ایران و جهان

سینماها ۵ درصد هم مخاطب نداشت، چه رسد به ۵۰ درصد ابلاغیه کرونایی!


محسن پاسدار مدیر سینما «استقلال» تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تمدید تعطیلی سینماهای پایتخت در راستای ملاحظات بهداشتی مرتبط با پیش‌گیری از شیوع کرونا گفت: کاش ستاد ملی مقابله با کرونا، به‌صورت حضوری بررسی‌هایی روی فعالیت سینماها انجام می‌داد و مشخصاً این محل را با دیگر اماکن عمومی مثل رستوران‌ها، فست فودها و پاساژها مقایسه می‌کرد و بعد دستور به تعطیلی سینماها می‌داد!

وی افزود: بعضی از سالن‌های سینمایی تعداد سیصد تا پانصد صندلی دارند. آئین‌نامه ارسالی به سینماداران برای مقابله با کرونا به این صورت بود که باید تنها به اندازه پنجاه درصد ظرفیت سینماها پر می‌شد، ولی در همان مدت فعالیت در شرایط کرونایی حتی پنج درصد هم مخاطب نداشتیم! یعنی شرایط داخل سالن‌ها به‌دلیل تعداد اندک افراد حاضر به‌گونه‌ای بود که حتی مردم بدون ماسک هم می‌توانستند به تماشای فیلم بنشینند و خطری هم آن‌ها را تهدید نمی‌کرد. با این وجود ما باز هم برای همان پنج درصد پروتکل‌ها را سفت و سخت رعایت می‌کردیم؛ تمام مخاطبان با ماسک وارد می‌شدند و سالن‌ها را به‌طور مرتب ضدعفونی می‌کردیم.

پاسدار ادامه داد: با وجود این ملاحظات اما از همان ابتدا که کرونا شیوع مجدد پیدا کرد، سالن‌های سینما به‌صورت کامل بسته شدند! جالب این است که هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. چه کسی می‌خواهد این ضررها را جبران کند؟ سینمایی که به قول وزیر ارشاد ورشکسته است، حالا چگونه با این تعطیلات دنباله‌دار می‌خواهد سرپا شود؟

مدیر سینما «استقلال» تهران با اشاره به ضررهای سینماها در این شرایط بیان کرد: هر سینمایی در دوران کرونا به اندازه خودش صدمه دیده است سالن‌های بزرگ‌تر ضررهای بیشتر و سالن‌های کوچک‌تر ضررهای به اندازه خودشان هرچند کمتر متحمل شده‌اند، ولی باید این وضعیت بررسی و زودتر سینماها بازگشایی شود تا دچار ضربات و بحران‌های بزرگ‌تر نشویم.

پاسدار توضیح داد: به دنبال بسته شدن سینماها خیلی از سینماهای خصوصی و دولتی دست به تعدیل نیرو زده‌اند و به همین صورت بیکاری‌هایی پیش آمد که این مساله عواقبی دارد و دولت باید پاسخگویش باشد. در سینمای ما هم تعدیل نیرو داشتیم چون حوزه هنری تا جایی که توانست نیروها را حفظ کرد، یعنی در این میان بیشتر آن‌هایی که نزدیک به بازنشستگی بودند، تعدیل شدند. درواقع سوابق آن‌ها دریافت شد سپس بازنشسته شدند. در سینما استقلال هم ۲ نفر تعدیل شدند که البته در مرز بازنشستگی بودند. اکثر کسانی که در سینماها تعدیل شده‌اند یا در مرز بازنشستگی بوده‌اند یا سوابق خیلی کمی داشتند که فشاری به آن‌ها وارد نشود. به طور کلی ما سعی کردیم آنهایی را که شرایط دشوارتری داشتند، حفظ کنیم.

این سینمادار در پایان اظهار کرد: حتی زمانی هم که سینماها باز بودند، درآمد ما به گونه‌ای نبود که هزینه‌هایی مثل آب، برق و تلفن تأمین شود چه برسد به اینکه بخواهیم هزینه پرسنل و بیمه را پرداخت کنیم، در این میان دولت هم هیچ کمکی نکرده و این در حالی است که قرار بود وزارت ارشاد وامی را در اختیار سینماداران قرار بدهد اما این کار را هم نکرد. من واقعاً نمی‌دانم چگونه می‌خواهند پاسخگوی این وضعیت باشند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا