تن اعلام کرد و بیان کرد: کود به میزان مورد نیاز در انبارها وجود دارد و کمبودی نداریم و کار عرضه نیز در حال انجام است از سوی دیگر کود در مبادی ورودی کشور نیز وجود دارد و به صورت مداوم در حال ورود به استان و توزیع است.

هر چند کمبودی در زمینه تأمین کود وجود ندارد اما جهش در نرخ نهاده‌های کشاورزی در استان، کشاورزان را با مشکل کمبود نقدینگی مواجه کرده و این مساله به زودی خود را در بازار مصرف محصولات نیز نمایان خواهد شد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا