ایران و جهان

یکه‌تازی محرومیت در گیسکان/ روستاهایی که راه و آب و برق ندارند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: گیسکان تاریخی پرافتخار و درخشان در عرصه مقاومت و مقابله با استعمار پیر انگلیس دارد و مردان و زنان این دیار تاکنون حماسه‌های بزرگی را به نام خود در تاریخ ثبت کرده‌اند.

هرچند تاکنون به خوبی حماسه زنان لرده بازگو نشده است و بسیاری از مردم از آن بی‌خبر هستند ولی این حماسه در تاریخ کشور کم‌نظیر است و انگلیسی‌ها شکستی سخت را از شیرزنان این منطقه متحمل شدند.

ارتش انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم برای تعقیب مبارزان دشتستانی به سمت منطقه لرده در کوه‌های گیسکان هجوم بردند و در پی درگیری آنها با مبارزان، زنان لرده ای و گیسکانی منطقه نیز دوش به دوش مبارزان تفنگ به دست گرفتند و علیه انگلیسی‌ها مبارزه کردند.

شکست سخت انگلیسی‌ها در مقابل زنان لرده‌ای، درس عبرتی در تاریخ نظامی انگلیس به صاحب منصبان و سربازان این کشور بود.

اوج محرومیت در گیسکان

منطقه گیسکان در بخش ارم شهرستان دشتستان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شرق بوشهر واقع است که شامل روستاهای لرده، جمغازی، ناخا، باغ تاج و انارستان است.

با وجود این تاریخ درخشان، زیرساخت‌های اولیه زندگی نظیر راه، آب، برق، گاز و ارتباطات در این منطقه بسیار محدود است و بخشی از مردم این مناطق از زیرساخت‌های مورد نیاز بی‌بهره هستند.

در حالی که در اغلب نقاط شهری و روستایی کشور مسئله آب، راه، برق، گاز و ارتباطات حل شده و در کیفیت آن جای بحث است، در برخی نقاط روستایی منطقه گیسکان برخی زیرساخت‌ها اصلاً وجود ندارد.

شاید بی انصافی باشد که بگوییم هیچ زیرساختی در این مناطق وجود ندارد ولی وقتی هیچ راه آسفالتی در هیچ‌یک از روستاهای این منطقه وجود نداشته باشد، به خوبی متوجه محرومیت آنها خواهیم شد.

وقتی که شبکه آب در این مناطق وجود ندارد، برق تنها به برخی از خانه‌ها رسیده و بسیاری از خانه‌ها بی‌برق هستند، یک متر گازرسانی انجام نشده و تلفن هم فقط در برخی مناطق آنتن می‌دهد، محرومیت را بیشتر حس می‌کنیم.

مشکل آب و راه و برق در روستاها

یکی از اهالی روستای جمغاری از توابع منطقه گیسکان شهرستان دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات و نیازهای این منطقه گفت: متأسفانه در روستای ما برخی خانه‌ها برق دارند و برخی دیگر برق به آنها نرسیده که نیاز است برای این مهم اقدام شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه آب در این منطقه بیان کرد: وضعیت آبرسانی سیار خوب نیست و با وجود قیمت بالایی که برای دریافت آب می‌پردازیم، گاهاً تا هفته‌ها آب به ما نمی‌رسد.

یکی دیگر از اهالی روستای لرده با اشاره به وضعیت نامناسب زیرساخت‌ها در این روستا خاطرنشان کرد: روستای ما راه مناسبی ندارد، برق و آب به روستا نرسیده است و اهالی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی خواستار نگاه ویژه مسئولان برای بهبود زیرساخت‌ها در این روستا شد و افزود: ایجاد آب‌انبار می‌تواند نقش مهمی در کاهش مشکلات خوزه آب روستای لرده داشته باشند.

یکی از اهالی روستای باغ‌تاج نیز به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه وضعیت راه روستاهای منطقه به هیچ وجه مناسب نیست و مردم برای تردد در این مسیر با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه امکان تردد با خودرو سواری در این مسیر وجود ندارد، ادامه داد: در برخی از روزهای سال و خصوصاً فصل زمستان، مسیر خاکی روستاها وضعیت ناهموار و لغزنده‌ای پیدا می‌کند که تردد را غیرممکن می‌کند.

زیرساخت‌ها تقویت شود

ناصر زارعی رئیس شورای اسلامی بخش ارم در ارتباط با مشکلات منطقه گیسکان اظهار داشت: برخی از روستاها برق ندارند و انتظار می‌رود که شبکه برق موجود تکمیل شود و پست‌های برق مورد نیاز اهالی نصب شود.

وی به مشکل راه اشاره کرد و ادامه داد: برای اینکه مشکلات مردم این منطقه حل شود باید وضعیت راه مواصلاتی بهبود یابد و انتظار داریم که مسئولان اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی بخش ارم افزود: آب یکی دیگر از مشکلات مهم در این منطقه است که انتظار می‌رود ضمن توسعه طرح‌های آبخیزداری و حفر چاه‌های مورد نیاز، وضعیت آبرسانی سیار نیز بهبود یابد.

عبدالحسین امیری رئیس شورای اسلامی روستای باغ‌تاج نیز اظهار داشت: برخی خانه‌ها از داشتن برق بی‌بهره هستند که انتظار می‌رود ۱۰ کیلومتر به شبکه برق فعلی اضافه شود.

وی با اشاره به راهکارهای رفع مشکل آب این منطقه بیان کرد: چاه و چشمه در این منطقه داریم و می‌توان با ایجاد دو استخر مشکل آب بخش زیادی از اهالی این منطقه را حل کرد.

رئیس شورای اسلامی بخش ارم یکی دیگر از مشکلات این روستا را آن تن‌دهی تلفن همراه و ضعف اینترنت دانست و اضافه کرد: در بخش محدودی از منطقه شاهد پوشش ارتباطی هستیم و انتظار مردم تقویت زیرساخت‌های ارتباطی است.

پیگیر رفع مشکلات مردم منطقه هستیم

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای بررسی و شناسایی مشکلات و نیازهای منطقه گیسکان بازدیدی را به همراه تعدادی از مسئولان از این منطقه داشتیم.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: متأسفانه مردم این منطقه سال‌ها است که با محرومیت در زمینه‌های مختلف روبرو هستند و نیاز است که از همه ظرفیت‌ها برای مشکلات آنها استفاده شود.

وی از تلاش برای بهبود وضعیت راه منطقه گیسکان خبر داد و بیان کرد: توسعه شبکه برق‌رسانی و نصب پست‌های جدید در این روستاها و همچنین حفر چاه و احداث آب‌انبار از دیگر اقداماتی است که در این منطقه دنبال می‌شود.

نماینده دشتستان تصریح کرد: برای اینکه تصمیمات بهتری برای رفع مشکلات این منطقه صورت گیرد، مدیران کل آب و راه و برق استان و همچنین فرماندار و دیگر مسئولان شهرستانی را به این منطقه دعوت کردیم که تصمیمات خوبی برای رفع مشکلات گرفته شد.

وی با بیان اینکه بخش عمده اعتبارات در سطح ملی توزیع می‌شود ادامه داد: برای رفع محرومیت از روستاهای گیسکان باید علاوه بر اعتبارات استانی، برای جذب اعتبارات ملی تلاش بیشتری صورت گیرد.

زیرساخت‌ها تقویت می‌شود

فرماندار شهرستان دشتستان نیز گفت: یکی از اقدامات مهم برای حل مشکلات منطقه گیسکان، توسعه زیرساخت‌های برق‌رسانی است که با وعده مدیرعامل شرکت توزیع برق استان شاهد گسترش شبکه و ایجاد پست‌های جدید برق خواهیم بود.

فتح‌الله نوروزی با اشاره به اینکه مطالعات لازم برای حفر چاه در باغ‌تاج انجام خواهد شد، تصریح کرد: در صورت وجود شرایط مناسب، نسبت به حفر چاه اقدام خواهد شد. آبرسانی سیار از دیگر اقداماتی است که باید تقویت شود.

وی از ایجاد مسیر دسترسی به محل حفر چاه در روستای جمغاری خبر داد و اضافه کرد: ایجاد سازه‌های آبخیزداری در انارستان، ایجاد آب‌انبار در جمغاری و لرده از دیگر اقداماتی است که برای بهبود وضعیت آب در این منطقه انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: بخشی از مسیر گردنه راه دسترسی به این روستاها نیز با تلاش اداره‌کل راهداری استان بوشهر بهبود خواهد یافت و در مرحله نخست، پنج کیلومتر از مسیر اجرا می‌شود.

روستاهای منطقه گیسکان علی‌رغم محرومیت‌های زیادی که از سال‌ها پیش تاکنون داشته‌اند، نقش مهم و تأثیرگذاری را در تولید محصولات کشاورزی، دامی و لبنی دارند.

رفع مشکلات و توسعه زیرساخت‌ها در روستاهای منطقه گیسکان علاوه بر اینکه باعث افزایش ماندگاری روستاییان می‌شود، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اشتغال و مهاجرت معکوس نیز شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا