ایران و جهان

اعتراضات مصر آغاز «انقلابی جدید» است


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: مردم مصر برای هشتمین روز متوالی علیه «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور، در مناطق مختلف مصر تظاهرات برگزار کردند. مصری‌ها در این تظاهرات شعارهایی علیه السیسی سرداده و خواهان برکناری وی از قدرت شدند.

ساکنان استان الجیزه در مناطق مختلف این استان از جمله کفر قندیل و البدرشین تظاهرات برگزار کرده و خواهان بهبود اوضاع معیشتی خود شدند. استان قنا نیز شاهد برگزاری تظاهرات ضد دولتی در شهرهای نجع حمادی و دشنا بوده است. این درحالی است که حملات گسترده نیروهای امنیتی به تظاهرات کنندگان در نقاط مختلف مصر چندین کشته برجای گذاشته است. درهمین حال، دهها نفر به دنبال این حملات به شدت مجروح شده اند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر اخیراً در اولین واکنش خود به اعتراضات ضد دولتیِ مردم، در سخنانی تعجب برانگیز گفت: من تنها از خدا می‌ترسم! وی همچنین ضمن نادیده گرفتن مطالبات مردمی مدعی شد: هدف از تظاهرات کنونی تخریب است. او در عین حال دولت خود را حامی اصلاح دانست و نه افساد!

در همین ارتباط، خبرنگار مهر با دکتر «أیمن نور» رئیس سابق پارلمان مصر که از نامزدهای سابق انتخابات ریاست جمهوری در این کشور محسوب می‌شود و مسئولیت ریاست حزب «غد الثوره» را نیز عهده دار بوده است، گفتگویی را ترتیب داده که مشروح آن را مطالعه می‌کنید.

*از زمان روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» به عنوان رئیس جمهور مصر همواره این کشور شاهد اعتراضاتی بوده است. با این حال، تصاویر و فایل‌های ویدئویی منتشر شده از اعتراضات اخیر مردم مصر نشان می‌دهد که آنها به شدت نسبت به نحوه اداره کشور معترض هستند. وجه تمایز این اعتراضات از اعتراضات پیشین چیست؟

یکی از وجوه تمایز اعتراضات کنونی در مصر علیه «عبدالفتاح السیسی» گستردگی آن است. پیشتر نیز اعتراضاتی به نظام حاکم در مصر صورت گرفته بود اما تا این سطح گستردگی نداشت. اعتراضات همچنین کاملاً خودجوش هستند و تحت پوشش هیچگونه ایدئولوژی یا گرایش سیاسی انجام نمی‌شوند. اقشاری که در طول سالیان گذشته بیشترین آسیب‌ها را از اقدامات السیسی دیده اند امروز به خیابان آمده اند.

تظاهرات مردم مصر علیه نظام حاکم در این کشور از روستاها و مناطق حومه‌ای آغاز شد و همانطور که می‌دانید همچنان نیز متوقف نشده و برای چندمین روز متوالی ادامه می‌یابد. این برای اولین بار از زمان روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» است که مصری‌ها به طور همزمان در بیش از ۶۲ نقطه از کشور خود دست به برگزاری تظاهرات می‌زنند. تمامی آنچه که گفته شد ازجمله وجوه تمایز اعتراضات اخیر با اعتراضاتی که پیشتر انجام می‌شد، هستند.

ما تحولات کنونی در مصر را یک نقطه عطف تلقی می‌کنیم و آن را آغاز انقلابی دیگر می‌دانیم؛ انقلابی که هدف آن بازپس گیری حقوقی است که در جریان موج اول انقلاب یعنی انقلاب ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی از مردم مصر سلب شد.

*مطالبات و خواسته‌های معترضان مصری از «عبدالفتاح السیسی» و دولت متبوع او چیست؟ تظاهرات کنندگان دقیقاً به دنبال تحقق چه خواسته‌هایی هستند؟

تظاهرات کنندگان و معترضان مصری عملاً خواسته و مطالبه‌ای از نظام «عبدالفتاح السیسی» ندارند. می‌توان گفت که اساساً مطالبه‌ای وجود ندارد. آنچه که معترضان به دنبال آن هستند تحقق یک هدف مهم است و آن هدف نیز سرنگونی نظام السیسی است. شما می‌توانید با گوش دادن به شعارهایی که امروز مردم مصر در خیابان‌های این کشور سَر می‌دهند به خوبی به این مسأله پی ببرید.

یکی از شعارهایی که معترضان مصری سَر می‌دهند این است که «دیگر وعده‌های تو را نمی خواهیم». بنابراین واضح است که مردم مصر مطالبه‌ای از السیسی ندارند و هدف آنها کناره گیری وی از قدرت است. اهداف دیگر مردم مصر از اعتراضات اخیر در سایه تحقق هدف اول یعنی سرنگونی نظام السیسی محقق خواهند شد.

*طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم که نیروهای امنیتی مصر به شدت به معترضان در نقاط مختلف این کشور یورش بردند. در نتیجه حملات نیروهای امنیتی شماری از معترضان کشته و زخمی شدند. به نظر شما آیا دولت السیسی خواهد توانست با متوسل شدن به زور و تهدید، خیزش کنونی مصری‌ها را متوقف سازد؟

شیوه برخورد نظام «عبدالفتاح السیسی» با تظاهرات کنندگان فراتر از آنچیزی است که بتوان وصف کرد؛ نمی‌توان این سرکوبگری‌ها را توصیف کرد. در جریان تظاهرات اخیر و اعتراضات مردم مصر ۶۳ کودک که زیر سن قانونی قرار داشتند، بازداشت شدند.

زمانی که تعداد کودکان بازداشتی به ۶۳ نفر می‌رسد، می‌توان حجم سرکوب‌ها علیه تظاهرات را درک کرد. نظام السیسی تمامی مفاهیم اخلاقی و حقوقی را زیر پا گذاشته است و از گلوله‌های جنگی علیه معترضان استفاده می‌کند.

*آیا ارتباطی میان راه افتادن اعتراضات اخیر در مصر با روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه‌ای که دولت قاهره نیز از آن حمایت می‌کند، وجود دارد؟

شاید ارتباط مستقیمی به آن صورت که مد نظر هست میان اعتراضات اخیر و روند عادی سازی وجود نداشته باشد، اما نمی‌توان آن را با این روند بی ارتباط دانست. به هر حال، واضح است که مردم مصر تنها به دنبال تحقق اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیستند و مسائل دیگری نیز آنها را آزار داده است. به طور کلی تمامی سیاست‌های نظام کنونی در عرصه‌های داخلی و خارجی که مصر را در سراشیبی انحطاط قرار داده، مردم مصر را آزرده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا