ایران و جهان

اورژانس هوایی خارگ روی هوا/ اهالی جزیره دلخوش به وعده‌ها هستند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، حامد عرب‌زاده: جزیره خارگ با وجود نقش بسیار مهمی که در اقتصاد و انرژی کشور دارد، با محرومیت‌هایی زیادی روبرو است؛ محرومیت در نقطه‌ای که بیش از ۹۰ درصد نفت خام کشور را صادر می‌کند.

این جزیره در برخی از موارد اولیه خود همچنان با مشکل مواجه است؛ این مشکلات که اکثراً ریشه قدیمی دارند برخی اوقات با جان و تداوم حیات این اهالی صبور و شریف گره می‌خورد.

به دلیل شرایط خاص جغرافیایی خارگ، نبود اورژانس هوایی یکی از مشکلات اساسی این جزیره است وی می‌طلبد که مسئولان عزمی جدی برای استقرار اورژانس هوایی در جزیره داشته باشند.

در این زمینه در زمان‌های مختلف تصمیماتی توسط مدیران ارشد استانی و حتی کشور در این زمینه گرفته شد، ولی اقدامات مناسبی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان مشکل اعزام بیماران اورژانس در این جزیره وجود دارد.

لزوم استقرار اورژانس هوایی

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر استقرار و راه‌اندازی اورژانس هوایی جزیره خارگ اظهار داشت: در جایی‌که دستگاه اجرایی دولت قابلیت تأمین امکانات درمانی مناسب برای مردم را ندارد، باید زمینه انتقال آبرومندانه بیماران به مرکز استان بوشهر را فراهم کرد.

عبدالکریم جمیری با بیان اینکه استقرار اورژانس هوایی در خارگ ضروری است افزود: وقتی در جای کم برخورداری مانند دیلم و جزیره خارگ، بیمارستان مجهز و آمبولانس و تجهیزات مناسب درمانی وجود ندارد، باید امکانات لازم برای انتقال سریع بیماران به مرکز استان فراهم شود، پذیرفتنی نیست که با کوتاهی در این زمینه جان مردم به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد: موضوع تجهیز مراکز درمان و استقرار اورژانس هوایی را با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور و معاونت درمان وزارت بهداشت مطرح و قول داده شد که تمام توان خود را به میدان بیاورند و سهم خود در اجرای این موضوع را بپردازند.

وزارت بهداشت و نفت و تأمین اجتماعی نقش خود را ایفا کنند

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر، وزارت بهداشت، تأمین اجتماعی و مدیر درمان وزارت نفت را سه ضلع برای استقرار اورژانس هوایی در خارگ دانست و بیان کرد: این سه ضلع باید در خدمت رسانی در حوزه درمان استان بوشهر دست به دست هم بدهند و با تمام توان مشکلات مردم را برطرف کنند.

وی تاکید کرد: موضوع تجهیز مراکز درمان و استقرار اورژانس هوایی را با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور و معاونت درمان وزارت بهداشت مطرح و قول داده شد که تمام توان خود را به میدان بیاورند و سهم خود در اجرای این موضوع را بپردازند.

نفتی‌ها مسئولیت خود را انجام دهند

در شرایطی که جزیره خارگ یک منطقه کاملاً صنعتی در حوزه نفت است، می‌طلبد که صنعت نفت عزمی جدی برای کمک به مردم منطقه پیرامونی خود داشته باشد و امکانات لازم را فراهم سازد.

عبدالمجید ستایشی مسئول هماهنگ کننده شرکت‌های نفتی مستقر در منطقه خارگ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در جزیره خارگ شرکت نفت فلات قاره به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت نفت در جزیره خارگ از امکانات پروازی مستقر برخوردار است.

وی افزود: طی سالیان اخیر با توجه به نبود اورژانس هوایی در جزیره خارگ با اقدامات و همکاری صورت گرفته توسط شرکت نفت فلات قاره ایران- منطقه خارگ در زمینه اعزام بیماران اورژانسی جزیره به صورت مستمر در نبود اورژانس هوایی در کنار مأموریت خطیر خود در حوزه فراساحل در حال انجام است.

مسئول هماهنگ کننده شرکت‌های نفتی مستقر در منطقه خارگ با نهادها و سازمان‌های دولتی تصریح کرد: استقرار اورژانس هوایی شب پرواز با توجه به شرایط منطقه خارگ یک نیاز ضروری جزیره است.

پروازها مجدداً برقرار می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره استقرار اورژانس هوایی در جزیره خارگ اظهار داشت: اهالی جزیره خارگ شایسته دریافت خدمات مناسب در حوزه سلامت هستند و باید از همه ظرفیت‌ها برای کمک به آنها استفاده شود.

سعید کشمیری افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی و راهبردی خارگ، یکی اهداف اصلی و با برنامه ریزی صورت گرفته برقراری و استقرار بالگرد اورژانس ارائه خدمت به مردم این جزیره بوده است.

کشمیری با تشریح عملیات صورت گرفته بالگرد اورژانس در جزیره خارگ، عنوان داشت: متأسفانه پرواز بالگرد اورژانس ۱۱۵ در چند ماه گذشته به جزیره خارگ به دلیل تائید نشدن مکان موجود برای فرود بالگرد متوقف‌شده بود که پس از رایزنی و توافق با نیروی هوایی ارتش، خدمت‌رسانی این بالگرد به مردم در جزیره خارگ مجدداً برقرار می‌شود.

خارگ و خارگی ها همچنان دلخوش به وعده‌های داده شده در زمینه اورژانس هوایی هستند، حضور مردم به‌عنوان پدافند غیر عامل در جزایر یک نکته کلیدی است که نیازمند فراهم آوردن امکانات اولیه در حوزه بهداشت، درمان و امنیت روانی جامعه پیرامون است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا