ایران و جهان

جذب دانشجویان بین المللی در آمریکا ۴۳ درصد کاهش یافت


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایمز هایر اجوکیشن، بر اساس یک نظرسنجی صورت گرفته، تعداد دانشجویان بین‌المللی که آموزش خود را در دانشگاه‌های ایالات متحده امریکا آغاز می‌کنند نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد کاهش یافته است و همه گیری ویروس کرونا نیز این موضوع را سرعت بخشیده است.

این رقم نشان دهنده افت دانشجویانی خارجی است که دوره‌های خود را در داخل یا خارج از آمریکا به صورت آنلاین آغاز می‌کنند. از هر پنج دانشجوی جدید یک نفر از خارج از آمریکا به صورت آنلاین تحصیل می‌کند.

بر اساس یک بررسی سریع که توسط حدود ۷۱۰ دانشگاه انجام شده، تعداد دانش آموزان خارجی جدید که در سال تحصیلی در کالج‌های ایالات متحده آموزش خود را به عنوان دانشجوی سال اولی آغاز می‌کنند نیز در مقایسه با پاییز ۲۰۱۹ به میزان ۱۶ درصد کاهش یافته است.

برخی از دانشجویان ممکن است هنوز برگردند. ۹۰ درصد از موسساتی که به نظرسنجی تایمز پاسخ داده‌اند گزارش داده‌اند دانشجویان بین‌المللی تاریخ شروع آموزش خود را به تعویق انداخته‌اند تا حدی که ۴۰ هزار دانشجو برای ثبت نام دوره‌های زبان انگلیسی (به عنوان پیش نیاز ثبت نام در دانشگاه) ثبت نام خود را برای دوره بعدی عقب انداختند.

اما روز «درهای باز» یک شاخص اندازه گیری برای حضور دانشجویان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ موسسه آموزش عالی در آمریکا بر اساس داده‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ دریافته‌اند که دانشجویان بین‌المللی خیلی زودتر از تعطیلات قرنطینه امسال، آمریکا را ترک کردند.

تعداد کل دانشجویان بین‌المللی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ نسبت به سال قبل ۱.۸ درصد کاهش یافته بود و این میزان کاهش برای اولین بار در ۶۰ سال اخیر بوده است. بر اساس داده‌های وزارت امور خارجه آمریکا تنها یک بار آن هم پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹ حضور دانشجویان خارج از کشور کاهش یافته بود که آن هم به این میزان نبوده است.

زیان‌های کوتاه مدت کرونا برای آمریکا به تعطیلی بیش از ۴۲ هزار شغل و کاهش ۱.۸ میلیارد دلار درآمد منجر شده است اما انجمن مربیان بین‌المللی که یک گروه برجسته از مدافعان تبادل دانشجو است معتقد هستند که سیاست‌های دولت ترامپ نسبت به دانشجویان بین‌المللی مضر بوده‌اند.

اقداماتی از جمله تهدید دانشجویان خارجی برای از دست دادن ویزا در صورت عدم حضور در هنگام همه گیری کرونا و فرایندهای نظارتی برای ایجاد محدودیت‌های مبتنی بر زمان و نه برنامه درسی در طول ویزای دانشجویی از سیاست‌های مضر دولت ترامپ در برابر دانشجویان خارجی محسوب می‌شود.

با وجود اینکه برخی از دانشجویان بین‌المللی قبل از همه گیری کرونا ثبت نام خود را تثبیت کردند اما با این وجود هم تعداد دانشجویان جدید ۰.۶ درصد نسبت به سال گذشته و ۷ درصد کاهش نسبت به دو سال قبلی را نشان می‌دهد.

چین همچنان به عنوان بزرگترین تأمین کننده دانشجویان خارجی در ایالات متحده مطرح است. هند، علیرغم کاهش ۴ درصدی تعداد دانشجویان خود در ایالات متحده در ۲۰۱۹-۲۰۲۰، دومین منبع بزرگ دانشجویان خارجی در آمریکا است.

گزارش «درهای باز» که به برآورد سالانه دانشجویان خارجی جدید در ایالات متحده می‌پردازد نشان داد که ۶۴ درصد موسسات آموزش عالی در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۱۹ در زمینه تبلیغ دانشجویان خارجی هزینه کرده‌اند و ۸۲ درصد نیز تلاش‌های خود را برای جذب آنلاین انجام داده‌اند.

در عین حال کشورهای اصلی رقیب آمریکا از جمله کانادا، انگلیس و استرالیا، سعی دارند با درک روشن‌تر از ارزش مبادلات بین‌المللی، دانشجویان خارجی بیشتری جذب کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا