ایران و جهان

ویروس کرونا به عینک، هندزفری و ساعت می چسبد/ لزوم ضدعفونی


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران، یکی از سئوالاتی که از زمان شیوع کروناویروس مطرح است این است که آیا ممکن است ویروس کرونا به عینک آفتابی، هندزفری، ساعت مچی و دیگر وسایل مورد استفاده روزمره بچسبد و منجر به ابتلا شود؟ چطور آنها را ضدعفونی کنیم تا صدمه نبینند؟

از آنجا که علاوه بر راه تنفسی، ویروس کرونا از طریق مخاط بینی، چشم و دهان و یا لمس سطوح آلوده و سپس تماس دست با بینی، چشم یا دهان منتقل می‌شود، رعایت بهداشت فردی و عمومی بسیار توصیه شده است.

وسایلی مانند عینک، ساعت و غیره که هر روز ممکن است آنها را به همراه داشته باشیم جزو لوازمی هستند که ما روزانه بارها و بارها از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

بنابراین اگر این لوازم توسط یک فرد مبتلا لمس شده باشند و یا روی یک سطح آلوده قرار بگیرند با توجه به اینکه ویروس می‌تواند حتی تا چند روز بر روی سطوح فعال بماند، امکان انتقال ویروس به سطح این لوازم وجود دارد و اگر بعد از لمس این وسایل، دست به دهان و یا بینی زده شود احتمال ابتلا به این ویروس وجود دارد.

از مهمترین نکاتی که برای وسایل شخصی باید رعایت شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عینک خود را در خارج خانه از روی چشم خود بر ندارید و ساعت مچی را از مچ دست خارج نسازید.

چنانچه حلقه یا انگشتر در دست دارید در هر بار شستن دست با دقت انگشتر را نیز با آب و صابون شستشو دهید.

دسته کلید را صرفاً هنگام نیاز (زمان رسیدن به درب ورودی منزل یا محل کار) از جیب و کیف خود بیرون بیاورید.

هر بار بعد از بازگشت به منزل در ابتدا دست‌های خود را شستشو دهید و وسایل شخصی مانند عینک، انگشتر، و دسته کلید را با آب و صابون بشویید و وسایلی مانند گوشی موبایل، ساعت و کیف را با پنبه آغشته شده به مواد ضدعفونی کننده مانند الکل تمیز کنید.

در صورتی که این وسایل را همراه خود از منزل خارج می‌کنید، تا حد امکان بر روی زمین و یا سطوحی که به نظرتان در معرض لمس عمومی است قرار ندهید.

زیاد به هندزفری‌تان دست نزنید. مخصوصاً اگر از تمیز بودن دست‌هایتان اطمینان ندارید. همیشه یک پد الکلی همراه داشته باشید که در صورت نیاز بتوانید هندزفری را به صورت فوری ضدعفونی کنید.

باید توجه داشته باشید که بعد از ضدعفونی کردن وسایل، دست‌های خود را حتماً با آب و صابون بشوئید.

از آنجایی که یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا سطوح آلوده است و امکان تماس این وسایل با سطوح آلوده وجود دارد باید مانند سایر موارد، این وسایل نیز ضدعفونی شوند و در صورت امکان شستشو باید با آب و صابون و در غیر این صورت با دستمال آغشته به مواد ضدعفونی کننده همچون الکل پاک شوند.

دقت شود که قبل و بعد از ضدعفونی کردن این وسایل دست‌ها شسته شده و در صورت احتمال آلودگی دست‌ها، از تماس با بینی، چشم و دهان خودداری شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا