ایران و جهان

انتخابات آمریکا طبق رأی مردم پیش نمی‌رود


خبرگزاری مهر، گروه بین‎الملل- امیرمحمد اسماعیلی: کرونا از میانه کارزار ۲۰۲۰، به دلیل تبعات اجتماعی-اقتصادی که داشت؛ به یکی از عوامل تأثیرگذار در تعیین نتیجه انتخابات آمریکا تبدیل شد حال آنکه با سرایت به ترامپ، اهمیت آن بیشتر هم شده است.

خیلی‌ها می‌گویند ترامپ بدحال‌تر از آن چیزی است که کاخ سفید القا می‌کند؛ خیلی‌های دیگر هم می‌گویند او آن قدرها هم که شلوغش کرده‌اند؛ بیمار نیست و دنبال آن بوده که یک ماه مانده به برگزاری رقابت ریاست‌جمهوری ۳ نوامبر (۱۳ آبان)، شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

اما فارغ از این گمانه‌زنی‌ها که او راست می‌گوید یا دروغ، جای این پرسش باقی است که ابتلای ترامپ به کرونا، چه تبعات مثبت یا منفی روی کارزار انتخاباتی او دارد و آیا در تغییر نظر آنهایی که هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند که به کدام نامزد رأی دهند؛ تأثیری داشته است؟

در همین راستا، خبرنگار مهر گفتگویی با دکتر «جاناتان کریستول» پژوهشگر آمریکایی داشته است. بررسی ابعاد و تأثیرات مثبت شدن آزمایش کرونای دونالد ترامپ بر فضای انتخابات، بازتاب‌های این اتفاق در جامعه آمریکا، تأثیر این خبر بر آرا او و تحلیل برخی از محورهای مناظره اول از محورهای گفتگو با کریستول است.

جاناتان کریستول پژوهشگر و استاد دانشگاه «آدلفی» در گاردن سیتی نیویورک است و تدریس سیاست خارجی آمریکا و سیاست در خاورمیانه را بر عهده دارد. وی پیش از پیوستن به دانشگاه آدلفی، عضو مؤسسه سیاست جهانی و مسئول برنامه جهانی‌سازی و امور بین‌الملل «کالج بارد» ایالات‌متحده بود. کریستول که فارغ‌التحصیل دانشگاه «ییل» آمریکا و «بریستول» انگلستان است، علاوه بر مقالات دانشگاهی، در رسانه‌های مختلفی نظیر سی ان ان به‌عنوان تحلیلگر ظاهر شده است.

* نظر شما در خصوص مثبت شدن نتیجه آزمایش کرونای ترامپ چیست؟ آیا تصادفی است و یا می‌تواند به‌عنوان یک ترفند انتخاباتی تلقی شود؟

به‌هیچ‌وجه احتمالی وجود ندارد که تشخیص ترامپ یک ترفند انتخاباتی باشد. تمام تصورات ترامپ از خودش این است که یک فرد قدرتمند است که از همه اطرافیانش باهوش‌تر است و در هر کاری پیروز می‌شود. این تصویر حتی برای او مهم‌تر از پول است که درنهایت وسیله‌ای برای دستیابی به قدرت و «پیروزی» است که احساس می‌کند لیاقتش را دارد.

او همچنین تمام دوران ریاست جمهوری خود و زندگی میلیون‌ها نفر را در گرو نگرشش نسبت به کرونا به خطر انداخته و میلیون‌ها نفر از طرفدارانش را متقاعد کرده که جای نگرانی وجود ندارد. اینکه وی با میل و رغبت به بیمارستان می‌رود، نشانه این است که در واقع بسیار ضعیف شده، زیرا با لاپوشانی این مسئله، چیزی به دست نمی‌آورد.

* این اتفاق چه انعکاسی در جامعه آمریکا داشته است؟

آنچه تاکنون شاهدش بوده‌ایم این است که طرفداران پروپاقرص او راهی پیدا می‌کنند تا بیماری او را با این اعتقادشان سازگار کنند که ترامپ نوعی ابرمرد است. به‌عنوان‌مثال، یکی از تحلیلگران فاکس نیوز گفت که این بیماری «برای همه پیش می آید» و ترامپ به این دلیل به کرونا مبتلا شده که «بسیار سخت و بیرون از دفترش، به خاطر ما کار می‌کرد». طرفداران دوآتشه وی ادعا می‌کنند که این باید سوءقصدی از سوی چین یا نانسی پلوسی باشد.

* بیماری ترامپ چه تأثیری بر آرا او خواهد داشت؟

اگرچه شک ندارم که ترامپ تلاش خواهد کرد تا ماه آینده تقلب کند و به دنبال باز کردن راهی برای پیروزی‌اش باشد و اینکه نباید تصور کنیم که او در انتخابات به‌راحتی شکست می‌خورد، اما این اتفاق (بیماری ترامپ) چشم‌انداز انتخاب او را تیره و تار می‌کند و مطمئناً آرا مردمی‌اش را تنزل می‌دهد؛ اما متأسفانه ما طبق رأی مردم پیش نمی‌رویم.

* مناظره اول را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ذهنیت بیشتر آمریکایی‌ها در خصوص انتخابات شکل گرفته است و تنها چیزی که بایدن می‌بایست در مناظره انجام می‌داد، این بود که سرزنده و منسجم به نظر برسد و حواشی جدیدی ایجاد نکند. شخصاً نگران این بودم که او در مناظره با شخصی که درباره هر چیز و هرکس دروغ می‌گوید و حرف‌هایش در یک جمله سه بار متناقض است، اوقات دشواری را داشته باشد. با این حال، مناظره تا آنجا هم پیش نرفت.

همه آنچه که از این مناظره به خاطرات سپرده می‌شود این است که رئیس‌جمهور آمریکا دائماً حرف نامزد دیگر را قطع می‌کرد، مانند یک بچه کودکستانی رفتار می‌کرد و مجری می‌بایست بر سر او فریاد می‌زد تا آداب مناظره را رعایت کند. مناظره اول، مضحکه‌ای برای دموکراسی آمریکایی بود، اما فکر نمی‌کنم خنده‌دارتر از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور باشد.

از آنجا که تصمیم‏ گیری درباره نتیجه انتخابات ما از سوی تعداد نسبتاً معدودی از رأی‌دهندگان (آرا مردد) از تعداد نسبتاً معدودی از ایالت‌ها (ایالات کلیدی) انجام می‌شود، ممکن است از بعضی جهات کمکی به بایدن بوده باشد.

* با توجه به مناظره اول و همچنین نتیجه مثبت کرونا، آیا ترامپ در مناظره دوم شرکت می‌کند؟

باید به این نکته توجه داشت که ترامپ فکر می‌کند او پیروز این بحث شده، بنابراین بسیار مشتاق خواهد بود که بدون توجه به وضعیت سلامتی خود دوباره با بایدن مناظره کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا