ایران و جهان

از سقوط مهران و نفت‌شهر تا محاصره قصرشیرین

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: گزارش‌های روز چهارم جنگ، جبهه میانی را چنین توصیف می‌کند: «برادران پاسدار حاضر در سپاه مهران با نارنجک و تفنگ ژ ۳ برای مقاومت در شهر مهران پخش شدند. مهران از زمین و هوا مورد هجوم دشمن واقع شد و بیسیم ستاد دستور عقب‌نشینی داد. در این زمان، فقط سپاه در شهر بوده‌است. تانک‌های بعثی به شهر نزدیک شده و مهران تصرف گردید. از سرنوشت برادران پاسدار اطلاعی در دست نیست. در نفت‌شهر درگیری ادامه دارد. دشمن برای تصرف این شهر فعالیت خود را تشدید کرده، محاصره آن را تنگ‌تر می‌کند. به همین منظور، تعداد زیادی تانک، که شصت دستگاه ذکر شده، به‌کار گرفته است. رزمندگان اسلام در حال محاصره، ۱۵۰ نیروی دشمن را اسیر کرده‌اند.

حدود ظهر، مجدداً برادران سپاه درباره‌ی خطر سقوط این شهر هشدار دادند و سرانجام شهر سقوط کرد. در محورهای سرپل‌ذهاب و قصرشیرین، تلاش دشمن برای اشغال این دو شهر افزایش یافت. سرپل و قصرشیرین، شدیداً در محاصره قراردارند. قطع آب و برق و تلفن توسط آتش دشمن و نبود امکان پشتیبانی، مردم و نیروهای حاضر در منطقه را در مضیقه قرار داده‌است».

به گزارش سپاه غرب، نیروها و تانک‌های دشمن که از منتهی‌الیه منطقه میانی، یعنی از «ازگله» وارد خاک جمهوری اسلامی شده‌اند و از طریق جاده به طرف سرپل‌ذهاب و قصرشیرین حرکت می‌کنند، قبل از ظهر، به هفت کیلومتری سرپل‌ذهاب رسیدند و ضمن درگیری، تدریجاً به شهر نزدیک می‌شوند. نیروهای خودی از شهر عقب‌نشینی کرده‌اند و در گردنه «پاتاق» مستقر شده‌اند. بعدازظهر، پادگان سرپل‌ذهاب سقوط کرده و شهر به محاصره دشمن درمی‌آید. فرمانده عملیات شهید شد و مردم آواره شدند. تعداد بسیار زیادی تانک از سه‌راهی «قره‌بلاغ» به‌طرف این شهر در حرکت هستند. درگیری بین برادران سپاه قصرشیرین و دشمن ادامه دارد و همچنان بر وخامت اوضاع افزوده می‌شود. با تاریک‌شدن هوا، اوضاع تا حدودی بهبود می‌یابد. آخرین گزارش حاکی است که برادران سپاه از قصرشیرین به سرپل‌ذهاب حمله کرده‌اند و اکنون (ساعت ۱۲:۳۰) حدود پنج تا شش کیلومتری سرپل‌ذهاب هستند. نیروهای بعثی از این منطقه عقب‌نشینی کرده‌اند. ضمناً، از پاسگاه‌های «باباهادی» تا «تنکاب کهنه» در اختیار نیروهای خودی است.

خبر دیگری حاکی است که چهار برادر پاسدار در بین راه سرپل‌ذهاب- قصرشیرین توسط بعثی‌ها سربریده شده‌اند. دشمن اعلام کرد: «نیروهای ما موفق شدند، در منطقه نفت‌شهر نیروهای ایرانی را متلاشی سازند و بر قسمت اصلی مواضع ایرانیان مسلط گردند و سرانجام، در منطقه‌ی نبرد قصرشیرین سرپل‌ذهاب محورهای ارتباطی را تحت کنترل خود درآورند و نیروهای ایرانی را تا شهرهای سرپل‌ذهاب و قصرشیرین عقب برانند و تمام پاسگاه‌های مرزی آن منطقه را اشغال کنند».

در این‌روز، نیروهای بعثی شدیدترین حملات خود را در منطقه نبرد قصرشیرین سرپل‌ذهاب به‌مرحله اجرا گذاشتند. حملات زمینی نیروهای بعثی با پشتیبانی شدید هوایی دشمن توأم شد. نیروی هوایی متجاوز، شهرهای کرمانشاه و اسلام‌آباد را به‌شدت بمباران کرد. شورای عالی جنگ در بیانیه‌ای، اوضاع جبهه میانی را چنین اعلام کرد: «درنتیجه ضربه‌های نیروهای هوایی در منطقه شمالی، نیروهای دشمن عقب‌نشینی کرده و اسلحه و مهمات و تانک خود را در صحنه باقی گذاردند. نیروهای ما توانستند شهر سرپل‌ذهاب و نیروهای دشمن را در این شهر محاصره نمایند. ما به واحدهای محاصره‌شده اعلام می‌کنیم که ضرورت دارد تسلیم شوند تا جان خود را تضمین نمایند».

در محور شهرک «قره‌بلاغ»، درگیری به‌شدت ادامه دارد. از طرف دیگر، حدود ساعت یازده، چهار تانک بعثی، ناگهان از بیراهه وارد سرپل‌ذهاب شدند و به‌طرف مقر سپاه آتش گشودند که با پاسخ برادران پاسدار مجبور به فرار شدند و در پی آن، با حمایت بالگردهای کبری، نیروهای سپاه و ارتش، ۳۵ تانک دشمن را منهدم و نیروهای بعثی را تعقیب کردند. در آغاز شب، سپاه غرب کشور اعلام کرد که نیروهای مهاجم در ساعت هجده، از مسیر «قلعه‌سفید» و «هدایت» وارد قصرشیرین شده‌، مقر تخلیه شده سپاه و رادیو تلویزیون را تصرف کردند.

یگان‌های نیروی زمینی ارتش بعث تلاش کردند که شهر سرپل‌ذهاب را اشغال کنند و پادگان سرپل‌ذهاب را از سمت شمال شرقی دور بزنند و محور مواصلاتی اسلام‌آباد سرپل‌ذهاب را قطع کنند و درصورت امکان، خود را به گردنه «پاتاق» برسانند. با وضعی که پیش‌آمده بود، عملاً قصرشیرین در محاصره قرار گرفته و فقط راه گیلانغرب تا حدودی باز بود. شهر قصرشیرین زیر آتش توپخانه دشمن قرار داشت، شبکه آب و برق قطع شده و شهر در معرض سقوط قطعی بود. در ساعت ۹:۱۰ سوم مهرماه، نیروهای دشمن از جاده سرپل‌ذهاب – قصرشیرین به‌سمت جنوب پیشروی کردند. در این‌موقع، مقاومت نیروهای تیپ سوم زرهی لشکر ۸۱ زرهی به حالت پراکنده درآمده بود، به‌نحوی که، دیگر جبهه مشخصی برای نبرد وجود نداشت.‌


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا