ایران و جهان

افشای جزئیات شکنجه‌های فجیع زنان در زندان‌های عربستان سعودی


به گزارش خبرگزاری مهر، یک وکیل اسکاتلندی در گزارشی که روزنامه «دیلی‌میل» آن را «تکان‌دهنده» توصیف کرده، به گوشه‌ای از آزارهای جنسی بازپرس‌های سعودی علیه فعالان زندانی حقوق زنان اشاره کرد.

این وکیل که «بارونس هلنا کندی» نام دارد با انتشار یک گزارش ۴۰ صفحه‌ای در این رابطه خواستار بایکوت نشست جی بیست (G۲۰) در عربستان سعودی شده است.

طبق این گزارش، بازپرس‌ها زندانیان زن را پس از وادار کردن به انجام رفتارهای غیراخلاقی، از سقف آویزان کرده و به آنها شوک الکتریکی وارد می‌کردند. زنان در زندان وادار به تماشای تصاویر مستهجن می‌شدند و بازپرس‌ها، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و به تجاوز تهدید می‌کردند.

یکی از این فعالان گفته جلسات بازپرسی او با نظارت «خالد بن‌سلمان» برادر کوچک‌تر «محمد بن‌سلمان» انجام می‌گرفت. او می‌گوید خالد در جلسات بازپرسی می‌گفت: می‌دانی من چه کسی هستم؟ من شاهزاده خالد بن‌سلمان، سفیر (ریاض) در آمریکا هستم و هر کاری که دوست داشته باشم می‌توانم با تو انجام دهم.

در بخشی از این گزارش آمده است: واداشتن فعالان حقوق زنان برای انجام اعمال جنسی در برابر بازجویان، و انواع دیگر آزار و اذیت جنسی از جمله مجبور کردن آنها به تماشای «پورنوگرافی» (فیلم‌های مستهجن)، بخشی از این شکنجه‌ها بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: حداقل یک منبع گزارش داده که «آیدا الغامدی» مجبور به تماشای فیلم مستهجن (پورنوگرافی) شده و سه منبع نیز گزارش داده‌اند که «لجین الهذلول» و «ایمان النفجان» مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

الهذلول یکی از چندین زن عربستانی است که پیش از رفع ممنوعیت رانندگی برای زنان در این کشور، اقدام به انتشار عکس‌های خود در هنگام رانندگی کرده بود.

در این گزارش همچنین آمده که شکنجه‌ها تحت نظارت «سعود القحطانی» یکی از نزدیکان ولیعهد عربستان که نقشی کلیدی در قتل فجیع «جمال خاشقجی» داشته انجام می شده‌اند.

به گزارش مهر، این برای اولین بار نیست که گزارش‌های تکان دهنده از شکنجه‌های در حال انجام در زندان‌های عربستان سعودی منتشر می‌شود. اغلب رهبران جهان از این وضعیت در عربستان آگاهی دارند اما ریاض با استفاده از دلارهای نفتی تاکنون توانسته به این رفتارهای خود ادامه داده و ترسی از محاکمه نداشته باشد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا