ایران و جهان

توافق سنجار از قابلیت اجرایی شدن تا معامله سیاسی

خبرگزاری مهر؛ گروه بین الملل: مخالفان این توافق دلایل قانع کننده تری دارند؛ بویژه اینکه سفارت آمریکا در بغداد از این توافق استقبال کرده است.
یک تحلیلگر عراقی در این باره گفت که استقبال آمریکا و سازمان ملل از این توافق و نشست‌هایی که رئیس جمهور عراق با گروه‌های کرد برگزار کرد، حاکی از وجود برنامه‌هایی برای بازگرداندن نیروهای پیشمرگه به کرکوک و دادن بودجه بیشتر به اقلیم کردستان به واسطه افزایش جمعیت زیرمجموعه آن است.

از سویی اعلام حمایت حزب دموکرات کردستان از نامزدی الکاظمی نیز به برخی ابهامات و عدم شفافیت در این توافق دامن زد.
این گمان تقویت شد که حمایت از نامزدی الکاظمی یک پاداش در ازای امضای این توافق است. بویژه که بیشتر محافل سیاسی و رسانه‌ای عراق نسبت به ابهامات و شرایط زمانی امضای این توافق بشدت انتقاد دارند. این نکته در مواضع مقام‌های عراقی بخوبی دیده می‌شود. البته این باور نیز وجود دارد که توافق سنجار بعید است قابلیت اجرایی داشته باشد و تنها در آستانه برخی رویدادهای سیاسی عراق و انتخابات می‌تواند بعنوان یک برگه مورد استفاده قرار گیرد.

نگرانی از بازگشت داعش

این توافق دارای سه محور اصلی اداری، امنیتی و بازسازی است و طبق یکی از بندهای آن، منحصراً پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات، مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد. همین مفاد نگرانی افکار عمومی بویژه اقلیت ایزدی را که رنج‌های زیادی از اقدامات تروریستی داعش متحمل شده‌اند در بر داشته است.
از این‌رو سخنان کامل البیاتی تحلیلگر مسائل سیاسی درباره توافق اخیر مصطفی الکاظمی با اقلیم کردستان را می‌توان در راستای همین نگرانی تفسیر کرد که گفته است: توافقی که در مورد سنجار حاصل شده به وقوع درگیری در این منطقه منجر خواهد شد و ممکن است بازگشت گروه تروریستی داعش به این منطقه را درپی داشته باشد.
وی افزود: گروه‌های جمعیتی موجود در سنجار و به ویژه ایزدی‌ها مخالف اقدام دولت فدرال و توافق با دولت اقلیم هستند. نارضایتی‌ها تنها به ایزدی‌ها محدود نمی‌شود و تمام اقلیت‌های موجود در دشت نینوی نسبت به اقدام دولت و واگذاری مناطق مورد منازعه به اقلیم کردستان نگران هستند.

عیسی سعدو، فعال رسانه‌ای و اجتماعی ایزدی عراقی که مسائل و مشکلات مربوط به ایزدی‌های عراق را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کند در توئیتی نوشت: در گفتگویی که با شبکه العهد داشتم، گفتم که حشد شعبی شرافت و افتخار همه ماست. برای اینکه حشد شعبی تنها نهادی بود که نسبت به اقلیت‌ها به صورت منصفانه‌ای برخورد کرد.

اعلام حمایت حزب دموکرات کردستان عراق از نامزدی الکاظمی

کفاح محمود مشاور مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق، در سخنانی اعلام کرد که اگر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر کنونی، بخواهد بار دیگر برای پست نخست وزیری نامزد شود، ما به شکل گسترده‌ای از او حمایت خواهیم کرد.

این در حالی است که در خصوص نامزدی دوباره مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری لازم به ذکر است که یکی از شروط گروه‌های سیاسی برای نخست وزیری در عراق این بوده است که او تنها برای برگزاری انتخابات زودهنگام و انجام برخی از اصلاحات است که نخست وزیر می‌شود و حق نامزدی برای نخست وزیری را ندارد. از سویی دیگر عملکرد کاظمی در قبال اقلیم کردستان و امتیازهای که به کردها داده است، مورد انتقاد شخصیت‌های مختلفی قرارگرفته است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا