ایران و جهان

سختگیری بانکی ها به بهای جان شهروندان تهرانی

گروه جامعه خبرگزاری مهر، مهلت قانونی واریز پول فروش ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی «مترو و اتوبوس» از سوی بانک عامل فردا به پایان می‌رسد و هنوز صحبتی از واریز این مبلغ از سوی بانک مرکزی به میان نیامده است.

هاشمی: انگار قدرتی از پشت پرده نمی‌خواهد مشکل اوراق مشارکت حل شود

روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفته بود: هرچند درخواست وثیقه برای کل اوراق اشتباه است و طبق ماده ۶۲ مصوبه دولت در این باره باید ۵۰ درصد مابقی را دولت تضمین کند اما شهرداری کل ۱۵۰۰ میلیارد را تضمین کرده و وثیقه ارائه داده است. با این وجود بانک اعلام کرده وثیقه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی کافی و مطمئن نیست. من کم کم به این موضوع دارم شک می‌کنم؛ انگار قدرتی از پشت نمی‌خواهد این موضوع حل شود و باید کشف کنم چرا باید این اتفاق بیفتد.

حناچی: مشکل با تأمین اجتماعی مربوط به دوره حاضر مدیریت شهری نیست

اما پیروز حناچی، شهردار تهران مشکل پیش آمده با سازمان تأمین اجتماعی را دلیل این اتفاق دانسته و گفته است، تلاش کرده‌ایم که اوراق مشارکت امسال را دریافت کنیم اما مشکلی با سازمان تأمین اجتماعی به وجود آمده است. البته شرایط آنها را هم درک می‌کنیم که باید حقوق مستمری بگیران غیر دولتی را تأمین کنند اما مشکل اینجاست که آنها از ما چیزی را طلب می‌کنند که مربوط به دوره ما نیست. در دوره مدیریت شهری جدید تمام مطالبات تأمین اجتماعی پرداخت شده اما در دوره قبل از دور پنجم مدیریت شهری پول‌هایی از قراردادهای شهری کسر شده که باید به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شد و این اتفاق نیفتاده است.

علیخانی: سختگیری‌ها با شعارهای دولت تناقض دارد

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با تائید اظهار نظر هاشمی گفته است: معتقدم این قضیه مشکوک است، بالاخره بدهی تأمین اجتماعی به شهرداری از گذشته بوده و باهم یک توافقاتی کردند، شهرداری و تأمین اجتماعی بده بستان دارند، در غالب تهاتر می‌توانند بدهی‌ها را رفع و رجوع کنند اما اینکه امروز انقدر سختگیری بشود آن هم در موضوعی که برای شهر و شهروندان است عادی به نظر نمی‌رسد. این سختگیری‌ها در شرایطی است که دولت می‌گوید دنبال اشتغال و رونق اقتصادی است، مترو و حمل و نقل اشتغال زا است اگر پول تزریق شود، می‌توانند برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کند. در این سختگیری‌ها و شعارها تناقض وجود دارد.

علی امام: تاکید بانک عامل بر وثائق ملکی کار را به اینجا رسانده است

علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز امروز در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تا این لحظه خبری از آزادسازی پول از سوی بانک رفاه دریافت نکرده است، گفت: اگر پول حاصل از فروش این اوراق به شهرداری تزریق نشود، نمی‌توانیم وعده‌های خودمان را برای افتتاح ایستگاه‌های جدید و تأمین اتوبوس‌های شرکت واحد در شرایط بحرانی حاضر حمل و نقل عمومی عملی کنیم.

وی با اشاره به اینکه این اوراق براساس قانون حتماً باید آزاد شود و قابلیت منتفی شدن و بازگشت آن وجود ندارد، گفت: حتی قسط سه ماهه نخست این اوراق هم پرداخت شده است.

وثائق بانکی تشریفاتی است، بانک اجازه برداشت از حساب شهرداری را دارد

مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه من شواهدی بر مشکوک بودن این روند نمی‌بینیم، ابراز داشت: به نظر می‌رسد تاکید زیاد بانک رفاه بر وثائق ملکی کار را به اینجا رسانده است، در حالی که تأمین ۵۰ درصد از این وثائق در تعهد دولت بوده است اما شهرداری وثیقه گذاشته است و بنابراین باید سهم ۵۰ درصدی شهرداری بدون وثیقه آزاد شود.

وی طلب وثیقه را در حالی که شهرداری اجازه برداشت از حساب خودش را به بانک رفاه داده است که در صورت تأخیر از سهم ۵۰ درصدی اش برداشت داشته باشد، نوعی تشریفات دانست و گفت: به همین دلیل متوجه سختگیری‌های موجود نمی‌شوم.

امام با اشاره به شرایط سخت کرونایی و لزوم توجه بیشتر به بحث توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران اظهار داشت: مردم تهران با این شرایط از حق طبیعی خودشان محروم شده‌اند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا