ایران و جهان

بی‌عملی دولت در کاستن از وابستگی بودجه به نفت


محمد مهدی موحدی بکنظر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ریشه مشکلات فعلی موجود در حوزه اقتصاد کشور بخصوص مشکل تورم و گرانی عمومی کالاهای اساسی که منجر به تشدید فشارهای معیشتی بر مردم شده است، گفت: تورم نقطه به نقطه مهر ماه، ۴۰ درصد بود این نشان می‌دهد که موج تورمی سنگینی را تا قبل از سال جدید خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تحریم حدود ۱۰ درصد باعث این شرایط است، اظهار داشت: کشور ما پیش از تحریم‌ها نیز مشکلاتی ساختاری داشت و تحریم بر روی آنها نشسته است. ما مشکلات ساختاری که پیش از این بوده را حل نکردیم و این موضوع باعث شد تا الان به شرایطی برسیم که این زخم در حال سرباز کردن است. البته کرونایی شدن اقتصاد هم بر آن اضافه شده است که ارتباطی با تحریم ندارد.

موحدی با بیان اینکه یک مشکل برون‌زا به دلیل ضعف ایمنی که در ساختار اقتصاد کشور وجود دارد باعث رخ دادن چنین مشکلی شده است، گفت: یکی از مشکلات عمده ما این بود که کسری بودجه مضمن داشتیم و این کسری بودجه به دلیل وابستگی به درآمدهای نفتی است و دولت در سال‌های گذشته اقدام اساسی و زیرساختی برای کاستن از وابستگی به بودجه نفت انجام نداده است.

حجم بالای نقدینگی و افزایش نرخ ارز دو دلیل بروز تورم

وی ادامه داد: کسری بودجه خودش را در پولی شدن اقتصاد و افزایش نقدینگی نشان می‌دهد به حدی که باعث شده تا رشد حدود ۳۰ درصدی در نقدینگی داشته باشیم که در شرایط کرونا این رقم به ۳۳ درصد نیز رسیده است البته رشد نقدینگی تنها عامل تورم نیست بلکه نرخ ارز نیز اثر قابل توجهی دارد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: نرخ ارز یک لنگر اسمی در اقتصاد است وقتی این لنگرگاه اسمی یا بازار مرکزی افزایش پیدا کند، این شوک ارزی اثر خود را بر بقیه بازارها نیز می‌گذارد این تجربه را در سال‌های ۷۴، ۹۱ و ۹۷ داشتیم در حال حاضر نیز در حال تجربه آن هستیم.

سه عامل کاهش منابع ارزی کشور

موحدی گفت: بخشی از مشکل عمده شوک ارزی به منابع ارزی برمی‌گردد که متأسفانه به دلیل تحریم بخشی از این منابع را از دست دادیم و بخش دیگر به کاهش تجارت ناشی از اقتصاد کرونا زده و عامل دیگر نیز به ثمن بخس دادن ارز با کیفیت‌مان در تأمین ارز ترجیحی است. بنابراین کمبود عرضه به وجود آمده که این کمبود شوک ارزی را به دنبال دارد که اثر خود را بر افزایش قیمت‌ها می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین رشد نقدینگی عامل بلند مدت مزمن شدن تورم است و عامل دیگر نیز شوک ارزی ناشی از وابستگی شدید به پول نفت است. اگر دولت پیش تر اقدام به ایجاد درآمدهای پایدار می‌کرد، اکنون با افت درآمدهای نفتی دچار چالش در تأمین منابع ارزی نمی‌شد و ما فقط با ۱۰ درصد از مشکلات فعلی که ناشی از تحریم‌هاست، مواجه بودیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا