ایران و جهان

پس از شکست ادیب ، آیا لبنان به سمت جهنم می رود؟


به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در مطلبی با اشاره به انصراف مصطفی ادیب از تشکیل کابینه و تحولات این کشور آورده است: پس از شکست ادیب در تشکیل کابینه آیا لبنان به سمت جهنم می‌رود، همانطور که رئیس جمهور عون پیش بینی کرد؟ چه طرفی ابتکار عمل فرانسه را به شکست کشاند: نخبگان سیاسی یا طرح آمریکایی-اسرائیلی و کشمکش با ایران؟ آیا ماکرون با رسوا کردن و بلوکه کردن میلیاردها دلارِ توطئه کنندگان لبنانی همانطور که تهدید کرده بود، انتقام می‌گیرد؟

وی می‌نویسد: کناره گیری مصطفی ادیب از تشکیل دولت در لبنان چندین مسئله را تأیید می‌کند: نخست، فرقه گرایی از ابتکار عمل فرانسه قوی‌تر است که این دولت را روی کار آورد.

دوم: ماکرون ثابت کرد بسیار ساده لوح است و از ماهیت عرصه سیاسی در لبنان و بحران‌های این کشور آگاهی ندارد.

سوم: میزان فسادی که نخبگان سیاسی به آن عادت کرده اند.

چهارم: منطقه در آستانه جنگی آمریکایی قرار دارد و لبنان نمی‌تواند از آن فاصله بگیرد.

این تحلیلگر معروف جهان عرب در ادامه بیان کرد: فرانسه حداقل ثبات سیاسی را برای حفظ نفوذ خود می‌خواهد؛ اما آمریکا برعکس خواهان تنش فرقه‌ای و افزایش رنج‌های معیشتی و اقتصادی ملت لبنان و رساندن این ملت به گرسنگی سپس تسلیم و خلع سلاح حزب الله از طریق جنگ یا مسالمت آمیز است.

وی می‌افزاید: ثبات در لبنان با تصمیم آمریکا ممنوع است ثبات در لبنان با تصمیم آمریکا ممنوع است و تنها اجازه جنگ داخلی دارد یا تسلیم شدن کامل در برابر شرط‌های این کشور. به این ترتیب که مسئله اختلاف بر سر وزارت امور مالی نیست بلکه مسئله مداخلات خارجی از طریق عوامل داخلی است که خواهان ادامه تنش تا زمان مشخص شدن سرنوشت منطقه هستند.

عطوان تاکید کرد: لبنان اکنون در وضعیت سناریوهای عراق، سوریه و به زودی یمن به سر می‌برد؛ یعنی نان در مقابل دست برداشتن از سلاح در غیر این صورت با گرسنگی و انفجار، کشتار و خودروهای بمب گذاری شده و تأسیس عمارت‌های فرقه‌ای درگیر با یکدیگر روبرو خواهد شد.

سخنان پادشاه عربستان درباره انفجار بیروت در همراهی با طرح آمریکا بود

وی می‌نویسد: پس از پیگیری حمله شدید پادشاه عربستان به ایران و حزب الله در سخنرانی خود در مجمع عمومی متوجه شدیم مصطفی ادیب نماینده سعد الحریری به عبارتی نماینده عربستان در تشکیل کابینه شکست خواهد خورد و لبنان به سمت هرج و مرج و خلأ قانون اساسی پیش خواهد رفت. سخنان پادشاه عربستان در مجمع عمومی درباره انفجار بندر بیروت در همراهی با طرح آمریکا بود.

عطوان در پایان نوشت: منطقه در آستانه جنگ قرار دارد و احتمالاً چهل روز باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خطرناک‌ترین روزها خواهد بود و بسیاری از ناظران غربی بعید نمی‌دانند حالا که ترامپ به شکست نزدیک می‌شود، به اقدامی نظامی علیه ایران دست بزند و لبنان به علت وجود زرادخانه حزب الله و جایگاه جغرافیایی اش یعنی قرار گرفتن در نزدیکی سوریه و اسرائیل برجسته‌ترین عرصه این اقدام خواهد بود. طرح آمریکا امپراطور کردن نتانیاهو در منطقه است و از این رو لبنان در مرکز طوفان قرار دارد و رئیس جمهور میشل عون بسیار دقیق گفت که لبنان به سمت جهنم می‌رود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا