ایران و جهان

رویدادهای پساانتخاباتی در آمریکا/پیشتازی بایدن با ۲۶۴ رأی الکترال


خبرگزاری مهر– گروه بین الملل: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و انتخابات کنگره این کشور روز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) در سرتاسر ایالات متحده برگزار شد و فرایند شمارش آرای حضوری، پستی و غیابی این انتخابات از بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تا این لحظه، شمارش آرای اکثریت ایالت‌های آمریکا (۴۵) از پیشتازی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در این انتخابات حکایت می‌کند. حال سرنوشت نهایی این انتخابات به آرایی بستگی دارد که در چهار ایالت باقی مانده- نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، و جورجیا- شمارش خواهند شد.

نتایج آرای شمارش شده، بایدن را با مجموع ۲۶۴ رأی الکترال پیشتاز این انتخابات معرفی می‌کند؛ امری که با واکنش تند ترامپ و کارزار انتخاباتی او مواجه شد تا جایی که با ادعای تخلف در روند شمارش آرا خواستار بازشماری آرا در ایالت ویسکانسین و همچنین توقف روند شمارش آرا در ایالت میشیگان شدند.

در ادامه به مهمترین رویدادهای پسا انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا اشاره می‌کنیم:

بایدن: باور داریم که ما پیروز انتخابات هستیم

«جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عصر روز چهارشنبه در شهر «ویلمینگتون» ایالت دلاور؛ همان جایی که ماه آگوست نامزدی حزب متبوع خود را پذیرفت، خطاب به مردم آمریکا سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی گفت: «اینجا، مردم حکم می‌کنند. قدرت را نمی‌توان گرفت یا ادعا کرد. منشأ قدرت مردم هستند. و این اراده آنان است که تعیین می‌کند چه کسی رئیس جمهور ایالات متحده باشد و تنها اراده آنان [تعیین کننده خواهد بود]».

جو بایدن در ادامه افزود: «و اکنون پس از یک شب طولانی شمارش آرا، روشن است که ما در حال پیروزی در شمار کافی از ایالت‌ها جهت کسب ۲۷۰ رأی الکترال برای تصدی مقام ریاست جمهوری هستیم».

این نامزد دموکرات انتخابات آمریکا خاطرنشان کرد که «بیش از هر زمان دیگری در تاریخ آمریکا، مردم بیشتری در این انتخابات رأی داده‌اند. بیش از ۱۵۰ میلیون نفر آرای خود را به صندوق انداختند. من فکر می‌کنم که این فوق العاده است». معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا در ادامه افزود که «من اینجا نیستم که اعلام پیروزی کنم، اما اینجا هستم تا بگویم زمانی که شمارش آرا تمام شد، باور داریم که ما پیروز خواهیم بود».

جو ‏‬ بایدن تنها ۶ رأی الکترال با کاخ سفید فاصله دارد

«جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در دو ایالت مهم و حساس آریزونا و میشیگان، توانست به ترتیب با کسب ۵۱ و ۴۹.۹ درصد آرا (در برابر ۴۷.۶ و ۴۸.۶ درصد آرای ترامپ) به پیروزی برسد و ۲۷ رأی الکترال این دو ایالت را از آن خود سازد.

بدین ترتیب، مجموع آرای الکترال جو بایدن به رقم ۲۶۴ رسید و وی برای راهیابی به کاخ سفید تنها ۶ رأی الکترال (۲۷۰ رأی) نیاز دارد.

تا لحظه انتشار این خبر، منابع خبری مختلف از جمله سی ان ان و آسوشیتدپرس مجموع آرای الکترال جو بایدن را به ترتیب ۲۵۳ و ۲۶۴ (در مقابل ۲۱۴ و ۲۱۳ رأی الکترال ترامپ) اعلام کرده‌اند.

برای مطالعه رویدادهای بیشتر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به اینجا مراجعه کنید.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا