ایران و جهان

هنرمندان مدعی این روزها کجا هستند؟/ «غرب حقیقی» و نقد سرمایه‌داری


امیر سعیدپور کارگردان نمایش «غرب حقیقی» که تا قبل از تعطیلی فعالیت‌های تئاتری به دلیل بحران کرونا در تئاتر مستقل تهران روی صحنه بود درباره میزان استقبال از این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه انتظاری که داشتیم برآورده نشد و با وجود حمایت‌هایی که مصطفی کوشکی مدیر تماشاخانه از ما کرد اما استقبال از نمایش راضی‌کننده نبود اما ما تلاشمان را می‌کنیم تا در این شرایط بتوانیم کار کنیم در حالی که در حال ضرر دادن هستیم.

وی ادامه داد: این نمایش نوشته سم شپارد و از نمایشنامه‌های شناخته شده و مهم او در نقد سرمایه داری است و من نیز به همین دلیل تصمیم گرفتم این نمایش را به صحنه ببرم. «غرب حقیقی» اثری ضد سرمایه‌داری است که تهیه‌کنندگان پولدار و سلبریتی را نقد می‌کند و کاملاً مناسب اجرا در شرایط امروز تئاتر ماست.

سعیدپور یادآور شد: هنرمندانی که در روزهای عادی و بدون بحران داعیه حمایت از فرهنگ و هنر را داشتند و ادعای این را دارند که تئاتر خانه آن‌هاست، در شرایط بحرانی امروز کجا هستند؟ حتی وقتی برای دیدن نمایش هم دعوتشان می‌کنیم، بهانه می‌آورند و حاضر نیستند به تئاتر بیایند و حتی به ما هم معترض می‌شوند که چرا نمایشی را به صحنه برده‌ایم. این افراد به جای اینکه حداقل به دیدن یک اثر نمایشی بنشینند و از هنرمندانی که در این شرایط اجرا می‌روند حمایت کنند، ترجیح می‌دهند در صفحات مجازی شأن تبلیغ رستوران‌های مختلف را بکنند. چطور در این شرایط رستوران رفتن مردم ایرادی ندارد اما هرکس به تئاتر بیاید خطر ابتلاء به کرونا تهدیدش می‌کند. حداقل کاری که می‌توانیم در این شرایط انجام دهیم این است که خودمان از خودمان حمایت کنیم اما همه، حتی هم‌نسلانمان هم یکدیگر را تنها گذاشته‌اند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تا امروز کمک هزینه‌ای از اداره کل هنرهای نمایشی دریافت نکرده است، بیان کرد: ما پول اداره کل هنرهای نمایشی را نمی‌خواهیم بلکه حداقل تکلیف ما را در این شرایط مشخص کنند. در حالی که همه فعالیت‌ها در جریان است چرا تنها تئاتر و سینما باید تعطیل باشد و چرا تصمیم قاطعی درباره فعالیت‌های تئاتری گرفته نمی‌شود.

سعیدپور اضافه کرد: متأسفانه بدون اطلاع به گروه یک روز قبل از تعطیل شدن سالن‌های تئاتر، سایت فروش بلیت را بستند در حالی که قرار بود از ۱۲ مهرماه سالن‌ها تعطیل شود اما فروش بلیت نمایش ما بدون اطلاع قبلی از یازدهم مهر متوقف شده بود.

وی در پایان با اشاره به حمایت‌های پرویز پرستویی در مقام تهیه کننده نمایش درباره ویژگی‌های اثر نیز توضیح داد: نمایشنامه برای اجرا دراماتورژی شد اما اتفاقات در همان فضای غربی رخ می‌دهند. «غرب حقیقی» درباره قدرت است و به این مساله می‌پردازد که حق با کسی است که قدرت را در دست دارد. در این نمایش آستین یک فیلم‌نامه‌نویس موفق و ثروتمند است اما برادر بزرگترش لی، یک دائم‌الخمر بیکار است که از راه دزدی روزگار می‌گذراند. پس از سال‌ها این ۲ برادر در منزل مادرشان با هم مواجه می‌شوند. آستین فیلمنامه‌ای عاشقانه نوشته و در حال مذاکره با یک تهیه‌کننده است اما به نظر می‌رسد تهیه کننده از داستان برادر دیگر که فضایی وسترن و خشن دارد بیشتر خوشش آمده است.

محمد چرختاب، امید سعیدپور، شادی امیری بازیگران این اثر نمایشی هستند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا