اخبار خوزستاناقتصادیتیتر دوستون وسط

رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی خوزستان

اخلاق محمدیان چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۳۱۵ قرارداد سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی خوزستان در ۶ ماه نخست امسال منعقد شده است که نسبت به مدت مشابه در سال های گذشته که حدود ۵۰ قرارداد سرمایه گذاری انجام می گرفت رشد بسیار خوبی است.

وی گفت: امسال بیماری کرونا مانع فعالیت های اقتصادی در شهرک های استان نشد و در ۶ ماهه امسال شلوغ ترین ایام کاری و سرمایه گذاری را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه برگشت واحدهای راکد به چرخه تولید از اولویت های شهرک های صنعتی است افزود: برخی واحدها به دلیل بدهی که به بانک ها دارند در تملک بانکها هستند و راکد مانده اند که در چند سال اخیر تلاش کردیم که با همکاری بانک‌ها این واحدها به صاحبان خود بازگردند و یا به فرد دیگری واگذار شوند تا واحد تولیدی به چرخه تولید برگردد.

وجود ۱۲۰۰ واحد تولیدی فعال در شهرک های صنعتی خوزستان

اخلاق محمدیان با اشاره به فعالیت ۷۳ شهرک صنعتی در استان افزود: در۵۳ شهرک صنعتی زمین به سرمایه گذار واگذار شده است، در شهرک های صنعتی ۴۲۰ واحد دچار رکود هستند که به دنبال برگشت آنها هستیم.

وی با اشاره به میزان اشتغالی که در شهرک های استان ایجاد شده است افزود: براساس پروانه های بهره برداری ۲۶ هزار فرصت شغلی در شهرک های صنعتی استان ایجاد شده که البته برخی واحدها ممکن است کارگران فصلی جذب کنند و این رقم تغییراتی داشته باشد.

محمدیان گفت: ستاد تسهیل از ظرفیت های استان بر این باور است که برای کمک به تولید کنندگان از این فرصت باید استفاده شود.

وی افزود: نمی توان به طور قطع گفت که مشکل تعطیلی واحدها  ازبانک هاست اما یکی از عوامل اصلی ماندگاری و پیچیده تر شدن مشکلات واحدها ، بانک ها هستند.

نقدینگی مشکل اصلی واحدهای تولیدی است

محمدیان ادامه داد: مشکل اصلی اغلب واحدهای تولیدی، کمبود نقدینگی است ولی این نقدینگی تنها توسط بانک ها تامین نمی شود ، فرد سرمایه گذار باید با مطالعه و داشتن سرمایه کار خود را آغاز کند و بانک ها در ادامه مسیر به کمک این واحد تولیدی بیایند.

وی گفت: سرمایه گذاری که تنها از بانک ها تامین اعتبار کند موفق نمی شود بلکه باید از بانک ها در مسیر فعالیت تولیدی کمک گرفته شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ادامه داد: سرمایه گذار باید تمام جوانب طرح را در نظر داشته باشد و مشخص کند که توان سرمایه گذاری  برای انجام طرح را دارد یا خیر.

تحریم ها مانعی بر سرراه جذب سرمایه گذار

محمدیان با اشاره به اینکه در حال حاضر۲۱ سرمایه گذار خارجی در شهرک های صنعتی استان فعال هستند افزود: با توجه به شدت گرفتن تحریم ها آمار جذب سرمایه گذار خارجی نیز کاهش یافته است و امسال تا کنون سرمایه گذاری خارجی در شهرک های استان سرمایه گذاری نکرده است .

وی افزود: برای جذب سرمایه گذار زیرساخت های سرمایه گذاری فراهم شده و زمین ها به صورت نقد و اقساط  در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد، حتی تلاش شده تا قیمت زمین ها افزایش نداشته باشند تا سرمایه گذار رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشد.

محمدیان افزود: بیشترین شتاب استان در بحث تولید در بخش ساخت تجهیزات نفت و گاز است، صنایع بزرگ در خوزستان بیشتر مورد توجه هستند به همین دلیل صنایع کوچک چندان در رونق و توسعه موفق نبوه اند.

 

وی با اشاره به اینکه می توان در خوزستان در بحث صنایع پایین دستی و فرآوری به خوبی کار کرد ادامه داد: به عنوان مثال در بحث نیشکر در بخش تامین تجهیزات  به خوبی کار شده است اما در بخش صنایع جانبی و فرآوری به خوبی کار نشده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا