ایران و جهان

سوریه حامی فلسطین است/ آمریکا توافقات بین المللی را نقض می کند


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در سخنرانی خود در هفتاد و پنجمین دوره سازمان ملل که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اعلام کرد: تداوم حضور غیر قانونی نظامیان آمریکایی و ترکیه‌ای در خاک سوریه اشغالگری به شمار می‌رود و دمشق از هیچ تلاشی برای پایان دادن به این اشغالگری با تمام امکانات قانونی خود فروگذار نخواهد کرد.

المعلم بیان کرد: تمام اقدامات این نظامیان چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم از طریق عناصر تروریستی و گروه‌های غیر قانونی باطل و مردود بوده و نقض حاکمیت و استقلال سوریه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به قانون موسوم به قانون سزار که مربوط به تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه سوریه است، گفت: این قانون مشخصاً زندگی معیشتی مردم سوریه را هدف قرار داده است. دولت آمریکا تلاش می‌کند با این تحریم‌ها، ملت سوریه را مانند جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی و دیگر شهروندان این کشور خفه کند.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا در دسامبر ۲۰۱۹ قانون «سزار» را پس از ۶ سال تاخیر تصویب کردند و ترامپ نیز آن را در بیستم دسامبر ۲۰۱۹ امضا کرد و این قانون از ۱۷ ماه ژوئن سال جاری میلادی در حال اجرا است.

بر اساس این قانون، علیه افراد و نهادهای مرتبط با درگیری‌ها در سوریه تحریم‌های اضافی و محدودیت‌های مالی اعمال خواهد شد. همچنین افراد و سازمان‌های خارجی حامی پیمانکارانی که به نمایندگی از سوریه و کشورهای دوست این کشور فعالیت می‌کنند، ممکن است مورد تحریم قرار گیرند. این تحریم‌ها علیه کسانی که در تولید نفت به سوریه کمک می‌کنند و یا نیازهای جنگی و فنی نیروهای این کشور علیه تروریست‌ها را تامین می‌کنند و به صورت عمدی به آنها خدمات و اطلاعات ارائه می‌دهند، اعمال خواهد شد.

المعلم با اشاره به مسأله فلسطین گفت: دمشق بر موضع ثابت خود مبنی بر حمایت از حقوق ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطین به مرکزیت قدس در مرزهای سال ۱۹۶۷ پایبند است. دمشق مسئولیت جنایات رژیم صهیونیستی را متوجه کشورهای حامی آن می‌داند. هر اقدام و توافقنامه‌ای که حقوق ملت فلسطین را نادیده بگیرد مردود است.

وی همچنین با اشاره به ایران بیان کرد: سوریه از موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با سیاستهای آمریکا برای هدف قرار دادن برجام و ثبات منطقه حمایت می‌کند. سیاست‌های آمریکا بیانگر عدم پایبندی این کشور به توافقنامه‌های بین المللی است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا