ایران و جهان

تشریح ممنوعیت و محدودیت های کرونایی


به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه تیتر امشب شبکه خبر اظهار کرد: بعد از ۸ ماه اقدامات مختلف قرار بر این شد تا یک مرکزیتی بر تمام دستگاه‌ها نظارت داشته باشد.

وی افزود: در این مرحله که با موج سوم مواجه هستیم لازم بود تا تمرکزی بر اجرای مصوبات انجام شود و این قرارگاه هم به همین دلیل برپا شد تا یک بازنگری انجام شود. چراکه تا به امروز ۴۳ جلسه تشکیل و ۳۷۰ مصوبه صادر شده است و لازم بود تمام این مصوبات در دستگاه‌های اجرایی پیگیری شود.

وزیر کشور گفت: طرحی که امروز مطرح شد با پیشنهاد وزارت بهداشت پیگیری شده است، این طرح که با عنوان محدودسازی عنوان می‌شود به تنهایی نمی‌تواند موفق شود و باید مجموع اجزای این طرح همگی با هم پای کار بیایند. باید ویروس کرونا مدیریت و کنترل شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: برای اینکه کرونا را مدیریت و کنترل کنیم باید در وهله اول تعداد بیماران را کم کنیم و در وهله دوم باید تعداد ورودی‌های بیمارستان‌ها را کم کنیم، بحث غربالگری عمومی برای همین موضوع است که طرح محلات را برای غربالگری گسترده با کمک بسیج و هلال و احمر و… اجرا کردیم.

افزایش تست‌ها تا روزی ۱۰۰ هزار عدد

رحمانی فضلی ادامه داد: باید ظرفیت تست‌ها را بالا ببریم در یک هفته قبل در یک روز تعداد ۲۲ هزار تست انجام می شده و برای اینکه بتوانیم بیماران بیشتری را شناسایی و در روزهای اول بیماری درمان را آغاز کنیم باید تست‌های بیشتر انجام شود، اکنون روزی ۴۲ هزار تست گرفته می‌شود و با ورود تست‌های سریع روزانه تا ۱۰۰ هزار تست هم می‌توان این آمار را افزایش داد.

وی با اشاره به موضوع قرنطینه بیماران گفت: اولاً مردم آموزش‌های لازم را برای قرنطینه ندیده اند، دوماً ساختمان‌ها و خانه‌ها اجازه قرنطینه کامل را به خانواده‌ها نمی‌دهد که در این راستا قرار است که نقاهتگاه‌ها را دوباره برپا کنیم و همچنین برخی هتل‌ها و مسافرخانه را هم برای این امر به کار بگیریم که در این زمینه با وزارت گردشگری هم هماهنگی کرده ایم.

ردیابی افراد با اپلیکیشن «با ماسک»

وزیر کشور خاطرنشان کرد: با اپلیکیشن «با ماسک» می‌توانیم افراد را که به این بیماری مبتلا شده اند ردیابی کنیم و افراد در معرض خطر را بشناسیم، همچنین همکاری‌های دیگر مانند عدم فروش بلیط به بیماران و… هم انجام شده است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اهمیت مشارکت‌های مردمی گفت: مشارکت‌های مردمی در تمامی مراحل می‌تواند کمک ما شود و راهکارهایی برای استفاده از توان مردمی اندیشیده شده است.

وی افزود: استان‌ها و شهرها را به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم کرده ایم و بر اساس رنگ‌ها محدودیت‌ها را اعمال می‌کنیم، دوشنبه هر هفته وزارت بهداشت باید اعلام کند که کدام شهر قرمز و کدام شهر نارنجی است و در چه مرحله‌ای از کنترل و مهار بیماری هستند.

۳ محور اصلی موفقیت ممنوعیت‌ها برای مهار شیوع کرونا

وزیر کشور گفت: تمامی موارد گفته شده بر ۳ محور قرار دارد، یک محور خود وزارت بهداشت است، ما هر کاری می‌کنیم تا وزارت بهداشت بتواند کارش را خوب انجام دهد البته در این ۹ ماه وزارت بهداشت کار خودش را خوب انجام داده است، رکن بعدی موضوع تبلیغات، آموزش و اطلاع رسانی است چراکه اگر بخواهیم پیشگیری را به خوبی انجام بدهیم باید مردم مطلع باشند تا بتوانند همکاری کنند، پایه یا رکن سوم خود مردم هستند چراکه اگر کمک مردم نباشد ما نمی‌توانیم موفق باشیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: اصل با برقراری محدودیت و ممنوعیت نیست ولی وقتی با افرادی مواجه می‌شویم که هیچ چیزی را رعایت نمی‌کنند مجبوریم محدودیت ایجاد کنیم، این حجم از فوتی‌ها بر اثر کرونا بسیار تلخ و دردناک است و امیدواریم که مردم با خادمان خود همکاری کنند.

تخلف ممنوعیت تردد شبانه با دوربین‌ها ثبت می‌شود

رحمانی فضلی با اشاره به ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح گفت: پیش بینی می‌کنیم که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد این ممنوعیت را رعایت می‌کنند و باقی افراد احتمالاً افرادی هستند که به عنوان مثال شیفت شب کار می‌کنند و برای این مشکل کارفرمایان می‌توانند لیست افراد را به نیروی انتظامی اعلام کنند تا جریمه نشوند البته جریمه افراد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح با دوربین‌ها انجام می‌شود ولی افراد می‌توانند تا قبل از پرداخت جریمه این موضوع را عنوان کنند و اگر اشتباهی جریمه برای آنها صادر شده است را برطرف کنند.

وی گفت: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌ها، آژانس‌ها و… ایرادی ندارد و جریمه ای برای این افراد صادر نمی‌شود. بانک‌ها، اداره برق، برخی ادارات در تمامی استان‌ها باید باز باشند و خدمت ارائه دهند البته اگر نهادی تشخیص داد با حداقل نیرو می‌شود کار را انجام داد مشکلی نیست و باید دورکاری برقرار باشد. البته باز هم می گویم ادارات تعطیل نیستند و تا یک سوم می‌توانند دورکار باشند و اگر با کمتر از یک سوم هم کار انجام شدنی است ممنوعیتی برای دورکاری تعداد بیشتری از کارکنان نیست.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بخشی خصوصی هم باید با رعایت پروتکل‌ها کارها را انجام دهند، البته اگر ارباب رجوع نداشته باشند می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها فعالیت کنند ولی اگر ارباب رجوع دارند باید به لیست فعالیت مشاغل مراجعه کنند و از آن لیست تبعیت کنند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: کادر اداری در مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند مگر عواملی که سامانه و کارهای کامپیوتری و غیرحضوری را اداره می‌کنند.

شناسایی ۵۰۰ کرونایی با استفاده از اپلیکیشن «با ماسک»

وی افزود: ظرف ۲ روز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر با اپلیکیشن با ماسک شناسایی شدند که در حمل و نقل عمومی کار می کرده اند و بیمار هم بوده اند، استفاده از اپلیکیشن و تست‌های سریع می‌تواند کمک بسیاری در شناسایی افراد داشته باشند.

وزیر کشور گفت: اگر افراد ممنوعیت خروج از شهرهای قرمز را رعایت نکنند و اگر از راه در رویی خارج شدند و در جاده‌ها دیده‌ها شدند اگر از شهرهای قرمز باشند یک میلیون تومان جریمه می‌شوند و اگر از شهرهای نارنجی باشند ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۷۰ درصد افراد مصوبات را رعایت می‌کنند و البته روز به روز کم و زیاد می‌شود و باید صبر کنیم تا مردم خودشان را منطبق کنند البته از روز شنبه مصوبات با جدیت اعمال می‌شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: اگر خودرویی از ساعت ۲۱ تا ۴ که ممنوع است تردد داشته باشد ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

این ممنوعیت‌ها آخرین طرح برای کاهش شیوع کرونا است

وی گفت: ما طرح دیگری نداریم و این طرح را برای ۲ هفته اجرا می‌کنیم و اگر شهری بعد از ۲ هفته همچنان قرمز بود طرح ادامه پیدا می‌کند و اگر نارنجی شد محدودیت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما ۴ انتخابات پیش رو داریم و برای برگزاری این انتخابات به دنبال راهکارهایی هستیم که هر زمان به جمع بندی برسیم اعلام می‌کنیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا