ایران و جهان

تلاش‌ برای خلع سلاح «حشد شعبی» در عراق؛ پروژه تخریب کلید خورد

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: طی روزهای اخیر سلسله حوادث و رویدادهای امنیتی مشکوکی در برخی نقاط عراق به وقوع پیوسته است. در یکی از این حوادث بود که افراد ناشناس به منطقه «فرحاتیه» واقع در استان صلاح‌الدین یورش برده و ۱۲ تَن از شهروندان عراقی را ربودند. افراد ناشناس پس از ربایش شهروندان عراقی آن‌ها را به مکانی نامعلوم منتقل کردند تا جنایت هولناکی را رقم بزنند.

پس از مدتی، نیروهای امنیتی عراق از پیدا شدن اجساد ۸ غیرنظامی در منطقه‌ای در استان صلاح‌الدین خبر دادند. پس از تحقیقات فراوان مشخص شد که اجساد مذکور متعلق به ربوده شدگان منطقه فرحاتیه بوده است. اما این پایان ماجراء نبود، چراکه چندی پیش نیز جنایت جدیدی در یکی دیگر از استان‌های عراق به وقوع پیوست.

ماجراء از این قرار بود که افراد مسلح ناشناس به منطقه مقدادیه در استان دیالی یورش بردند و شیخ علی فضاله الکعبی، از شیوخ عشایر این منطقه را ربودند. آنها پس از ربایش شیخ الکعبی وی را به قتل رساندند و سپس بدنش را بمبگذاری کردند. بمب‌های کارگذاشته شده در بدن شیخ الکعبی در هنگام تدفین پیکرش موجب شهادت فرزند و ۳ نوه‌اش شد.

هدف اصلی و اساسی از حوادث سریالی و جنایتکارانه اخیر در عراق کلید زدن سناریوی تخریب «حشد شعبی» بوده است این حوادث و رویدادهایِ امنیتی مشکوک و البته سریالی در عراق موجب شد تا برخی طرف‌های داخلی دست به بهره برداری‌های سیاسی از آن بزنند. در این میان، برخی در مواضعی مغرضانه انگشت اتهام را به سمت نیروهای حشد شعبی نشانه رفتند و مدعی شدند که اعضای این گروه مقاومتی عامل اصلی و اساسی حوادث امنیتی فرحاتیه و مقدادیه بوده‌اند. این در حالی است که رهبران ارشد حشد شعبی در صفِ اولین کسانی که به محکومیت حوادث مذکور پرداختند، قرار داشته‌اند.

در همین ارتباط، «کتائب حزب الله» عراق اعلام کرد که عاملان حوادث فرحاتیه هرچه سریع‌تر باید شناسایی و مجازات شوند. در همین حال، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز صراحتاً تأکید کرد که اقدامات اخیر کار تروریست‌های تکفیری داعش بوده است و حشد شعبی از هیچ تلاشی برای شناسایی عاملان اصلی دریغ نمی‌کند. از همین روی، پر واضح است که هدف اصلی اتخاذ مواضع علیه حشد شعبی به دنبال حوادث امنیتی اخیر در عراق، بهره برداری سیاسی از این حوادث بوده است.

اتهام زنندگان به حشد شعبی در واقع پروژه تخریب علیه این گروه مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و از رهگذر این پروژه شوم به دنبال تحقق یک هدف اساسی هستند و آن چیزی جز «خلع سلاح حشد شعبی» نیست. کسانی که اقدام به اتهام زنی به حشد شعبی می‌کنند در واقع در صدد هستند تا از این رهگذر اینگونه القا کنند که سلاح حشد شعبی علیه ملت است و باید از آن سلب شود. این در حالی است که این سلاح تاکنون تنها اشغالگران آمریکایی و تروریست‌های داعشی را هدف قرار گرفته و ارمغان آور امنیت برای مردم عراق بوده است.

در واقع، طرف‌های خارجی و برخی طرف‌های داخلی در عراق از رهگذر اتهام زنی به حشد شعبی به دنبال پیاده سازی سناریوی خلع سلاح مقاومت عراق هستند هدف دیگری که اتهام زنندگان علیه حشد شعبی دنبال می‌کنند، مخدوش ساختن چهره این گروه مقاومتی در نزد افکار عمومی داخلی است. واقعیت آن است که همگان به خوبی می‌دانند که حشد شعبی به دلیل نقش آفرینی بی‌بدیل در آزادسازی خاک عراق از اشغال داعش از محبوبیت فراوانی در نزد مردم برخوردار است؛ به ویژه اینکه این گروه مورد حمایت مرجعیت عالیقدر عراق نیز هست. از همین روی، اتهام زنی‌ها به حشد شعبی با هدف مخدوش ساختن چهره آن در نزد مردم عراق صورت می‌پذیرد. عاملان این اتهام زنی‌ها با اقدامات خود پایگاه اجتماعی حشد شعبی را هدف قرار داده‌اند.

افزون بر آنچه که گفته شد، نباید از نقش ایالات متحده آمریکا در سلسله حوادث جنایتکارانه اخیر در عراق غافل شد. آمریکایی‌ها در حال حاضر برای خروج از خاک عراق به شدت تحت فشار مردم و گروه‌های مقاومت این کشور قرار دارند و طبیعی است که برای خروج از این فشار به هر حربه‌ای متوسل شوند. بنابراین، یکی از محتمل‌ترین سناریوها در خصوص حوادث جنایتکارانه اخیر این است که واشنگتن عامل اصلی و اساسی این حوادث بوده است.

در واقع، اینگونه به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها با اجیر کردن مزدوران خود جنایت‌های اخیر در عراق را رقم زده‌اند تا اوضاع امنیتی در این کشور را وخیم جلوه داده و بهانه کافی برای بقای بیشتر در عراق را داشته باشند. تجربه ثابت کرده است که هرگاه سخن جدی از لزوم خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق به میان آمده است، اوضاع امنیتی در این کشور به شدت رو به وخامت نهاده است. بنابراین، بسیار سخت است که تصور شود ایالات متحده آمریکا در حوادث اخیر عراق دست نداشته است.

برخی طرف‌ها درصدد فراهم کردن شرایطی برای بیرون راندن حشد شعبی از مناطق تحت سیطره خود در دیالی و صلاح‌الدین هستند نکته قابل تأمل دیگری که در خصوص حوادث اخیر وجود دارد این است که این حوادث عمدتاً در استان‌های سنی‌نشین که البته حشد شعبی بیشترین حضور را در آنها دارد، به وقوع پیوسته است. بنابراین، این‌طور به نظر می‌رسد که پروژه جدیدی نیز برای بیرون راندن حشد شعبی از مناطق تحت کنترل خود کلید خورده است؛ پروژه‌ای که در نهایت به نتیجه نخواهد رسید. کما اینکه پیشتر نیز شیخ قیس الخزعلی و دیگر رهبران حشد شعبی اعلام کردند که این گروه مقاومتی به هیچ وجه مناطق تحت سیطره خود را واگذار نخواهد کرد.

در نهایت، ناگفته پیداست که هسته‌های پنهان داعش با سلسله حمایت‌های خارجی به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا به شدت در عراق فعال شده‌اند و با حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی از خارج و حمایت‌های سیاسی از داخل، پروژه تخریب حشد شعبی را کلید زده‌اند که مهمترین و برجسته‌ترین هدف این پروژه خلع سلاح مقاومت عراق است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا