ایران و جهان

ایران فاقد «کمیت چشمگیر» برای ساخت سلاح هسته ای است


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگویی با روزنامه «دی پرسه» چاپ اتریش که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد: «ایران به غنی سازی اورانیوم به میزانی بسیار بالاتر از آنچه که [در برجام] متعهد شده است، ادامه می‌دهد. و این مقدار [اورانیوم غنی شده] هر ماه بیشتر می شود».

گروسی در پاسخ به این پرسش که ایران برای ساخت یک سلاح هسته‌ای به چه مدت زمان نیاز دارد، گفت: «در آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) ما در مورد زمانِ طغیان [زمان ساخت یک سلاح هسته‌ای] صحبت نمی‌کنیم. ما به کمیت چشمگیر [مواد اتمی] نگاه می‌کنیم، حداقل میزانی از اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت یک بمب هسته ای».

گروسی در ادامه افزود: «ایران در حال حاضر این کمیت قابل توجه از مواد هسته‌ای را در اختیار ندارد».

این اظهارات مدیرکل آژانس انرژی اتمی در حالی مطرح می‌شود که دولت ایران بارها به صراحت برخورداری از هرگونه برنامه ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده و تأکید می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً دارای مقاصد صلح آمیز است.

گفتنی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی «کمیت چشمگیر» را به عنوان میزان تقریبی از یک ماده اتمی موردنیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای تعریف می‌کند.

شایان ذکر است که تازه‌ترین گزارش سه ماهه اخیر این نهاد بین المللی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران- که ماه میلادی گذشته منتشر شد- اعلام می‌کند که ایران دارای ۲،۱۰۵.۴ کیلوگرم اورانیوم غنی شده است که از میزان مقرر (۲۰۲.۸ کیلوگرم) در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (موسوم به برجام) فراتر رفته است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا