ایران و جهان

زنگ خطربرای صنعت نساجی گیلان/نگرانی کارگران ازسابقه بدواگذاری‌ها

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: اشتغال، اقتصاد و معیشت مفاهیمی است که با واژه‌های «صنعت و تولید» معنا و مفهوم واقعی پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که یک دهه است دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب «تولید و اشتغال» است که این مهم را با نام‌گذاری سال به مسئولین و متولیان امر گوشزد می‌کنند و امسال را با نام «جهش تولید» مزین کردند، اما از گوشه و کنار این مرزوبوم خبرهای خوشایندی از تولید و صنعت به گوش نمی‌رسد.

از تعطیلی صدها شرکت و کارخانه در سطح کشور گرفته تا بلاتکلیفی کارگران زحمت‌کش «هفت‌تپه»، ناشی از بی‌تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌ها بوده است و حالا این بی‌تدبیری‌ها می‌خواهد تیشه به ریشه صنعت نساجی گیلان بزند!

«صنعت نساجی» چشم‌وچراغ تولید، اشتغال، اقتصاد و معیشت و امید مردم گیلان است. این صنعت با نیم‌قرن سابقه، نقش اثرگذاری در اشتغال استان ایفا می‌کند.

ایران پوپلین زمانی بیش از ۲ هزار نیرو داشت

بسیاری از شرکت‌های چرخه نساجی در گیلان تحت تأثیر دست‌اندازی‌هایی در مسیر واگذاری قرار گرفتند و همین امر هم باعث شد تا کارخانه ایران پوپلین در سال ۸۷ از بورس خارج‌شده و تبدیل به سهامی خاص شود. شرکت تخصصی ایران پوپلین از ابتدای دهه ۸۰ وارد دوران رکود خود شده و چند سالی است که با معضلات و مشکلات عدیده‌ای روبرو شده؛ به‌طوری‌که این شرکت در پرداخت به‌موقع حقوق کارگران خود هم با مشکل روبرو شده است.

گفته می‌شود، در حال حاضر سهام‌دار اصلی این شرکت، هلدینگ گروه توسعه ملی وابسته به بانک ملی ایران است که بر اساس دستورالعمل قانونی باید بر اساس تصمیم کارگروه رفع موانع تولید استان گیلان سهام خود را تا پایان مهرماه از طریق مزایده رسمی به متقاضی دارای اهلیت حقوقی و فنی واگذار کند.

کارخانه‌ای که زمانی بیش از ۲ هزار نفر نیرو داشت و خط تولیدش مثل برق کار می‌کرد، اکنون با برخی بی تدبیری‌ها به شرکتی زیانده و بدهکار تبدیل شده و فقط ۲۷۰ نفر نیرو دارد که سرنوشت این تعداد هم با تصمیم ستاد رفع موانع تولید استان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

کارخانه‌ای که زمانی بیش از ۲ هزار نفر نیرو داشت و خط تولیدش مثل برق کار می‌کرد، اکنون با برخی بی‌تدبیری‌ها به شرکتی زیانده و بدهکار تبدیل‌شده و فقط ۲۷۰ نفر نیرو دارد که سرنوشت این تعداد هم با تصمیم ستاد رفع موانع تولید استان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با شنیده شدن زمزمه‌های واگذاری اموال و دارایی شرکت ایران پوپلین از طریق مزایده توسط رسانه‌ها، نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه کارگری به‌ویژه کارگران این شرکت دوچندان شد تا جایی که بسیاری از دلسوزان صنعت و تولید استان گیلان، با ارسال بیانیه‌های جداگانه واکنششان را نسبت به این تصمیم بحث‌برانگیز ستاد رفع موانع تولید استان نشان دادند.

از نامه جامعه اساتید گیلان به دادستان گرفته تا انتقادات تند برخی نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و همچنین اعتراض کارگران شرکت، همه و همه یک دغدغه مشترک دارند و آن‌هم «عدم انحلال و ازهم‌پاشیدگی» شرکت است.

از دست دادن اغلب مشتریان به دلیل سوءمدیریت

رئیس انجمن صنفی کارگران شرکت ایران پوپلین به نمایندگی از جامعه کارگری این شرکت به خبرنگار مهر می‌گوید: در حال حاضر شرکت با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کند؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته بخشی از قسمت‌های این کارخانه با ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت کار می‌کرد.

پرویز زعیمی، علت اصلی افت ظرفیت تولید کارخانه ایران پوپلین را عدم انعقاد قراردادهای جدید کاری می‌داند و معتقد است مدیران شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی هیچ رغبتی برای عقد قراردادهای جدید ندارند و ایران پوپلین به علت سوءمدیریت اغلب مشتریانش را ازدست‌داده است.

به گفته وی، کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت تولید شرکت ایران پوپلین را می‌توان در بی‌علاقگی مدیران شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی جست‌وجو کرد که بنا دارند با کمک مسئولین استانی شرکت را مصادره یا به بخش خصوصی واگذار کنند.

بخش خصوصی در گیلان سابقه درخشانی ندارد

رئیس انجمن صنفی کارگران شرکت ایران پوپلین با اشاره به تصمیم بحث‌برانگیز کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گیلان در خصوص واگذاری اموال و دارایی‌های شرکت به بخش خصوصی، گفت: سهامدار اصلی این شرکت که گروه توسعه ملی بانک ملی ایران است با همکاری مسئولین استانی در حال رایزنی برای فروش یا اجاره به‌شرط تملیک این کارخانجات بوده و تمایلی به سرمایه‌گذاری و تزریق نقدینگی به این واحد تولیدی ندارند، چراکه معتقدند این واحد تولیدی ضرر ده بوده و بر اساس تصمیم کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استانی در ۱۸ تیرماه سال جاری بهترین حالت خروج شرکت ایران پوپلین از وضعیت فعلی و پرداخت بدهی‌های معوقه آن به دستگاه‌های خدماتی آب، برق، گاز و سازمان تأمین اجتماعی، واگذاری به بخش خصوصی است.

زعیمی با بیان اینکه بخش خصوصی در گیلان سابقه درخشانی ندارد، تصریح کرد: اگر ایران پوپلین به بخش خصوصی واگذار شود سرنوشتی بهتر از شرکت‌های فرش گیلان، پارس الکتریک، نساجی پوشش، ابریشم گیلان و چند شرکت دولتی دیگر در انتظارش نخواهد بود.

وی می‌گوید: بی‌تدبیری و بی‌فکری مدیران در واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی و عدم نظارت بر عملکرد آن‌ها در سال‌های گذشته باعث ویرانی چندین مجموعه تولیدی شده و بیکاری هزاران کارگر در استان گیلان را در پی داشته است.

تفکر ناسالم و اشتباه واگذاری‌ها؛ «ایران پوپلین» را هدف گرفته است

این فعال کارگری گیلان، واگذاری غیراصولی واحدهای بزرگی نظیر، شرکت پارس الکتریک و نساجی پوشش را اشتباه فراموش‌نشدنی مدیران دانسته و معتقد است؛ این شرکت‌ها بعد از واگذاری با داشتن هزاران نیروی کارگر، اکنون به خرابه تبدیل‌شده است و فقط ابراز تأسف گیلانی‌ها برای این دو شرکت بزرگ باقی‌مانده است و این در حالی است که مقصران اصلی این واگذاری‌ها نه محاکمه شدند نه تنبیه!

زعیمی با بیان اینکه تفکر ناسالم و اشتباه واگذاری‌ها؛ چرخه تولید «ایران پوپلین» را هدف گرفته، گفت: اکنون‌که دولت به بهانه کمبود نقدینگی تنها راه چاره را فروش اموال مازاد خود می‌داند، به فروش شرکت‌ها و کارخانجات دولتی روی آورده است و از عواقب آن هراس ندارد درحالی‌که این عمل در آینده برای اقتصاد کشور سم خواهد بود.

وی، واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی را ارث بی‌ارزش برای دولت آینده دانست و تصریح کرد: دولتی که با در اختیار داشتن این‌همه سرمایه و منابع ملی نمی‌تواند امروز از عهده چند شرکت برآید، چگونه بخش خصوصی می‌تواند این چرخه تولید را فعال و پویا نگه دارد؟ بدون شک با ادامه این روند واگذاری‌ها، در آینده نزدیک با موجی از تعطیلی کارخانجات و بیکاری مواجه خواهیم شد.

بدون شک با ادامه این روند واگذاری‌ها، در آینده نزدیک با پمپاژی از تعطیلی کارخانجات و بیکاری مواجه خواهیم شد آینده این واگذاری‌ها تاریک و سیاه است

رئیس انجمن صنفی کارگران شرکت ایران پوپلین معتقد است؛ بخش خصوصی زمانی در یک کشور موفق است که اولاً دولت آن کشور قوی باشد، ثانیاً بخش خصوصی تماماً خصوصی باشد نه اینکه پشت بخش خصوصی مدیران دولتی و رانتی، صاحبان اصلی آن باشند و منافع شخصی را بر منافع عام ترجیع دهند و همچنین قوانین محکم و بازدارنده‌ای نیست که بخش خصوصی را در مقابل خطاهایش بازخواست کند.

زعیمی، گریزی هم به فعالان باسابقه و خوش‌نام بخش خصوصی زد و گفت: فعالان بخش خصوصی زحمت کشی هم در این کشور هستند که تلاش می‌کنند و موفق هم هستند ولی وقتی پای صحبت‌ها و درد دل‌های آن‌ها می‌نشینید بعضاً پشیمان و نادم هستند و معتقدند؛ که اگر نقدینگی خود را غیر از تولید هزینه می‌کردند امروزه از بُعد مادی نسبت به دیگران جلوتر بودند چراکه با قوانین دست‌وپا گیری که وجود دارد سرمایه‌گذاری در بخش تولید مقرون‌به‌صرفه نیست.

مخالف جدی واگذاری مجموعه ایران پوپلین به بخش خصوصی هستیم

وی با بیان اینکه مخالف جدی واگذاری مجموعه ایران پوپلین به بخش خصوصی هستیم، این تصمیم مسئولین استانی را شتاب‌زده خواند و بیان کرد: این تصمیم مدیران استانی و شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بانک ملی شتاب‌زده بوده و آینده آن را تاریک و سیاه می‌بینم.

این فعال کارگری گیلان معتقد است از ضعف‌های اصلی این واگذاری بدون برنامه بودن، نداشتن چشم‌اندازی روشن و نقشه راه برنامه‌های تولید محور است.

زعیمی می‌گوید: در واگذاری‌ها هیچ‌وقت از صاحبان اصلی تولید که همان کارگران و فرماندهان اصلی خط مقدم تولید هستند راهنمایی و مشاوره گرفته نمی‌شود، برعکس از مدیرانی پرسیده می‌شود که پشت‌میزنشین هستند و بعضاً نه تخصص تولید دارند نه تعهد کاری.

وی تأکید کرد: ما نمایندگان کارگران ایران پوپلین با واگذاری این شرکت به بخش خصوصی مخالف بوده و خواهان سرمایه‌گذاری سهامداران اصلی آن به این مجموعه بزرگ تولیدی هستیم.

خاطره خوبی از واگذاری‌ها نداریم

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت کارخانه ایران‌پوپلین، اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی است، متأسفانه ما خاطره خیلی خوبی از واگذاری کارخانه‌ها به بخش خصوصی نداریم لذا برای بهبود وضعیت این کارخانه استان، به‌طورجدی تلاش خواهیم کرد.

سید علی آقازاده با اشاره به عملکرد نامطلوب و غیرمسئولانه بخش خصوصی در برخی کارخانه‌های استان، گفت: معمولاً بخش خصوصی دغدغه تولید نداشته و به‌جای دغدغه چرخش چرخ‌های کارخانه، به دنبال عوائد فروش زمین‌های کارخانه‌ها هستند که چنین تجاربی کارگران این کارخانه و دلسوزان صنعت استان را نگران کرده است.

وی با تأکید بر عملکرد ضعیف صنایع استان گیلان و رهاسازی آن‌ها بعد از واگذاری افزود: ستاد رفع موانع تولید بر اساس وظیفه ذاتی، ضوابط و تأکیدات مشخص با پیگیری مشکلات باید به فکر حل مشکلات کارخانه‌ها باشد.

در صنعت گیلان پسرفت کرده‌ایم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده در این ستاد و برگزاری جلسات در راستای رفع موانع تولید، تصریح کرد: اگرچه جلساتی برای پیگیری مشکلات، برگزار می‌شود اما اینکه کار مؤثری در رابطه با فعال‌سازی و رونق تولید انجام‌شده باشد، ما چیزی ندیدیم چراکه در صنعت استان، تحول قابل‌عرضی ایجاد نشد.

آقازاده با اذعان به مشکلات ساختاری در بخش صنعت استان بیان کرد: در بخش صنعت به نظر می‌رسد در گیلان، باوجود ضعف ساختاری نه‌تنها روند مثبت و فعالی نداشتیم حتی پسرفت هم کرده‌ایم چراکه روند فعالیت صنعتی استان و رفع موانع تولید، منفعل و کُند است.

وی با تأکید بر نقش مسئولین استان در بخش صنعت که به‌تبع آن تولید و اشتغال ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مسئولان این استان در مواجهه با مشکلات صنعتی، خود را به ندیدن زده و مماشات می‌کنند که این رفتار جز پسرفت صنعتی حاصل دیگری برای گیلان ندارد.

صندوق فرهنگیان در ایران پوپلین سرمایه‌گذاری کند

جبار کوچکی نژاد عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به وضعیت ایران پوپلین تصریح کرد: معتقدیم که بانک ملی می‌تواند با ورود به مسئله ایران پوپلین، موانع را برطرف کند؛ از طرفی با صندوق فرهنگیان جلسه برگزار کرده و از آن‌ها خواستیم تا در کارخانه ایران پوپلین سرمایه‌گذاری کنند چراکه آن‌ها منابع خوبی داشته و توان راه‌اندازی ایران پوپلین را دارد.

وی مشکلات ایران پوپلین را قابل‌حل دانست و افزود: به وزیر اقتصاد فشار آوردیم تا بانک ملی بتواند کارخانه را راه‌اندازی و تقویت کند تا بعد بتوانیم آن را به صندوق ذخیره فرهنگیان تحویل دهیم.

هدف مصوبه اخیر کارگروه رفع موانع تولید استان به هیچ عنوان فروش اموال و دارایی‌های شرکت ایران پوپلین نبوده است رئیس سازمان صمت گیلان هم که دل خوشی از واگذاری‌ها در حوزه صنعت و تولید ندارد به خبرنگار مهر می‌گوید: باوجود برخی سوابق نامطلوب از واگذاری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته که لطمات جبران‌ناپذیری به بخش صنعت کشور و استان گیلان وارد کرده است ولی بحث واگذاری واحدهای تولیدی در اختیار بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری شبه‌دولتی از تکالیف مکرر در قوانین و اسناد بالادستی بوده است.

به گفته فرهاد دلق‌پوش، طبق ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مصوب ۱۳۹۳، اقدام کارگروه استان در این راستا می‌بایست موردبررسی قرار گیرد؛ هرچند شیوه و کیفیت واگذاری ازنظر ارزیابی اهلیت متقاضیان و نظارت دقیق در این خصوص می‌تواند پاره‌ای از نگرانی‌ها را رفع کند.

وی با بیان اینکه هدف مصوبه اخیر کارگروه رفع موانع تولید استان به‌هیچ‌عنوان فروش اموال و دارایی‌های شرکت ایران پوپلین نبوده است، ادامه می‌دهد: این تصمیم صرفاً جهت انتقال مدیریت و یا مالکیت کل مجموعه به‌صورت مشروط با حفظ کاربری اراضی در شکل صنعتی و بازسازی و نوسازی خطوط تولید است.

مدیریت صحیح و سرمایه گذاری به موقع شاه کلید خروج از رکود

رئیس سازمان صمت گیلان، از برداشت ناصحیح تصمیم کارگروه رفع موانع تولید استان نسبت به شرکت ایران پوپلین توسط رسانه‌ها و فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: فروش اموال و دارایی‌های شرکت تصور نادرستی است که از سوی رسانه‌ها منتشر و فضاسازی شده است؛ همان‌طور که گفته شد فرایند واگذاری این‌گونه واحدها که از سوءمدیریت و عدم سرمایه‌گذاری صحیح رنج می‌برند در قانون پیش‌بینی‌شده و لیکن نظارت دقیق و همراهی همه مسئولین ذی‌ربط در مسیر بهینه‌سازی است.

دلق‌پوش، شاه‌کلید خروج از رکود و ارتقای وضعیت هر بنگاه تولیدی را در دو مؤلفه مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری به‌موقع خلاصه می‌کند و معتقد است: شرایط فعلی ایران پوپلین و واحدهای مشابه به علت مدیریت ناکارآمد شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و شبه‌دولتی در سالیان گذشته ایجادشده است و ادامه روند فعلی درنهایت منجر به نابودی کامل این مجموعه خواهد شد لذا هر نوع تصمیم‌گیری لزوماً با در نظر گرفتن نکات فوق می‌بایست صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم در واگذاری‌ها تجربه تلخ گذشته تکرار شود، تصریح کرد: با توجه به حضور همه مسئولین دستگاه‌های نظارتی در تمامی مراحل تصمیم‌گیری و عملیاتی، دغدغه جدی دادستان مرکز استان و همچنین تأکید ویژه استاندار درباره صیانت از ظرفیت‌های ارزشمند بخش صنعت استان و همین‌طور هوشیاری رسانه‌های مسئول و متعهدی که فعالانه به دنبال پیگیری صلاح جامعه هستند می‌توان از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته اجتناب کرد.

رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه بار عمده تولید و ارزش‌افزوده بر دوش جامعه زحمت‌کش و مظلوم کارگری است، نسبت به صیانت از حقوق این قشر مهم و اثرگذار جامعه تأکید کرد و گفت: متأسفانه در تحولات و تصمیم‌گیری‌ها بیشترین آسیب متوجه جامعه کارگری می‌شود و ازاین‌رو حق‌دارند نسبت به امور با دغدغه بیشتری موضع‌گیری کنند اما در صورت تشریح مناسب تصمیمات و ایجاد همدلی قطعاً جامعه کارگری در صورت مشاهده حسن نیت روند رو به بهبود نهایت همکاری و همراهی خواهند داشت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا