ایران و جهان

رکوردداران حضور روی نیمکت استقلال/ عنوان سی و هشتم به فکری رسید

به گزارش خبرنگار مهر، با اعلام باشگاه استقلال، محمود فکری کاپیتان پیشین این تیم از روز پنجشنبه رسماً سرمربی آبی‌ها شد و از روز جمعه هدایت این تیم را با حضور در تمرینات بر عهده گرفت تا آبی‌ها در لیگ بیستم با مردی وارد مسابقات شوند که پیش از این ۱۴ سال سابقه حضور در تیم شان را داشته است.

پیش از فکری ۳۷ مربی ایرانی و خارجی از یک تا چند مقطع به صورت دائم و موقت هدایت آبی پوشان را بر عهده داشته‌اند تا فکری سی و هشتمین سرمربی تاریخ این باشگاه باشد.

اولین سرمربی، بنیانگذار آبی‌ها

اولین سرمربی تاریخ باشگاه استقلال که در سال ۱۳۲۴ برای اولین بار روی نیمکت این تیم نشست، زنده یاد علی دانایی فرد، یکی از بنیانگذاران باشگاه استقلال (تاج) و اولین سرمربی تاریخ این باشگاه بود که جمعاً در ۴ مقطع مختلف عهده دار هدایت این تیم شد و در ایامی که تعداد تیم‌ها و بازی‌های انجام شده در یک سال عدد چشمگیری نبود، زنده یاد دانایی فرد ۲۰۰ بازی هدایت آبی پوشان را بر عهده گرفت که این آماری قابل توجه است. دانایی فرد جام‌ها و افتخارات زیادی را برای آبیها به دست آورد و یکی از پرافتخارترین مربیان تاریخ این باشگاه نیز به حساب می‌آید.

بیشترین تعداد مربیگری برای پدر استقلال
زنده یاد منصور پورحیدری مربی فقید آبی پوشان با ۳۳۶ بار مربیگری در استقلال، رکورددار بیشترین تعداد مربیگری در این تیم است. پورحیدری که به جز مربیگری سابقه مدیریت فنی، سرپرستی و حتی حضور در هیات مدیره این باشگاه را نیز در کارنامه‌اش دارد، برای اولین بار در سال ۱۳۵۸ عهده دار هدایت آبی‌ها شد تا نام وی به عنوان نخستین سرمربی آبی‌ها بعد از انقلاب و همچنین نخستین سرمربی آبی‌ها با نام استقلال (بعد از تغییر نام) نیز باشد.

پورحیدری در ۸ مقطع مختلف عهده دار هدایت آبی پوشان بود و جمعاً ۳۳۶ بار نقش سرمربی را ایفا کرد که در ۱۹۳ تجربه سرمربیگری‌اش به پیروزی رسید. پورحیدری ۳۳ بار در رقابتهای بین قاره‌ای هدایت استقلال را بر عهده داشت که در ۱۷ بازی به پیروزی رسید.

پورحیدری خالق یکی از دو ستاره آسیایی استقلال است و آبی پوشان دو بار با هدایت وی در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ میلادی حضور در فینال باشگاه‌های آسیا را تجربه کرده که در سال ۶۹ به مقام قهرمانی رسیدند. بسیاری از کارشناسان پورحیدری را یکی از مهمترین افراد در تاریخ باشگاه استقلال می‌دانند و از سوی هواداران به وی لقب پدر استقلال اعطا شده است.

اولین مربی خارجی؛ معمار استقلال
زدراکو رایکوف، نامی فراموش نشدنی در تاریخ استقلال است. رایکوف که از او با عنوان معمار استقلال نیز یاد می‌شود، اولین سرمربی خارجی این باشگاه و یکی از پر افتخار ترین مربیان در تاریخ این تیم محسوب می‌شود.

این مربی فقید و اهل کشور یوگسلاوی سابق که خالق نخستین ستاره آسیایی آبی پوشان در سال ۱۹۷۰ میلادی است، برای اولین بار سال ۱۳۴۸ هدایت استقلال را بر عهده گرفت و در مجموع ۶ سال برای این تیم فعالیت کرد. رایکوف علاوه بر معرفی ستاره‌های زیادی به فوتبال ایران، مربیانی هم تربیت و به فوتبال ایران معرفی کرد که مهمترین آنها منصور پورحیدری بود.

پر افتخار ترین مربی در لیگ برتر
یکی دیگر از مربیان مهم در تاریخ باشگاه استقلال که پر افتخار ترین مربی لیگ برتر نیز می‌باشد، امیر قلعه نویی بود. قلعه نویی که با آبی پوشان ۳ قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرده، جمعاً ۲۶۸ بار هدایت این تیم را برعهده داشته تا بعد از زنده یا پورحیدری بیشترین هدایت استقلال را داشته باشد.

قلعه نویی هم یکی از مربیان مهم در تاریخ استقلال است که با این تیم قهرمانی در لیگ برتر جام حذفی را تجربه کرده است.

۸ مربی خارجی دائم و موقت
در بین ۳۷ نفری که قبل از فکری سرمربیگری آبی پوشان را تجربه کرده بودند، ۸ نام خارجی به چشم می‌خورد که از این بین دو نفر (مک درموت و بیلفسکی) به صورت موقت و تنها برای یک بازی و دیگران سرمربیان دائم آبی پوشان بوده اند.

در بین مربیان خارجی نیز رایکوف با ۱۷۵ بار هدایت آبی پوشان حرف اول را می‌زند و شفر با ۶۹ و سکوموروخوف با ۵۲ بازی در رده‌های بعدی قرار دارند.

اولین سرمربی موقت
پرویز کوزه کنانی در سال ۱۳۵۰ و در مقطعی کوتاه جانشین رایکوف شد و تنها بعد از ۴ بازی جای خود را بار دیگر به رایکوف داد. گرچه در هیچ منبعی از کوزه کنانی به عنوان سرمربی موقت یاد نشده، اما باتوجه به مقطع کوتاهی که هدایت این تیم را برعهده گرفت، می‌توان او را نخستین سرمربی موقت آبیها دانست.

گرچه کوزه کنانی در هر چهار باری که روی نیمکت استقلال نشست این تیم پیروز شد، اما او خیلی زود نیمکت آبیها را به رایکوف بازگرداند. آخرین سرمربی موقت آبی پوشان نیز مجید نامجو مطلق بود که هدایت این تیم در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ را بر عهده داشت.

همه مربیان استقلال از گذشته تا به حال به شرح زیر است:

۱- علی دانایی فرد
۲- رسول مدد نوعی
۳- محمود بیاتی
۴- رایکوف
۵- پرویز کوزه کنان
۶- جگیج
۷- منصور پورحیدری
۸- عباس رضوی
۹- حسن عضدی
۱۰- اصغر شرفی
۱۱- ناصر حجازی
۱۲- عباس کردنوری
۱۳- فریدون عسگرزاده
۱۴- حسن حبیبی
۱۵- محمد رنجبر
۱۶- غلامحسین مظلومی
۱۷- محمد صلاحی
۱۸- کامبیز جمالی
۱۹- بیژن ذوالفقار نسب
۲۰- علی جباری
۲۱- سکوموروخوف
۲۲- غلامرضا نعلچگر
۲۳- بیلفسکی (موقت)
۲۴- نصرالله عبداللهی
۲۵- حمید ملک احمدی (موقت)
۲۶- جواد زرینچه
۲۷- امیر قلعه نویی
۲۸- رولاند کُخ
۲۹- عبدالصمد مرفاوی
۳۰- فیروز کریمی
۳۱- پرویز مظلومی
۳۲- علیرضا منصوریان
۳۳- مک درموت (موقت)
۳۴- وینفرد شفر
۳۵- فرهاد مجیدی (موقت و دائم)
۳۶- آندره استراماچونی
۳۷- مجید نامجو مطلق (موقت)
۳۸- محمود فکری


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا