ایران و جهان

سناریوهای برگزاری«موسیقی فجر۳۶»/جان هنرمندان رابه خطر نمی‌اندازیم


اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به نحوه برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: به طور حتم جشنواره موسیقی فجر امسال متاثر از شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ خواهد بود که در این زمینه ستاد جشنواره سناریوهای مختلفی را برای برگزاری جشنواره طراحی کرده که در آینده جزییات آن مشخص خواهد شود.

وی درباره شیوه برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره سی و ششم موسیقی فجر گفت: اگر تا زمان مقرر شده برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر آرامش به فضای کشور بازگردد و مباحث آماری مربوط به شیوع کرونا کاهش پیدا کند و البته ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مجوزهای لازم را برای برگزاری جشنواره صادر کرده و تشخیص بدهد که امکان اجرای جمعی برای گروه‌های موسیقی وجود دارد، بخش‌های مختلف جشنواره را برگزار می‌کنیم که حوزه بین‌الملل نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

این تهیه‌کننده و ناشر افزود: سناریوی دوم حضور هنرمندان شرکت‌کننده در تالار موردنظر بدون تماشاگران است که در صورت اجرایی شدن این سناریو، ما نیازمند پلتفرم و زیرساخت‌هایی هستیم که ستاد جشنواره می‌بایست برای تجهیز و آماده‌سازی این زیرساخت‌ها برای پوشش گسترده اینترنتی اجراهای آنلاین اقدامات لازم را انجام دهد. چرا که آماده‌سازی پلتفرم‌ها برای میزبانی از اجراهای آنلاین نیازمند فراهم‌سازی امکاناتی است که باید به‌صورت گسترده برای آن برنامه‌ریزی شود.

ستاد برگزاری جشنواره به هیچ عنوان حاضر نیستیم برای دو تا سه اجرای موسیقی سلامتی هنرمندان ایرانی و خارجی را به خطر بیندازد، به همین جهت ما اصراری برای حضور هنرمندان خارجی در جشنواره موسیقی فجر برای برگزاری بخش بین‌الملل نداریم جعفریان درباره بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: متاسفانه اکنون شیوع کرونا در تمام کشورهای اروپایی و آسیایی اوج گرفته و بسیاری از کشورها در شرایط قرنطینه شدید هستند. پس هرگونه فعالیت ما در این حوزه متاثر از تحولات جهانی کرونا خواهد بود. این در حالی است که ستاد برگزاری جشنواره به هیچ عنوان حاضر نیستیم برای دو تا سه اجرای موسیقی سلامتی هنرمندان ایرانی و خارجی را به خطر بیندازد، به همین جهت ما اصراری برای حضور هنرمندان خارجی در جشنواره موسیقی فجر برای برگزاری بخش بین‌الملل نداریم.

مدیر بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سناریوی سوم ستاد جشنواره برای برگزاری این بخش از جشنواره اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه بدون حضور در تهران از کشور مبدا نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما برای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر است که در این زمینه درست است آن شور و شعف حضور فیزیکی در تالار اجرا میان مخاطب و هنرمند از بین می‌رود ولی این نهایت تلاشی است که می‌تواند منجر به از بین نرفتن خط فکری جشنواره برای بین‌المللی بودن شود. به هر حال جشنواره فیلم فجر و جشنواره تئاتر فجر در دوره‌های پیش رو بخش‌های بین‌الملل ندارند چرا که واقعاً در شرایط پیچیده‌ای هستیم که اصلاً معلوم نیست چه اتفاقی در آینده بیفتد. اما ما تلاش می‌کنیم با رعایت حداکثری شیوه نامه‌های بهداشتی فضایی را فراهم کنیم که هم بتوانیم بخش بین‌الملل جشنواره را برگزار کنیم و هم مخاطبان و هنرمندان در یک شرایط کنترل شده که هیچ خللی در سلامتی شان وارد نمی‌شود بتوانند آثار خود را اجرا کنند.

وی درباره نحوه اجرایی شدن موضوع جشنواره سی و ششم در بخش بین‌الملل که با محوریت موسیقی شرق خواهد بود، تصریح کرد: موضوعی که از سوی جناب ریاحی برای بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر انتخاب شده دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای است که می‌تواند دربرگیرنده نتایج مثبتی برای جشنواره باشد اما متاسفانه ماجرای کرونا توازن را به هم زده و ما می‌بینیم که در کشورهای حوزه شرق آسیا بسیاری از هنرمندان درگیر شیوع ویروس کرونا هستند که حتی بسیاری از هنرمندان و افراد اجازه ورود و خروج از این کشورها را ندارند. ما حتی اگر بخواهیم فضای اجرایی را در حوزه اجرای آنلاین هم منطبق کنیم معضلی به نام پشتیبانی فنی از اجراها را داریم چرا که تعداد زیادی از هنرمندان مد نظر ما در این بخش در مناطقی حضور دارند که امکان اجرای آنلاین را بسیار سخت می‌کند.

جعفریان در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: تمام تلاش دبیر جشنواره، بنده و ستاد اجرایی رویداد سی و ششم فجر برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره با در نظر گرفتن شرایط موجود است که زمان باید آن را تعیین کنند. اما قطعاً در همین روزها نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم فضای موثری را برای جشنواره امسال اجرا کنیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا