اجتماعیاخبار خوزستانایران و جهانتیتر دوستون وسط

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز: صراحتا می گویم در مورد کرونا آینده خوبی نداریم

به گزارش پایگاه خبری خوز ۲۴  دکتر سیدمحمد علوی روز دوشنبه ۲۸ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت بحث سلامت در جامعه اظهار کرد: سلامت نیاز اصلی ما است، اگر مبنای جامعه ای بر محور حفظ سلامت نباشد آن جامعه ابتر خواهد بود. بهترین کشورهای دنیا به لحاظ ایجاد رفاه کشورهای اسکاندیناوی، فنلاند، نروژ و سوئد هستند که بالاترین سطح سلامت و امید به زندگی را دارند.

او در خصوص موضوع سلامت وسطح سواد سلامت عنوان کرد: ما در بهداشت حدود ۵۰ سال است که سلامت را این گونه تعریف می کنیم؛ ” سلامت آن حالت از رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی است که به صورت همزمان با هم در جامعه وجود داشته باشد”.

رییس مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: کرونا به ما نشان داد سلامت اجتماعی و روانی حرف اول را در جامعه می زند زیرا کسی که سواد سلامت اجتماعی داشته باشد علاوه بر خود به فکر خانواده و اجتماع نیز است و بی شک وقتی دانش اجتماعی در فرد وجود داشته باشد معنویت نیز در او رشد پیدا می کند که ما اکنون کمبود این مورد در جامعه شاهد هستیم و جوانی را می بینیم که با افتخار ماسک نمی زند و با تمسخر می گوید کرونا کجا بود، که این فرد یک جاهل از نظر سواد اجتماعی و معنوی است.

علوی با اشاره به اینکه چنین جهالتی منجر به مرگ اطرافیان فرد می شود، ادامه داد: ما به عنوان مسئولان بهداشت در زمینه ی بالا بردن سواد اجتماعی و معنوی کم کاری کرده ایم در صورتی که اگر از ظرفیت اصحاب رسانه برای تشویق و ترغیب مردم به بالابردن سواد اجتماعی و معنوی استفاده شود بدون تردید همه وارد کارزار بیماری کرونا می شوند.

کرونا و کاهش جمعیت آینده ی کشور ما را تهدید می کند

او بیان کرد: از نظر بنده دو خطر آینده ی مملکت ما را تهدید می کند؛ یکی کرونا و دیگری کاهش جمعیت است که سرنوشت مبهمی برای ما به وجود می آورد. آیا می خواهیم ۴۰ سال یا ۱۰۰ سال آینده ایرانی وجود داشته باشد؟

کاهش جمعیت کشور از ۸۰ به ۳۰ میلیون نفر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص کاهش جمعیت افزود: شاید در چند سال آینده جمعیت کشور ما از ۸۰ میلیون نفر به ۳۰، ۴۰ میلیون نفر کاهش پیدا کند آن هم جمعیتی که همه پیر هستند. البته لازم به ذکر است که مشکلات فرزند آوری از جمله مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بیکاری، میزان امید به آینده و امنیت بسیار است.

علوی تصریح کرد: کرونا شوخی بردار نیست و همچنان به کشتار ادامه می دهد و افراد بسیاری را از بین می برد اما همپنان برخی مردم بی توجه به این موضوع به مسافرت می روند و در پارک ها، دورهمی های خانوادگی و یا مراسمات حضور پیدا می کنند که این نشان می دهد در زمینه ی سلامت سواد اجتماعی و معنوی پایینی دارند.

هماهنگی بین بخشی برای مبارزه با کرونا وجود ندارد

او بیان کرد: در هیچ نقطه ای از دنیا دولت ها به خصوص در حوزه ی سلامت به تنهایی نمی توانند کار کنند و به مشارکت عمومی مردم و هماهنگی بین بخشی نیاز است که ما تا کنون هماهنگی بین بخشی ندیده ایم و ارگان هایی که باید هم راستا با هم برای مبارزه با کرونا اقدام کنند این کار را انجام نمی دهند و تمام بارها بر دوش دانشگاه علوم پزشکی اهواز افتاده است، البته تعدادی از نهادها و ادارات فعالیت خوبی دارند و بهترین یاوران ما اصحاب رسانه، بسیج، سپاه و هلال احمر بوده است.

افزایش بیماران حاد کرونایی در خوزستان/ تخت های آی سی یو ها پر شده

رییس مرکز بهداشت خوزستان در رابطه با روند بیماری کرونا در خوزستان اظهار کرد: بیمارستان ها و آی سی یوهای ما از بیمار پر شده اند و تعداد بیماران بحرانی به نسبت بیماران بستری افزایش پیدا کرده است. در پیک قبلی اعلام می کردیم تعداد بیماران حاد به نسبت بیماران بستری پایین تر از آمار متوسط کشوری است اما اکنون بیشتر است و گرچه موارد بیماری آنچنانی نداریم اما آمار بیماران بستری بالا است.

علوی با تاکید بر اینکه تخت های آی سی یوها پر شده است، گفت: در صورت تداوم این روند و افزایش مرگ و میر مشکلاتی برای ما به وجود می آید که نمی توان آینده را پیش بینی کرد.

صراحتا می گویم در مورد کرونا آینده خوبی نداریم

او تاکید کرد: صراحتا می گویم در مورد کرونا آینده خوبی نداریم. مهم ترین کار پیشگیری است یعنی نگذاریم مردم بیمار شوند یا اگر بیمار شدند اجازه ندهیم بدحال شوند بنابراین ما باید در بهداشت و در پیشگیری از بیماری سرمایه گذاری کنیم، البته کشورها برای مهار کرونا روش های مختلفی را در پیش می گیرند.

خوزستان در وضعیت پرخطر کرونا قرار دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان داشت: خوزستان به نسبت برخی استان های دیگر در وضعیت پرخطر قرار دارد البته همه ی کشور از جمله شهرهای سفید و قرمز در معرض خطر هستند و رنگ بندی شهرها و استان ها یک اطمینان کاذب در مردم ایجاد کرد که به سرعت شهرهای سفید ما قرمز شدند.

علوی یادآور شد: بعد از گذراندن پیک وحشتناک اول کرونا در استان که ۹ هفته طول کشید به آرامش نسبی رسیدیم و اعلام کردیم بیماری را کنترل کرده ایم اما مردم فکر کردند کرونا دیگر وجود ندارد.

کرونا را نمی توان مخفی کرد

او ادامه داد: بهترین اقدامات پیشگیری در خوزستان در ماه های اسفند و فروردین صورت گرفت و زمانی که کل کشور در پیک اول قرار داشت ما به نسبت سایر استان ها موارد بسیار کمی از بیماری داشتیم به نحوی که برخی تصور می کردند ما مساله را سانسور می کنیم اما بیماری قابل مخفی کردن نیست حداقل گورستان ها و مرگ و میر را نمی توان مخفی کرد.

بازگشایی های فروردین ماه ناپخته بود

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: گرچه در آن زمان کمترین آمار بیماری را در کشور داشتیم اما بعد از تصمیم ناپخته مبنی بر بازگشایی ها در فروردین ماه همه چیز به ریخت.

از هر ۱۰ کرونایی بستری شده یک نفر فوت می کند

علوی بیان کرد: از هر ۱۰ فرد مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری می شوند یک نفر فوت می کند و از هر ۱۰ بیمار بستری در آی سی یو پنج نفر جان خود را از دست می دهند، همچنین از هر ۱۰ بیماری که در وضعیت اینتوبه قرار دارند و لوله ی دستگاه تنفسی برای آن ها وصل می شود ۹ نفر فوت می کنند.

او با اشاره به تغییر ماهیت و افزایش قدرت سرایت و واگیردار بودن ویروس کرونا خاطر نشان کرد: هر فرد مبتلا به کرونا در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند در طول یک ماه ۴۵۰ نفر را آلوده کند.

دورهمی های خانوادگی آفتی برای مقابله با کرونا

رییس مرکز بهداشت خوزستان دورهمی های خانوادگی را آفتی برای مقابله با کرونا دانست و افزود: به طور مثال در صورت برگزاری یک جشن تولد دو هفته ی بعد به مرور علائم بیماری در افراد حاضر در دورهمی شروع می شود، یک هفته ی بعد بیماران بدحال می شوند و نیاز به بستری پیدا می کنند و یک هفته ی دیگر در آی سی یو بستری می شوند و در نهایت هفته ی بعد فوت می کنند بعبارت دیگر اگر امروز فردی در دورهمی خانوادگی شرکت کند در صورت آلوده شدن ممکن است چهار هفته ی دیگر فوت کند.

اخبار ساخت واکسن کرونا فعلا در حد شعار هستند؛ تا ۲ سال آینده به واکسن فکر نکنید

علوی عنوان کرد: بعضا اخباری از ساخت واکسن کرونا در سراسر جهان به گوش می رسد که معروف ترین آن ها ساخت واکسن آمریکایی بود که به دلیل وجود چندین عارضه پس از مصرف تولید آن متوقف شد و فعلا این گونه اخبار در حد شعار هستند و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده تا یکی دو سال آینده به وجود واکسن کرونا فکر نکنید.

او اذعان کرد: برای داروی چند میلیونی رمدسیویر تبلیغات بسیاری انجام شد که جعلی بود و سازمان جهانی بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت کشور اعلام کردند این دارو برای درمان کرونا خاصیتی ندارد.

هفت خوان مقابله با کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تنها چاره ی مقابله با کرونا را رعایت هفت فرمان دانست و تصریح کرد: شست و شوی دست ها با آب و صابون، فاصله گذاری، استفاده از ماسک، جلوگیری از برگزاری تجمعات، ضدعفونی کردن سطوح، بیماری یابی و رد یابی موارد تماس هفت دستور برای مهار کرونا است که رعایت برخی از آن ها مربوط به مردم می شود، بخشی از موارد بر عهده ی ارگان ها است و در چند موضوع از جمله در بحث تست و غربالگری نیز به کمک حاکمیت و وزارت بهداشت نیاز است.

سفیران سلامت مبلغ مبارزه با کرونا می شوند

علوی با اشاره به طرح “هر خانه یک پایگاه سلامت” گفت: با این طرح مراقبت کرونا را از حالت دولتی بودن به حالت عمومی می بریم و خانواده ها مبلغ مبارزه با این بیماری می شوند زیرا معتقدیم اقدامی در بهداشت ارزش دارد که چهار ویژگی داشته باشد؛ “کار برای مردم، با مردم، پیشِ مردم و توسط مردم”. اگر مردم را از بهداشت و درمان جدا کنیم و همه برای رعایت بهداشت تلاش نکنند راه به جایی نخواهیم برد و شاهد اضمحلال جامعه خواهیم بود.

او یادآور شد: در این طرح از هر خانواده یک نفر به عنوان سفیر سلامت انتخاب می شود که آن فردی است که حداقل دارای مقطع تحصیلی راهنمایی و بیش از ۱۸ سال سن داشته باشد و ترجیحا خانم باشد. اگر بتوانیم این طرح را که حدود ۵۰ درصد آن انجام شده اجرایی کنیم تمام خانوارهای استان مامور بهداشت داوطلب خواهند داشت که دانش مبارزه با کرونا و سایر بیماری های نوپدید احتمالی را فراگرفته اند.

آنفلوآنزای اسپانیایی یک چهارم مردم جهان را مبتلا کرد و جان ۵۰ میلیون نفر را گرفت

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: سال ۱۹۱۸ در زمانی که جمعیت مردم دنیا حدود ۲ میلیارد نفر بود بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی در جهان شیوع پیدا کرد که ۵۰۰ میلیون نفر مبتلا شدند و ۵۰ میلیون نفر فوت کردند بنابراین ما چاره ای نداریم که ارائه دهندگان خدمات سلامت را همگانی کنیم.

علوی افزود: چندین سال گذشته شعاری داشتیم که ” بهداشت برای همه تا سال ۲۰۲۰” اما بعد از گذشت ۲۰ سال از این تاریخ هنوز این شعار محقق نشده زیرا به قسمت دوم شعار ” در صورتی که همه برای بهداشت تلاش کنند” توجهی نشد.

رواج اینفودمی (infodemy)در بحث کرونا

او در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به خبرنگار پانا در خصوص جهش ویروس کرونا اظهار کرد: پیش از پرداختن به این موضوع لازم است نکته ای را بیان کنم و آن رواج پدیده ی ” اینفودمی” یا همان اطلاعات غلط است که بدترین معضل ما در مورد کرونا است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: فردی مقاله ای می خواند و همان یک مطالعه ی انجام شده را به طور کلی به هشت میلیارد جمعیت جهان تعمیم می دهد و بلافاصله در مصاحبه ای آن موضوعات را اعلام می کند و باعث سردرگمی مردم می شود در صورتی که براساس شواهد و مستندات مطالعه ای ارزش دارد که به کرات تکرار شده باشد.

سه تغییر اثبات شده ی ویروس کرونا

علوی عنوان کرد: در حال حاضر سه موضوع در خصوص تغییرات ویروس کرونا اثبات شده؛ یکی افزایش قدرت واگیردار بودن ویروس است، دیگری تغییر رشته های موجود در سطح ویروس کرونا است که منجر می شود آنتی بادی های ایجاد شده در بدن بیمار کرونایی پس از بهبود، برعلیه ویروس عمل نکنند و ممکن است آنتی بادی ها حفاظت بخش نباشند در نتیجه، یک بار ابتلا به کرونا برای فرد ایمنی به وجود نمی آورد.

او در خصوص مورد سوم افزود: در گذشته این بیماری در افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای دیده می شد اما اکنون افراد جوان و بدون بیماری زمینه ای مبتلا می شوند و کم کم ویروس کودکان را نیز گرفتار می کند بنابراین ممکن است شدت بخشی ویروس و بیماری زایی آن افزایش پیدا کرده باشد که البته در این مورد هنوز شک داریم. در نتیجه در قدرت واگیری، ایمنی و بیماری زایی ویروس کرونا تغییراتی می بینیم که قطعا با ابتدای شیوع آن در جهان متفاوت هستند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان همچنین در پاسخ به سوال دیگر پانا مبنی بر اینکه چرا برخلاف برخی استان های کشور آمار کرونا در خوزستان اعلام نمی شود، بیان کرد: عدم اعلام آمار کرونا به صورت جداگانه و توسط دانشگاه های علوم پزشکی سیاست وزارتخانه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا