ایران و جهان

تعداد کاربران فضای مجازی در کشور ۴۰ میلیون نفر است


به گزارش خبرگزاری مهر، صادق امامیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: یکی از استفاده‌های مهم فضای مجازی، عملکرد شبه رسانه‌ای آن است، زیرا از محصولاتی، چون صوت و تصویر استفاده می‌کند.

او ادامه داد: پیام رسان‌ها جزو رسانه‌های فضای مجازی محسوب نمی‌شوند، زیرا پیام رسان‌ها مبتنی بر متن و نوشتار هستند و از صوت و تصویر بهره‌ای نمی‌برند.

امامیان تصریح کرد: حجم وسیعی از اینترنت مصرفی جهان به تماشا یا دانلود ویدئو مربوط می‌شود، از این رو طبق آمارهای جهانی، تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ درصد ترافیک اینترنت دنیا به ویدئو اختصاص خواهد یافت.

او افزود: بر اساس آمارهای گوناگون، مصرف مردم جهان از رسانه‌های مجازی در هفت ماه اخیر به دو برابر افزایش یافته که البته علت اصلی آن را می‌توان افزایش اوقات فراغت و در خانه ماندن اجتماعی عنوان کرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، آمار مصرف فضای مجازی و رسانه‌های کاربرمحور در کشورمان را ۴۰ میلیون نفر اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس نظرسنجی‌های صدا و سیما، بینندگان تلویزیون در کشورمان هم در ماه‌های اخیر چندین برابر شده به گونه‌ای که در حال حاضر صدا و سیمای کشورمان حدود ۹۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر گفت: رسانه‌های تصویر محور اجتماعی، سلاطین اطلاعات در جهان محسوب می‌شوند.

صادق امامیان افزود: رسانه‌های مجازی صوت و تصویر محور با جمعیت کاربر بیش از دو میلیارد نفر در جهان امروزه به عنوان پایگاه قوی و پر قدرت اطلاعات از سراسر دنیا محسوب می‌شوند که طبق قانون مصوب سال ۲۰۱۸ اروپا که البته هفته پیش لازم الاجرا شد، این رسانه‌ها باید نزد سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر هر کشور به ثبت برسند.

او با پرداختن به خبرساز شدن رسانه‌های مجازی تیک تاک در آمریکا گفت: رئیس جمهور آمریکا ظهور یک رسانه مجازی با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را نوعی خط و تهدید می‌داند زیرا برای ترامپ مهم است که چرا یک رسانه مجازی با این حجم از اطلاعات دقیق و بستر مناسبی برای تبلیغات میلیاردی، چرا تحت اختیار دولت آمریکا نیست، از این رو رسانه‌های مجازی امروز به نوعی به جنگ دو ابرقدرت جهان (آمریکا و چین) رفته اند.

امامیان ادامه داد: دارا بودن یک رسانه مجازی بومی و ملی جزو ابعاد جدید حکمرانی ملی یک دولت قرار می‌گیرد، از این رو در آمریکا و اروپا شاهد هستیم که رسانه؛ دیگر تنها در ابعاد یک فعالیت فرهنگی محدود تعریف نمی‌شود.

او از پالایش محتواهای غیرقابل دفاع در فضای مجازی توسط واحد نظارت بر محتوای سازمان تنظیم و مقررات خبر داد و افزود: با تمام نظارت‌های دقیقی که در حال انجام است، متأسفانه مشکلات محتوایی حل نخواهد شد زیرا در فضای مجازی و رسانه‌های جمعی مجازی فیلم‌ها و سریال‌هایی وجود دارد که با فرهنگ ایرانی ما مغایرت دارد اما با چسباندن زیرنویس نامتعارف بر روی آنها به خورد فکر و ذهن مردم داده می‌شود اما با این حال مردم می‌توانند شکایات خود از این نوع محتواها را اعلام نمایند. در برخی موارد یک ساعته و در مواردی هم حداکثر یک هفته‌ای به شکایات آنها رسیدگی و اعمال قانونی صورت می‌پذیرد.

امامیان گفت: در حال حاضر هیچ مجموعه غیرمجاز و غیرقانونی جهت ارائه محتوا و فیلم و سریال در کشور فعال نیست البته ممکن است برخی با تغییر آدرس وبگاه خود برای مدتی کوتاه فعالیت غیرمجاز داشته باشند اما در میان مدت و بلندمدت امکان فعالیت آنها وجود ندارد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا