کد خبر : 105620

به گزارش خبرنگار مهر، در پی درگذشت حجت الاسلام داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه پیامی صادر کرد: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون یا کوکباً ما کان أقصر عمره وکذا تکون کواکب الأسحار ارتحال برادر دانشمند جناب استاد دکتر داوود فیرحی پژوهشگر و مدرس علوم […]



به گزارش خبرنگار مهر، در پی درگذشت حجت الاسلام داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه پیامی صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
یا کوکباً ما کان أقصر عمره
وکذا تکون کواکب الأسحار

ارتحال برادر دانشمند جناب استاد دکتر داوود فیرحی پژوهشگر و مدرس علوم و اندیشه سیاسی اسلام در دانشگاه تهران را تسلیت عرض می‌کنم.

کرونا مصیبت عجیبی است که با راز پنهانش عزیزان را یکی پس از دیگری به سرای ملکوت می‌فرستد و دوستان را در این سرای ملک، اندوهناک می‌سازد.

این بیماری منحوس، دکتر فیرحی را هم مبتلا و بستری کرد و مع الاسف پس از درمان‌های بی نتیجه شبانه روزی از این سرا جدا ساخت. روزها برای شفای او دعا کردیم و لکن قضای الهی، بر سفر این اندیشمند به سرای ابدی مقدر شد.

بارها توفیق گفتگو و مباحثه با آن مرحوم مغفور درباره اندیشه‌ها و نگاشته‌هایش را داشتم.

نخستین بار بیش از بیست سال پیش، نگاشته «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را مطالعه کردم؛ اثری که هنوز چاپ نشده بود، مباحثه خوبی در رابطه با این اثر و اندیشه فوکو داشتیم.

«نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام»، «مفهوم قانون در ایران معاصر»، «فقه و سیاست در ایران معاصر»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی» و «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامه و تنزیه المله» نیز از آثار خواندنی و قابل بررسی مرحوم فیرحی است.

آخرین مباحثه با ایشان به پیشنهاد این مسکین در بررسی کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفتگویی صمیمی، علمی و مبتنی بر منطق و اخلاق شکل گرفت. فیرحی هر چیزی نمی‌نوشت و هر سخنی نمی‌گفت. او یک طرح کلان فکری را دنبال می‌کرد که به تعبیر بنده دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود. شواهد فقهی سازی او هم عمدتاً به مطالب علمای مشروطه به ویژه محقق نایینی استناد داشت؛ هر چند مسیر محقق نایینی به نظر بنده استمرار فقه سنتی و بهره گیری از ظرفیت آن در حل مسائل نوین بود.
او موافق علوم انسانی اسلامی نبود؛ لکن عملاً فقهی سازی مفاهیم سیاسی همچون حزب مدرن را تدوین کرد.

این کمترین با اینکه نگاه نقادانه به اندیشه و روش تحقیق آن مرحوم داشتم؛ اما همیشه از معاشرت علمی، حوصله و خلقش، لذت می‌بردم. گفتگو و بررسی پیرامون اندیشه‌ها و آثارش بهترین هدیه‌ای است که می‌توان به روح این عالم محقق تقدیم کرد، بجاست طالبان پژوهش از این منظر آثار وی را بررسی کنند و در این باب گام بردارند.

ارتحال این عالم متخلق را به دانشگاهیان و حوزویان و نیز به همه دوستدارانش، به ویژه خانواده محترمشان تسلیت می گویم.

خداوند این معلم مرحوم را مشمول غفران و رحمتش قرار دهد و خانواده و دوستانش را مزین به صبر جمیل گرداند.

الهی ما را بیامرز و عاقبتمان ختم به خیر و با اجر شهادت مهمانمان گردان.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم ۲۲ آبان ۱۳۹۹



منبع: مهر