ایران و جهان

سیل و کرونا غول بیکاری را بزرگتر کرد/وقتی سیاستگذاری‌ها اثر ندارد

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سایه شوم «بیکاری» همواره بر سر لرستان بوده و هر روز جمعیت جوانان بیکار و تحصیل‌کرده این استان بیشتر می‌شود؛ موضوعی که با سیاست‌گذاری‌های دولتمردان نیز حل‌نشده و حالا پس از وقوع سیل و شیوع کرونا، غول بیکاری بزرگ‌تر و شکست‌ناپذیرتر شده است.

مؤلفه‌های متعددی در اوج گرفتن بیکاری در لرستان مؤثر بوده و این استان در شرایطی قرارگرفته است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نماینده ویژه خود را برای پیگیری مسئله‌ای تحت عنوان «بیکاری پایدار» در لرستان منصوب کند و خواستار مسئله شناسی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمانی و اقتصادی وزارتخانه برای اجرای طرح‌ها و تمهید سازوکارهای مؤثر برای ارتقای کیفیت خدمات سازمان‌های وابسته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تسهیل، تسریع و رفع موانع اجرای بسته‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و طرح‌های کارآفرینی در این استان از سوی «حاتم شاکرمی» نماینده ویژه خود شود.

در آخرین آمار اعلامی از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری لرستان در بهار ۹۹ به‌صورت نقطه‌ای ۲۱ درصد و درمجموع ۱۶.۳ درصد اعلام‌شده است. همچنین میزان مشارکت اقتصادی در بهار امسال، ۳۹.۴ درصد اعلام‌شده که این میزان در بهار سال گذشته ۴۰.۷ درصد بوده است.

مرکز آمار ایران نسبت اشتغال را در بهار ۹۹ برای لرستان ۳۱.۱ درصد اعلام کرده که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۳۴.۱ درصد بوده است.

تعطیلی و تملک بالغ‌بر ۸۰ بنگاه اقتصادی لرستان از سوی بانک‌ها، تعطیلی واحدهای خدماتی به دلیل شیوع کرونا، ضعف زیرساخت‌های گردشگری، صنعتی و کشاورزی، آسیب دیدن واحدهای اقتصادی به دنبال وقوع سیل، عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در لرستان، ناکارآمدی مدیران و… وضعیت اقتصادی و اشتغال‌زایی در لرستان را وخیم‌تر از گذشته کرده است.

این در حالی است که رکود و تنبلی مدیران لرستانی از سطوح ارشد گرفته تا مسئولان دستگاه‌های مختلف، به این وضع نا به سامان اقتصادی و بیکاری دامن زده است؛ به نظر می‌رسد مسئولان برنامه عملیاتی برای حل معضل بیکاری و ایجاد زمینه‌های اشتغال‌زایی در لرستان ندارند و حتی در حفظ شرایط موجود نیست توانمند نیستند.

حل معضل بیکاری تنها بر عهده وزارت کار نیست

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به مسائل و مشکلاتی که به واسطه بیکاری در لرستان وجود دارد و همچنین آسیب‌های سیلاب سال ۹۸ و شیوع بیماری کرونا به اشتغال استان، وزیر کار، برای لرستان یک نماینده ویژه تعیین کرد، همچنین یک سری پروژه‌ها از سوی وزارت کار در استان برای ایجاد اشتغال در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها باید از سوی مدیریت ارشد استان و همچنین نماینده ویژه وزیر کار عملیاتی شوند، بیان داشت: بنگاه‌های بزرگی در استان وجود دارد که می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال در لرستان را فراهم آورد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با استفاده از این ظرفیت و همچنین تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال شاهد رفع بخشی از مشکل بیکاری در لرستان باشیم، عنوان کرد: حل معضل بیکاری تنها بر عهده وزارت کار نیست.

نقش مؤثر سه بخش در ایجاد اشتغال

آشتاب در ادامه به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در رابطه با نرخ بیکاری اشاره کرد و اظهار داشت: این آمار فصلی است، اگر آمار فصل تابستان اعلام شود امکان دارد که لرستان پنج تا شش پله جابجا شود.

وی، با بیان اینکه نرخ بیکاری که بهار اعلام می‌شود، امکان دارد که تابستان تغییر محسوس و جابجایی داشته باشد، بیان داشت: وزارت کار نمی‌تواند به طور مطلق مشکل بیکاری را در لرستان حل کند چرا که ما سه بخش اقتصادی صنعت، گردشگری و کشاورزی را داریم که در بحث اشتغال مؤثر هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با تاکید بر اینکه همه این بخش‌ها متولی دارند و باید با ظرفیت‌های خود پای کار بیایند تا بخشی از مشکلات بیکاری را در استان حل کنیم، ادامه داد: بیکاری هم زاییده امروز و دیروز که نیست، برای همه کشور گرفتاری ایجاد کرده است.

۸۳ هزار نفر بیکار روی دست لرستان

آشتاب، تحریم‌ها، بیماری کرونا و حوادث غیر مترقبه را در نرخ بالای بیکاری لرستان مؤثر دانست و تصریح کرد: اینها موجب افزایش یا کاهش نرخ رشد بیکاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در لرستان، هدف اصلی از انتصاب نماینده ویژه وزیر در حوزه اشتغال پیگیری مسائل و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه وزارت کار است، گفت: همچنین تسریع در عملیاتی شدن پروژه‌ها و برنامه‌های این وزارت خانه در استان از دیگر وظایف نماینده ویژه وزیر کار در لرستان خواهد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در ادامه با اشاره به جمعیت بیکار لرستان، بیان داشت: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری لرستان در پایان سال گذشته، ۱۵.۴ درصد بوده است.

آشتاب، بیان داشت: جمعیت بیکار لرستان حدود ۸۳ هزار نفر است.

۱۲۵۵ طرح تسهیلات اشتغالزا دریافت کردند

وی در ادامه سخنان خود به نقش سیاست گذاری و نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در حوزه اشتغال استان اشاره کرد و گفت: ما دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با تاکید بر اینکه سیاست‌هایی که از سوی دولت در حوزه‌های اشتغال روستایی، کارورزی، یارانه دستمزد و… ابلاغ می‌شود را ما پیگیری می‌کنیم، افزود: صیانت از سلامت نیروی کار، صیانت از تولید، بیمه بیکاری، حمایت از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و… در حوزه کاری ما قرار دارد.

آشتاب با بیان اینکه دایره فعالیت ما در این اداره کل صرفاً بحث اشتغال و توجه به سرمایه گذاری نیست، گفت: امیدواریم با حمایت‌های وزارت کار، شاهد رشد و توسعه اشتغال در استان باشیم.

وی در ادامه به معرفی طرح‌های اشتغالزا به کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان برای دریافت تسهیلات و بحث نظارت بر اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: بالغ بر هزار و ۲۵۵ طرح موفق به دریافت این تسهیلات در استان شده‌اند.

انحراف در تسهیلات پرداختی به برخی از طرح‌های اشتغالزا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با تاکید بر اینکه پیش بینی این بوده که با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه ایجاد اشتغال برای بیش از پنج هزار نفر فراهم شود، افزود: برای بحث نظارت بر این طرح‌ها نیز سه کانال نظارتی تعریف کرده‌ایم.

آشتاب، بیان داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌عنوان ناظر عالی، کمیته نظارت استانی به‌طور هفتگی و کمیته نظارت شهرستانی بر روند اجرای این طرح‌ها نظارت می‌کنند، در ارزیابی کلی هم که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال گذشته انجام داد، انحراف این طرح‌ها کمتر از ۹ درصد بوده است.

وی با اشاره به انحرافات صورت گرفته در اجرای برخی از این طرح‌ها نیز، گفت: همه این موارد به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند و تسهیلات پرداختی به متقاضی با نرخ سود ۱۸ درصد محاسبه می‌شود.

برآوردها از بیکاری در لرستان زیاد دقیق نیست!

اسد عبدالهی معاون اقتصادی استانداری لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت بیکاری در لرستان، اظهار داشت: جدیداً برآوردهایی در این رابطه انجام می‌گیرد که حقیقتاً زیاد دقیق نیست.

وی با بیان اینکه نمونه‌گیری‌ها متغیر است، ادامه داد: در بحث افزایش نرخ بیکاری در لرستان، سیلاب خیلی تأثیرگذار بود، بیماری کرونا نیز به‌طور وحشتناک در این حوزه مؤثر بود.

معاون اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به اینکه شرایط به‌گونه‌ای شده که برخی از واحدهای اقتصادی مانند تالارها، رستوران‌ها و… به‌صورت ۱۰۰ درصدی تعطیل‌شده‌اند، گفت: حتی شیوع بیماری کرونا، در میزان تولید نیز متأسفانه تأثیرگذار بوده است.

عبدالهی با بیان اینکه بدون شک تحریم‌های اقتصادی نیز در نرخ بیکاری تأثیرگذار است، افزود: مواد اولیه واحدهای اقتصادی که باید از خارج کشور تأمین شود با محدودیت مواجه شده است.

وی با بیان اینکه علیرغم همه این مشکلات، نسبت به آینده استان خوش‌بین هستیم، گفت: شرایط آب و هوایی، حوزه کشاورزی، گردشگری، گیاهان دارویی و… می‌تواند در ایجاد اشتغال لرستان تأثیرگذار باشد.

معاون اقتصادی استانداری لرستان، بیان داشت: علیرغم اقدامات صورت گرفته، هیچ شکی وجود ندارد که در حوزه اشتغال استان مشکلات زیادی داریم و باید به‌صورت جدی برای حل معضل بیکاری پیگیری صورت گیرد.

همدستی سیلاب و کرونا در بیکاری لرستان!

عبدالهی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در جریان سیلاب سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت به استان وارد شد، بیان داشت: از این میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی و… به استان کمک شده است.

وی با اشاره به تعطیلی تأسیسات گردشگری استان با شیوع بیماری کرونا، بیان داشت: بخشی از آمار بیکاری لرستان مربوط به این بخش است.

معاون اقتصادی استانداری لرستان در ادامه سخنان خود به طرح‌های اشتغال‌زا در استان و روند نظارت بر عملیاتی شدن این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: ما نمی‌گوییم در این رابطه خطایی صورت نمی‌گیرد، در پروژه‌های اقتصادی نیز ممکن است انحراف وجود داشته باشد، اما یک تیم نظارتی در این رابطه وجود دارد که به روند سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها نظارت دارد.

اقتصاد لرستان ضعیف است

عبدالهی در پاسخ به این سوال که شرایط سیلاب در استان‌های دیگر و همچنین شیوع کرونا در کل کشور وجود دارد، اما چرا روند بیکاری در لرستان نسبت به استان‌های دیگر بالاتر است؟ گفت: اقتصاد لرستان، یک اقتصاد ضعیف است و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این استان صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در لرستان سرمایه‌گذاری‌های محدودی صورت گرفته است، افزود: وقتی‌که به این اقتصاد ضعیف، ضربه‌ای وارد می‌شود بیشتر تضعیف می‌شود.

بالای ۲۰۰ واحد تولیدی در لرستان تعطیل شده است

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه بیکاری و عدم ایجاد اشتغال مشکل اصلی لرستان است اظهار داشت: هر خانواده در استان چند جوان بیکار دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر اشتغالی ایجادشده در مقابل بیکاری هم زیاد شده است، گفت: بالای ۲۰۰ واحد تولیدی در لرستان تعطیل‌شده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرونا، تحریم‌ها و… در این رابطه مؤثر بوده است، افزود: ممکن است در لرستان اشتغال ایجادشده باشد، اما بیکاری هم رخ‌داده است.

وی بیان داشت: لرستان با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف نباید این وضعیت اشتغال و بیکاری آن باشد.

به‌هرروی، حل معضل بیکاری در لرستان نیازمند به ورود جدی دولت و مجموعه‌های وابسته به آن و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

اما سوال اینجاست که سیاست‌های اشتغال‌زایی و بهبود وضع اقتصادی چقدر موفق بوده است؟ آیا پرداخت تسهیلات در قالب طرح‌ها و بسته‌های مختلف اثرگذاری لازم را روی ایجاد اشتغال برای جامعه بیکار استان داشته است؟ برنامه امروز مدیران با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور چیست؟


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا