ایران و جهان

حاج قاسم مرد میدان و وحدت آفرین بود/جهان اسلام یک جهان ترکیبی است


به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در وبینار «نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در وحدت و امنیت جهان اسلام» که عصر امروز برگزار شد، گفت: تربیت نیروهای مخلص، معتقد و جهادی در مسیر اسلام و امت اسلامی یکی از مهمترین و برجسته‌ترین خدماتی بود که حضرت امام خمینی (ره) در دوران انقلاب داشتند و موجب پیدایی نسل جدیدی از جوانان شد که با دستان خالی توانستند در موقعیت‌های بزرگ حضور پیدا کنند و در مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری افزود: نسل جوانان انقلاب اسلامی دو ویژگی مهم داشتند که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اوج این ویژگی‌ها قرار داشت؛ اولین ویژگی ایمان راسخ به خداوند متعال بود، سبک زندگی خاصی را برای خودش انتخاب کرده بود که ماخوذ از شریعت اسلام ناب محمدی (ص) است و مقید بود برای اینکه این شریعت را رعایت کند؛ او همیشه عبادت خداوند را بر همه امور مقدم می‌دانست و همین ایمان راسخ موجب شده بود تا ترس از غیر خداوند را از دل خود بیرون کند؛ این ویژگی مردان خدا بود که تربیت یافته امام خمینی (ه) بودند به طوری که در جنگ ۳۳ روزه او در بطن میدان بود و محاصره ۳۶۰ درجه‌ای را شکاند و وارد آن شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: نکته بعدی این است که هیچگاه حاج قاسم سلیمانی به دانسته‌های خود بسنده نمی‌کرد و همیشه در تلاش بود تا از طریق مطالعات گسترده بر دانش خود بیافزاید؛ او به شدت اهل مطالعه بود و همین اهل مطالعه بودن باعث شده بود که فهم عمیقی از تحولات میدانی، منطقه‌ای و جهانی پیدا کند به همین جهت زبان قدرت را به خوبی می‌فهمید و از جا به جایی قدرت مطلع بود، بنابراین در هرکجا که پای می‌گذاشت یک مرکز مطالعاتی را کلید می‌زد تا موضوعات ومسائل جهان اسلام را دقیق‌تر بررسی کند.

وی ادامه داد: همین مسئله باعث شده بود که ایشان نسبت به مسائل پیش رو آینده نگری داشته باشد و با اقتداری که داشت این آینده را می‌توانست تغییر دهد؛ باید گفت اعتقاد و مطالعات حاج قاسم ترکیبی شده بود تا سنتهای الهی را از اعماق وجودش درک کند و به این سنت‌های الهی پایبند باشد و بر طبق آن حرکت کند و درست زمانی که متوجه می‌شد خطری جهان اسلام را تهدید می‌کند به خوبی می‌دانست که چگونه باید آن را مدیریت کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه تهدیدهای دشمنان، چهل سال است که نظام جمهوری اسلامی ایران را محاصره کرده، گفت: ما همیشه در کشورمان خطرهای متفاوتی را از تحریم اقتصادی گرفته تا جنگ نرم تجربه کرده‌ایم، حاج قاسم به خوبی متوجه این بحران‌ها می‌شد و با مطالعاتی که داشت نقشه راه برون رفت از این بحران‌ها را ترسیم می‌کرد چراکه او خود یک مدیر جهادی بود.

وی با اشاره به نقش حاج قاسم سلیمانی در نجات کردستان عراق تصریح کرد: او علاوه بر پیش بینی آینده، آینده نگاری هم می‌کرد، نوشتن آینده در توان هرکسی نیست و تنها مدیران جهادی جان بر کف بودند که می‌توانستند در سطح این چنینی ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ادامه داد: تلاش حاج قاسم برای اینکه کردهای عراق را در کنار هم بیاورد و با یکدیگر هم افزا کند نشان دهنده این بود که او اعتقاد عمیقی به وحدت جهان اسلام داشت و معتقد بود که اگر ما می‌خواهیم در مقابل استکبار جهانی مقاومت کنیم، باید شیعه، اهل سنت، کرد، عرب، فارس و.. در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانند به توفیق برسند.

وی با تاکید بر این نکته که حاج قاسم مرد میدان و وحدت آفرین بود، گفت: حاج قاسم در وهله اول درک عمیقی از وحدت پیدا کرده بود و متوجه این مسئله شده بود که امروز ما در جهان اسلام هیچ راهی جز وحدت اسلامی نداریم و بر همین اساس به مسیر خود ادامه می‌داد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اذعان داشت: ما امروز شاهد هستیم که مسیحی‌های عراق، ایزدی‌ها و… چه علاقه وافری به حاج قاسم دارند چرا که او تاثیر به سزایی در اهل سنت منطقه داشت؛ یکی دیگر از ویژگی‌های شهید سلیمانی این بود که گروه‌هایی همانند جهاد اسلامی و حماس بر مبنای سخنان او فعالیت‌های خود را مدیریت می‌کردند و به او تکیه داشتند.

وی به بیان خاطره‌ای از تشییع جنازه شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: در هنگام سخنرانی اسماعیل هنیه ما دیدیم که او خطاب به حاج قاسم کلمه هو شهید القدس را بارها تکرار کرد یعنی حاج قاسم شهید قدس است و متعلق به ما است و اگر شهید شده است در راه ما به شهادت رسیده.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تصریح کرد: ما متاسفیم که امروز برخی از مدیران میدانی مذهبی، قومی، بخشی و گروهی فکر می‌کنند؛ این مسئله مهم است که بدانیم جهان اسلام یک جهان ترکیبی است و ما اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی را به منصه ظهور برسانیم باید به وحدت امت اسلامی تاکید کنیم و مقابل استکبار جهانی بیاستیم و درس بزرگی است که حاج قاسم به همکاران خودش داده است تا اگر می‌خواهند پیروز میدان باشند باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ تحمیلی همه کشورها در پی نابودی ما بودند اما با عنایت خداوند متعال موفق نشدند، تصریح کرد: همه این اتفاقات دست به دست هم دادند و باعث شدند که بعد از جنگ تحمیلی که دشمن نتوانست کاری را از پیش ببرد گروهای داعشی پدید آمدند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری ادامه داد: ظهور داعش بر مبنای دو هدف اصلی بود، اولین هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی یا حداقل ایجاد یک تهدید گسترده و وسیع برای تخریب ایران بود کاری که در لبنان و سوریه و… انجام دادند و دیگری تخریب چهره اسلام بود که در اذهان پاک دلان و آنهایی که متمایل به دین اسلام بودند و گفتند که اسلام دین افراط است و در آن سرها بریده می‌شود، اما ما می‌بینیم که در هیچ جای از قاموس سنت نبوی چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان گفت: حاج قاسم سلیمانی همواره در وسط میدان مبارزه بود و توانست پرونده داعش را ببندد که الحمدالله این گروهک تروریستی در اوج ذلت وخواری خود قرار دارد؛ ما امیداوریم که انشاءالله خون شهید بزرگوارمان موجب سر به فلک کشیدن شجره طیبه مقاومت شود و جوانانی که روحیاتی همانند حاج قاسم سلیمانی دارند در صحنه حاضر شوند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا