ایران و جهان

افزایش تعداد روزانه تست‌های کرونا در کشور به ۱۰۰ هزار مورد


به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی در جلسه ستاد استانی کرونا که ظهر امروز در سالن جلسات شهدای دولت برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون ۱۳۰ نفر از کادر بهداشت و درمان به دلیل ابتلاء به این ویروس شهید شدند که از این تعداد شهید سلامت، ۵۷ نفر پزشک عالی رتبه بودند.

وی با بیان اینکه در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه، محموله‌های خریداری شده داروهای ما در فرودگاه‌های کشورهای دیگر به دستور رئیس جمهور جنایتکار آمریکا توقیف می‌شد، افزود: امروز شاهد هستیم که علی‌رغم تشدید تحریم‌ها مردم ایران عزتمند، محکم و استوار ماندند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حمایت‌های تمام عیار مقام معظم رهبری در بحث مقابله با ویروس کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: این ویروس یکی از پیچیده‌ترین مخلوقاتی است که تا به امروز پا به عرصه خلقت گذاشته و پیش‌بینی درباره آینده آن بسیار پیچیده‌تر از تصور است.

نمکی با بیان اینکه پیچیدگی این ویروس هزینه بسیار بالایی بر نظام سلامت دنیا تحمیل کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ‌کس با وجود بررسی‌ها و آزمایشات فراوان در دنیا نمی‌تواند مدعی کشف داروی قطعی برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ شود و گزارش تمام داروهای معرفی شده در درمان این بیماری، نشان از تأثیرات نسبی و مقطعی است.

وی کشف واکسن را به عنوان یک پدیده متغیر دانست و افزود: در حال بررسی تأثیر داروی گیاهی دکتر مصطفایی در درمان بیماری کرونا هستیم و می‌خواهیم از تمام جزئیات و تأثیرات این دارو اطمینان حاصل کنیم.

نمکی با بیان اینکه در زمینه تولید واکسن کرونا ایرانی جز پیشتازان این عرصه در دنیا هستیم، اظهار کرد: ۱۲ مجموعه دانش بنیان کشور که در حال تحقیق و آزمایش بر روی تولید واکسن کرونا هستند که خوشبختانه تاکنون از این تعداد، چهار مورد به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرده و در حال اتمام فاز مطالعات حیوانی و ورود به فاز مطالعات انسانی هستند.

به گفته وی، وزارت بهداشت آماده اقدام برای پیش خرید این واکسن‌ها شده است که طی ماه‌های آینده خبرهای خوبی برای مردم خواهیم داشت.

نمکی بزرگترین گام وزارت بهداشت را تولید داروی مؤثر رمدسیویر و فاویپیراویل در درمان این بیماری دانست و ادامه داد: قیمت هر عدد آمپول وارداتی بیشتر از ۵۰ دلار بود که خوشبختانه توانستیم این دارو را در کمتر از ۲ ماه تولید و وارد بازار کشور کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این داروها در سطح انبوه و توزیع می‌شود، تاکید کرد: تمام داروهای مورد مصرف در درمان بیماری کرونا طی هفته گذشته در جلسه شورای عالی بیمه زیر پوشش بیمه‌ها قرار گرفت و نیز بیماران مبتلا که فاقد هر گونه دفترچه بیمه به محض ورود به بیمارستان زیر پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: برخی از لوازم بیمارستانی که بیمه نبودند نیز قرار شد زیر پوشش بیمه قرار بگیرند.

نمکی افزود: برآورد آمار مرگ و میر بر اثر ابتلاء با این ویروس در ماه‌های آینده در اروپا بیش از یک‌هزار مرگ در روز است و در کشور ما نیز آمار فعلی روند افزایشی خواهد داشت که امیدواریم با همدلی و همراهی همگان این اتفاق رخ ندهد و با کمترین خسارات احتمالی از آن عبور کنیم.

وی با اشاره به توفیق دیدار کادر بهداشت و درمان با مقام معظم رهبری و توصیه‌های خردمندانه ایشان در چند بُعد که موجب فاز جدی از مدیریت این بیماری شد، بیان کرد: بعد از این دیدار، قرارگاهی برای پیگیری و تشدید نظارت بر اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا به ریاست وزیر کشور ایجاد و اعتبارات مورد نیاز وزارت بهداشت برای جبران معوقات و مطالبات کادر بهداشت و درمان تأمین شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اجرای طرح “هر خانه یک پایگاه سلامت” اشاره کرد و گفت: برای خانواده محور کردن نظام سلامت از سال گذشته گام‌های اساسی با محوریت افزایش آگاهی عمومی در راستای پیشگیری از بیماری، کنترل دقیق بر نظارت‌ها در همه سطوح، بیماریابی گسترده و درمان سریع بیماری و انجام ۱۰۰ هزار تست در روز که در مراکز علوم پزشکی به صورت رایگان خواهد بود، برداشته شده است.

نمکی خاطرنشان کرد: دستگاه اکسیژن ساز به بیش از ۱۶۰ مرکز در کشور اختصاص یافته که از این تعداد ۱۴ دستگاه به استان کرمانشاه تحویل داده شده است و تا ۲ هفته آینده تمامی شهرها به دستگاه اکسیژن ساز مجهز خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه نخواهیم گذاشت هراس نبود تخت در هیچ استانی ایجاد شود، افزود: در حدود ۲ هفته ۲ هزار تخت آی. سی. یو و حدود ۲۵ هزار تخت بخش بستری عادی را به ظرفیت تخت‌های کشور اضافه کردیم و به مردم اطمینان می‌دهیم که هیچ بیمار مبتلا به کرونا به دلایل مختلف پشت درب بیمارستان‌ها بماند، اما از مردم درخواست رعایت دستوالعمل های بهداشتی ستاد ملی کرونا داریم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا