ایران و جهان

جهاد در گمنامی ادامه دارد/ غسال‌خانه؛ آخرین ایستگاه کرونا

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، عصمت اسماعیلی؛ ماه‌ها است که کرونا مهمان ناخوانده کشور و شهرهایمان شده است و اینگونه که به نظر می‌رسد به این زودی ها هم قصد رفتن ندارد.

آسیب‌هایی که این ویروس بر پیکر جوامع بشری زده است شاید در تاریخ انگشت شمار و یا شاید بی مانند باشد و این آسیب‌ها همچنان نیز ادامه دارد.

بیماری مرگبار قرن که سراسر جهان را درنوردیده و بی محابا یکه تازی می‌کند و روزانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند ولی هنوز بشر در رویارویی و یافتن درمان قطعی آن به موفقیت کامل نرسیده است.

روزهای کرونایی با همه تب و تاب و اضطراب ناشی از رعب و وحشت ابتلاء به این ویروس ناشناخته اما روی دیگری را نیز به ما نشان داده است، انسان‌هایی که از خود گذشتند تا غمخوار آسیب دیدگان هجوم این دشمن ناشناخته و بی رحم باشند.

جهادگران غسال یکی از سخت‌ترین وظایف را در این روزهای پرالتهاب بر عهده گرفته‌اند و تن بی جان متوفیان ناشی از بیماری کرونا را غسل و تدفین می‌کنند و تسلابخش دل بازماندگان و عزادارانی هستند که عزیزشان را در اثر این بیماری از دست داده‌اند.

در روزهایی که نزدیک ترین افراد به متوفی جرأت نزدیک شدن به قبر عزیزش را ندارد، این فرشتگان بی ادعا قهرمانان گمنامی هستند که حتی برخی نزدیکانشان هم از فداکاری‌هایشان در جبهه دفاع از دیانت بی‌خبرند ولی در صف مقدم مبارزه با کرونا، بار سنگینی را از دوش جامعه می‌کاهند و مهربان ترین‌ها با اموات ناشی از کرونایی هستند.

جهادگران، طلاب برادر و خواهر و جوانان جهادی بی ادعا و گمنام در خط مقدم مبارزه با کرونا در روزهایی که ترس از جنازه و جسد و مرگ از یک سو و ترس از ابتلاء به ویروس وحشتناک کرونا از سوی دیگر خیلی‌ها را حتی از امورات عادی زندگی‌شان باز داشته است پای کار آمده‌اند.

در شهرستان گناوه اگر چه در روزهای نخستین هجوم ویروس کرونا به همت مردم و مسئولان وضعیت نسبتاً مطلوبی از نظر شیوع این ویروس حاکم بود ولی به تدریج و با شدت گرفتن این ویروس تعداد مبتلایان و به دنبال آن تعداد فوتی‌های ناشی از آن افزایش یافت.

گروه جهادگران سلامت شهیده زهرا عبدالهی شهرستان گناوه این وظیفه سنگین را در این روزهای کرونایی برعهده گرفته‌اند و با همت بلند این زنان و مردان غیور و فداکار و غیرتمند تاکنون این کار مهم در این شهرستان پیش رفته است و این جهاد ادامه دارد.

کار بزرگ جهادگران در گناوه

امام جمعه گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با تقدیر از جهادگران سلامت، حجت الاسلام خادمی مسئول این گروه جهادی، مدیر و خواهران طلبه مدرسه علمیه الزهرا (س) شهرستان گناوه که ایثارگرانه اموات کرونایی را غسل و تدفین می‌کنند اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا از مهمترین مسائل جهان امروز است که سراسر جهان را درنوردیده و مردم جهان را درگیر خود کرده است.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی افزود: حرکت جهادی این جهادگران در غسل و تدفین اموات کرونایی کاری قابل تحسین و خداپسندانه است که تا همیشه در اذهان باقی می‌ماند.

وی گفت: در شرایطی که حتی نزدیک ترین افراد متوفی از نزدیک شدن به اموات کرونایی دوری می‌کنند تنها کسانی که این مسئولیت الهی و خداپسندانه و جهادی را پذیرفتند این جهادگران بی نام و نشان هستند.

حجت الاسلام رکنی حسینی تصریح کرد: این جهادگران، طلاب برادر و خواهر و جوانان جهادی و انقلابی با وجود آنکه تجربه‌ای هم در این زمینه نداشتند ولی با فداکاری و تلاش و احساس وظیفه خود اموات مؤمنان کرونایی را غسل و تدفین کردند که قابل تقدیر است.

امام جمعه گناوه ادامه داد: این جهادگران در گرمای شدید و هوای نامساعد و بدون کوچک‌ترین چشم داشتی این امر خیر را انجام دادند که باید قدردان این جهادگران عرصه سلامت باشیم.

حجت الاسلام رکنی حسینی با تاکید بر حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا با توجه به شدت گرفتن شیوع مجدد این ویروس افزود: آنچه در حال حاضر با توجه به نظر کارشناسان به ما برای مقابله با این ویروس کمک می‌کند رعایت پروتکل‌های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی است که همه باید در رعایت آنها کوشا باشند.

امام جمعه گناوه با تقدیر از مردم شهرستان گناوه که از بدو شیوع کرونا در کنار مسئولان بوده‌اند اضافه کرد: خیران، بازاریان، مراکز خیریه، طلاب و روحانیون، کادر درمانی و پزشکی و اقشار مختلف مردم این شهرستان از بدو شیوع کرونا همراه و در کنار مسئولان به مقابله با این ویروس پرداختند و انتظار می‌رود این همراهی تا ریشه کن شدن این ویروس ادامه داشته باشد.

وی گفت: مدافعان سلامت و کادر درمان این شهرستان نیز در خط مقابله با این ویروس شبانه روز در تلاشند و این شهرستان شهیده زهرا عبدالهی از نیروهای فداکار درمانی را در این راه تقدیم کرد.

آمدیم تا جسد مسلمانان روی زمین نماند

مسئول گروه جهادگران سلامت شهیده زهرا عبدالهی شهرستان گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: خدمت رسانی را از بیمارستان گناوه آغاز کردم، وقتی احساس کردم جنازه مسلمانان روی زمین مانده راهی غسالخانه شدم.

حجت الاسلام مهراب خادمی افزود: از آنجا که کسی حاضر نبود تا تشریفات مربوط به این اموات ازجمله غسل و تجهیز و تدفین آن را انجام دهد به لطف و مدد الهی وارد میدان شدم.

مسئول گروه جهادگران سلامت شهیده زهرا عبدالهی گناوه گفت: شستن میت قضیه‌ای خاص است و هرکسی وارد این مقوله نمی‌شود با خودم گفتم که برای کمک به بیماران داوطلبان دیگری حضور پیدا می‌کنند اما برای غسل دادن فوتی‌ها هرکسی راضی به حضور نمی‌شود.

وی گفت: در روزهای نخست با دعوت از داوطلبین از طریق فضای حقیقی و مجازی طلاب با دو برادر دیگر کار را ادامه دادیم که بعد از یک مورد غسل با توجه به اینکه ساکن قم بودند دیگر نتوانستیم در خدمت این عزیزان باشیم.

خادمی ادامه داد: با پیگیری‌های مستمر جهت حضور خواهران بخصوص طلاب خواهر، با تدبیر بسیار خوب مدیریت محترم حوزه علمیه خواهران گناوه این اتفاق خوب با هماهنگی دو نفر از طلاب خواهر رقم خورد.

تکلیف شرعی در حفظ حرمت اموات مسلمان

وی تصریح کرد: آنچه باعث شد این وظیفه را برعهده بگیریم تکلیف شرعی در حفظ حرمت اموات مسلمان و لبیک ندای رهبر معظم انقلاب که به بهترین شکل ممکن به اموات مسلمین خدمت شود و اموات باید غسل داده شوند.

مسئول گروه جهادگران سلامت شهیده زهرا عبدالهی گناوه اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱ خواهر و ۱۰ برادر در این امر خداپسندانه شرکت دارند و نام گروه جهادی را مزین به نام شهیده سلامت شهرستان، گروه جهادی جهادگران سلامت شهیده زهرا عبدالهی، نامگذاری کردیم.

حجت الاسلام خادمی افزود: این گروه در مدت فعالیت خود با وجود برخی نامهربانی‌هایی که از طرف برخی صاحبان اموات و حمایت نشدن دیگران از آنان از بدو شروع فعالیت روبرو شده است، ولی در راه رضای خدا و تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب گام برداشته‌اند.

وی اظهار داشت: خدمت این گروه جهادی محدود به شهرستان گناوه نیست بلکه توفیق پیدا کردیم در دیگر شهرهای استان نیز جهت دفن اموات حضور پیدا کنیم.

مسئول گروه جهادگران سلامت شهیده زهرا عبدالهی گناوه در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه نام این گروه جهادی مزین به نام شهیده سلامت شهرستان است تکمیل مزار این شهیده درخواست ما است که امیدواریم به همت مسئولان دلسوز شهرستان به زودی محقق شود.

حضور طلاب در غسل و تدفین بانوان

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر پیرامون حضور طلاب این حوزه در غسل و تدفین بانوان فوت شده ناشی از ویروس کرونا گفت: حوزه علمیه الزهرا سلام الله علیها گناوه علاوه بر اینکه در کنار مراکز آموزش عالی شهرستان به عنوان بال دیگر ارتقا جامعه فعالیت‌های علمی پژوهشی و فرهنگی داشته و دارد در عرصه‌های اجتماعی با عنایت حضرت حجت علیه السلام، تاکنون حضور پرشور داشته است.

سیده زهرا موسوی نسب افزود: همزمان با شیوع کرونا، فعالیت‌های جهادی طلاب این مدرسه نیز آغاز شد و طلبه‌های این مدرسه علمیه همگام با دیگر حافظان سلامت به صورت جهادی وارد میدان شدند.

وی گفت: طلاب این حوزه از بدو شیوع ویروس کرونا در کنار امر تحصیل و پژوهش و تبلیغ، میدان‌های جهاد را نیز خالی نگذاشتند و در کنار سایر اقشار جامعه حضور پررنگ خود را در قالب تهیه و تولید ماسک و گان، دستکش، تهیه بسته‌های معیشتی، و اقلام بهداشتی و توزیع بین فقرا و آسیب دیدگان در شرایط این بیماری منحوس بالاخص، و قربانی گوسفند و کمک‌های نقدی به نیازمندان، تجهیز، غسل و تدفین اموات کرونایی رسالت خود را در امر تبلیغ به نحو احسنت به منصه‌ی ظهور رساندند.

وی با اشاره به اینکه ایثار و از خود گذشتگی یکی از مظاهر جمال انسانیت است اظهار داشت: در شرایط شیوع ویروس کرونا با توجه به اینکه کسی حاضر به غسل اموات مؤمنان نبود بر خود تکلیف دانستیم این سنت الهی را با لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب ادا کنیم لذا طلاب این وظیفه را متقبل شدند.

وی با اشاره به اینکه غسل و تدفین اموات کرونایی توفیق بزرگ الهی است که نصیب ما شده است گفت: تلاش‌هایی که طلبه‌های خواهر در این ایام به عنوان کار جهادی انجام دادند، برگ زرینی در تاریخ روحانیت خواهد بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا