ایران و جهان

بوی نامطبوع سوءمدیریت از حلقه‌دره به مشام می‌رسد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – حسام‌الدین حیدری: «حلقه‌دره» که زمانی می‌توانست به محلی برای رشد و پیشرفت استان البرز به‌ویژه شهر کرج تبدیل شود به خاطر تصمیمی غیر کارشناسی و غلط به معضلی فراگیر تبدیل‌شده است که نه‌تنها ساکنان مناطق اطراف خود را می‌آزارد بلکه محیط‌زیست دشت کرج را نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

حلقه‌دره با مساحتی در حدود ۱۵۳ هکتار در منطقه ۳ شهرداری کرج و در مجاورت فرودگاه پیام واقع‌شده است، این منطقه سال‌هاست به‌عنوان مرکز دفن زباله‌های استان البرز و به‌زعم برخی منابع، استان‌های هم‌جوار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مرکز دفن زباله حلقه‌دره بار زباله ۳ میلیون جمعیت استان البرز را به دوش می‌کشد و روش‌های سنتی در آنکه بیشتر شامل دفن زباله می‌شود، وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده است و بوی بد و شیرابه‌های حاصل از آن فضای و محیط‌زیست مناطق اطراف را پر کرده است.

ورود روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن زباله به این مرکز، دریایی از شیرابه را ایجاد کرده است که منابع زیرزمینی آب و خاک دشت کرج را به بدترین شکل ممکن آلوده می‌کند.

مردم مناطق کیانمهر و کمالشهر بیشترین ضربه را از این مرکز خورده‌اند و هر روز با مشکلاتی ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند. بوی همیشگی نامطبوع که برآمده از سوءمدیریت در مرکز حلقه‌دره است از اصلی‌ترین دغدغه‌های این مناطق به شمار می‌رود که سلامت جسمی و آسایش روانی آنها را برهم زده است.

اگرچه اعتراض ساکنان منطقه، هشدارهای فعالان زیست‌محیطی باعث شده است تا مسئولان نسبت به این معضل حساس شوند و هر از گاهی رفت و آمدی به این مرکز داشته باشند اما در نهایت مردم مانده‌اند و مشکلات حلقه‌دره.

شیرابه روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن زباله به منابع زیرزمینی آب ضربه می‌زند

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات مرکز دفن زباله حلقه‌دره اظهار کرد: تمامی پسماندهای استان البرز به حلقه دره منتقل می‌شود که روزانه بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ تن زباله است.

وی بیان کرد: تجمیع این حجم از زباله باعث ایجاد معضلات شدید زیست محیطی برای منطقه می‌شود، به همین دلیل مخالفت خود با روند کنونی را اعلام کرده‌ایم.

حکیمی تصریح کرد: شهرداری برنامه‌های خوبی مانند احداث لندفیل مهندسی، راه‌اندازی واحدهای تولید کمپوست، استحصال گاز، تصفیه‌خانه شیرابه و.. را برای بهبود وضعیت این مرکز در دست اقدام داشت اما تغییرات پی در پی مدیریت در سازمان پسماند مانع این کار شده است.

وی بیان کرد: تغیرات در مدیریت باعث شده است تا برنامه‌های اصلاحی به تأخیر بیفتد، چراکه قرار بود عمده این برنامه‌ها در پایان شهریور ماه سال جاری صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز عنوان کرد: تأکید ما این است که اقدامات و اجرای برنامه‌ها در مرکز دفن حلقه‌دره هر چه زودتر تسریع شود تا شاهد بهبود وضعیت این منطقه باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث مدیریت پسماند سه هدف تولید کمتر، بازیافت بیشتر و دفن کمتر را باید در پیش بگیریم، تصریح کرد: تولید کمتر بیشتر از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی انجام می‌شود، در این راستا باید تفکیک زباله‌ها در مبدأ صورت بگیرد و اگر این فرآیند به خوبی انجام شود، می‌توان در بازیافت زباله موفق‌تر عمل کرد و قطعاً زباله کمتری دفن می‌شود.

حکیمی با تأکید بر اینکه اگر هر یک از فرآیندهای یادشده به درستی انجام نشود قطعاً وضعیت خوبی در حلقه‌دره نخواهیم داشت، مطرح کرد: هفته گذشته نامه‌ای به سازمان مدیریت پسماند ارسال کردیم مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها را ارائه بدهند.

وی گفت: وضعیتی که در حال حاضر درباره دفن زباله‌ها با آن مواجه هستیم، مورد رضایت محیط زیست نیست.

مدیرکل محیط زیست استان البرز اظهار کرد: پسماند موضوعی است که اگر مدیریت نشود قطعاً اثرات سو ء زیست‌محیطی، انتشار بوی نامطبوع، پراکندگی زباله در محیط و نفوذ شیرابه به منابع زیرزمینی آب را در بر خواهد شد.

وی متذکر شد: روند فعلی سیستم دفع زباله قطعاً به لحاظ اقتصادی به صرفه نخواهد بود، چراکه هر چه زباله کمتری تولید شود و بیشتر بازیافت کنیم قطعاً میزان دفن کمتر و به همان میزان اثرات زیست‌محیطی کمتری خواهد داشت.

شکایت محیط زیست از مرکز حلقه‌دره بیش از ۳ سال بلاتکلیف مانده است

حمیدرضا لشکری، معاون فنی اداره‌کل محیط زیست البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: مرکز حلقه‌دره تنها مرکز دفن زباله استان البرز است و نبود مرکز دیگری باعث شده است تا نتوانیم اقدامات قاطعی از جمله تعطیلی این مرکز را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن پسماند وارد این مرکز می‌شود که حجم بسیار بالایی است، تصریح کرد: این حجم بالای زباله به محیط زیست منطقه آسیب جدی وارد می‌کند.

لشکری با بیان اینکه مرکز دفن زباله حلقه‌دره منجر به مشکلاتی زیادی برای ساکنان منطقه کیانمهر و کمالشهر شده است، خاطرنشان کرد: انبوه زباله، بوی نامطبوع، آلوده‌شدن آب و خاک و … از جمله این مشکلات است.

وی گفت: علاوه بر اینکه باید ساختار مرکز دفن زباله حلقه‌دره را تغییر دهیم حداقل باید یک مرکز جدید نیز با رعایت موارد زیست‌محیطی ایجاد شود.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست البرز اظهار کرد: سیستم تصفیه فاضلاب کرج نیز در این منطقه واقع شده و به مشکلات دامن زده است، به ویژه اینکه این مرکز نیز به دلیل مشکلات ساختاری باید اصلاح شود.

وی در پایان متذکر شد: بیش از سه سال است که از مرکز دفن زباله حلقه‌دره به خاطر ایجاد تبعات زیست‌محیطی در محاکم استان شکایت کرده‌ایم اما این شکایت بعد از سه سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

زیست‌بوم منطقه دشت کرج دچار مشکل شده است

سارا دشت‌گرد، عضو شورای اسلامی شهر کرج در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: زباله جمعیت ۳ میلیونی استان البرز به صورت کامل برای دفن به مرکز حلقه‌دره می‌رود که این زباله‌ها به ویژه شیرابه آن زیست‌بوم منطقه دشت کرج را دچار مشکل کرده است.

وی تصریح کرد: حجم بالای زباله که روزانه وارد این مرکز می‌شود عامل معضلاتی مانند آلودگی زیست‌محیطی و مشکلات بهداشتی شدید شده است که تبعات زیادی در بر دارد.

دشت‌گرد خاطرنشان شد: شهرداری کرج در یک سال گذشته با تأکید اعضای شورا سعی در جذب سرمایه‌گذار برای ساخت کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و پسماند تر و خشک داشته است که اقداماتی نیز در این راستا صورت گرفته است.

وی متذکر شد: به طور قطع ایجاد کارخانه بازیافت زباله از دفن، انباشت و آتش زدن زباله‌ها پیشگیری کرده و مشکلات زیست‌محیطی مانند بوی نامطبوع را کاهش می‌دهد.

مشکل شیرابه‌های حلقه‌دره ۲۰ سال قدمت دارد

محمد مسیبی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۲۰ سالی است که مشکل بحث شیرابه در مرکز دفن زباله حلقه‌دره وجود دارد اما از سال قبل پروژه‌های خوبی در راستای بهبود وضعیت حلقه‌دره آغاز شده و به‌زودی دو پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح تصفیه‌خانه شیرابه و بازچرخانی شیرابه دو پروژه‌ای است که بسیاری از مشکلات از جمله بوی نامطبوع و تولید شیرابه حلقه‌دره را حل می‌کند وی افزود: افتتاح تصفیه‌خانه شیرابه و بازچرخانی شیرابه دو پروژه‌ای است که بسیاری از مشکلات از جمله بوی نامطبوع و تولید شیرابه حلقه‌دره را حل می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تصریح کرد: راه‌اندازی تصفیه‌خانه و بازچرخانی شیرابه حلقه‌دره یک پروژه ۵ ساله است که در آن پیمانکار روزانه ۱۵۰ مترمکعب شیرابه تحویل گرفته و بعد از تصفیه به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه بیوکمپوست در مرکز دفن زباله حلقه‌دره راه‌اندازی شد، گفت: این اتفاق برای نخستین بار در سطح کشور توسط مهندسین علوم تحقیقات و بیولوژیک واحد کود حلقه‌دره رقم خورده است و با راه‌اندازی این پروژه بخشی از مشکلات حلقه‌دره رفع می‌شود.

مرکز حلقه‌دره نباید بار زباله تولیدی سایر شهرهای البرز را به دوش بکشد

علی کمالی‌زاده، شهردار کرج نیز با اشاره به اینکه حلقه‌دره تنها مرکز رسمی تخلیه زباله در استان البرز است، اظهار کرد: از سال ۹۳ تاکنون تمام زباله‌های شهرهای استان به مرکز حلقه دره منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن زباله به مرکز حلقه دره منتقل می‌شود، ادامه داد: تنها ۷۰۰ تن از این زباله‌ها متعلق به شهروندان کرجی است و مابقی از سایر شهرهای استان به این مرکز منتقل می‌شود، بنابراین عادلانه نیست مرکز حلقه‌دره بار زباله تولیدی سایر شهرهای البرز را به دوش بکشد.

کمالی‌زاده با اشاره به اینکه انتقال پسماند سایر شهرهای استان به کرج منطقی نیست، توضیح داد: اینکه شهروندان کرجی ناچار به تحمل بوی بد ناشی از انباشت زباله‌هایی باشند که نقشی در تولیدشان نداشته‌اند، عادلانه نیست.

وی با تأکید بر ضرورت احداث مراکز جدید دفن زباله در استان گفت: بدون شک با حذف ۸۰۰ تن زباله‌ای که روزانه از سایر شهرهای استان به حلقه دره منتقل می‌شود، بخشی از دغدغه شهروندان در خصوص تبعات زیست‌محیطی دفن زباله در این مجموعه رفع می‌شود.

شهردار کرج اضافه کرد: حذف زباله‌های سایر شهرهای استان به معنی تولید شیرابه کمتر، کاهش میزان دفن زباله و بوی بد ناشی فعالیت مرکز حلقه دره است.

وی با بیان اینکه شهرداری کرج موضوع ضرورت احداث مراکز جدید دفن زباله در استان البرز را در کارگروه پسماند مطرح کرده است گفت: در صورت موافقت این کارگروه، فرایند جانمایی زمین مناسب و تخصیص اعتبار ساخت مرکز دفن زباله جدید انجام و به این ترتیب بار پذیرش پسماند سایر شهرهای استان از دوش حلقه دره برداشته می‌شود.

کمالی‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ساماندهی وضعیت حلقه دره، توضیح داد: با بهره‌برداری و تکمیل پروژه‌هایی همچون ایجاد لندفیل مهندسی بهداشتی، توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست، استحصال گاز از پسماند و … شاهد تغییرات محسوسی در وضعیت این مجموعه خواهیم بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا