ایران و جهان

نگذاریم نفس‌های آخر تئاتر تمام شود/ برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی


حسین شهبازی کارگردان نمایش «برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی» که به تازگی اجرای خود را در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان آغاز کرده است، در این باره به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی اسفند ماه تنها یک اجرا داشت که بعد از آن به دلیل تعطیلی تماشاخانه‌ها اجرای آن متوقف شد و با اعلام مدیریت تماشاخانه مبنی بر فعالیت مجدد، تصمیم گرفتیم نمایش را دوباره به صحنه ببریم. اما متأسفانه هراس مخاطبان از حضور در سالن‌های نمایشی همچنان ادامه دارد که همین مساله باعث نگرانی گروه‌های نمایشی می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه خود سالن انتظامی هم اطلاع رسانی مناسبی برای شروع فعالیت‌هایش ندارد در حالی که این نمایش در واقع افتتاح کننده سالن انتظامی بعد از بحران کرونا و در سال جدید است. «برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی» ۲۰ اجرا خواهد داشت و تا دوم آبان ماه روی صحنه است.

شهبازی درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی نوشته شهرام احمدزاده است که با اقتباسی از نمایشنامه «بیرون، پشت در» اثر ولفگانگ بورشرت به نگارش درآمده است. نمایشنامه نسبت به منبع اصلی کوتاه‌تر و منسجم‌تر شده و بخش‌هایی نیز به آن افزوده شده است. نمایش داستان سربازی است که ۳ سال پس از جنگ جهانی دوم که در روسیه اسیر بوده به شهر خود در هامبورگ باز می‌گردد اما متوجه می‌شود آنچه که برایش به جنگ رفته دیگر سر جای خود قرار ندارد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: هدفم از اجرای این نمایش نشان دادن زشتی‌ها و پلشتی‌های جنگ بوده و اینکه در هر شرایطی وقوع جنگ اتفاق بسیار ناخوشایندی است چه جزو کشورهای برنده باشید چه بازنده.

وی در پایان با انتقاد از اینکه پیشکسوتان و هنرمندان قدیمی‌تر تئاتر در شرایط بحران کرونا این هنر را تنها گذاشته‌اند، عنوان کرد: متأسفانه این روزها تئاتر ما نفس‌های آخرش را می‌کشد و گلایه من از برخی هنرمندان قدیمی و پیشکسوت تئاتر است که تا پیش از بحران کرونا با استفاده از بازیگران چهره و تبلیغات گسترده، نمایش‌های خود را به صحنه می‌بردند و ادعا می‌کردند که عاشق تئاتر هستند در حالی که آنها عاشق پول هستند نه تئاتر و به همین دلیل هم است که در این شرایط که می‌توانند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند و به دلیل نام و اعتبار و تخصصشان مخاطبان را به سالن‌های تئاتر بکشانند، حاضر نیستند نمایشی به صحنه ببرند چون برایشان صرف ندارد در حالی که نباید بگذاریم همین نفس‌های آخر تئاتر هم تمام شود و دیگر نام و نشانی از آن نماند.

ابوالفضل جمشیدی، عارف عباسی، بهرام کاظمی، حامد پورمحمد، احسان امیدی، بهار پوزش پور، ناصر عزتی، سمانه شعاعی، علی افضلی، غزل جمشید آبادی، طاهر رجبی، سیدجواد آیت، میثاق یوسفی بازیگران این اثر نمایشی هستند که به تهیه کنندگی امیر دژاکام تا ۲ آبان ماه ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه خواهد بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا