ایران و جهان

«اتحادیه عرب»؛ نهادی که هیچکس نمی‌خواهد ریاست آن را برعهده گیرد!


به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن مطلبی را در خصوص ناکارآمدی اتحادیه عرب و مواضع منفعلانه آن در قبال تحولات جهان اسلام به ویژه فلسطین مطلبی منتشر کرد که مشروح آن در ذیل آمده است.

القدس العربی در مطلب خود آورده است: پس از اعلام عادی سازی روابط امارات با اسرائیل و امضای توافقنامه صلح با تل آویو، پیامدهای سیاسی این توافقنامه عیان گشت و کشورهای جهان عرب را در معرض سقوط آزاد قرار داد. پس از توافقنامه مذکور، این استنباط به وجود آمد که دیگر هیچ کشور عربی وجود ندارد که از پیامدهای سیاسی توافق صلح با اسرائیل در امان باشد. در این میان، نمی‌توان از نقش منفعلانه اتحادیه عرب در روند عادی سازی روابط با اسرائیل غافل شد.

در ادامه مطلب این روزنامه چاپ لندن تأکید شده است: در تاریخ ۹ سپتامبر گذشته تشکیلات خودگردان فلسطین از اتحادیه عرب خواست تا رسماً عادی سازی روابط با تل آویو را محکوم سازد. فلسطینیان خواستار برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب بودند تا از این رهگذر، اتحادیه عرب موضع قاطعانه خود در ردّ عادی سازی روابط با تل آویو را رسماً در برابر دیدگان همگان اعلام کند.

پس از حمایت اتحادیه عرب از عادی سازی روابط امارات با تل آویو آمریکایی‌ها از این موضع گیری به عنوان تحولی مهم یاد کردند القدس العربی افزوده است: با این حال، درخواست فلسطینیان برای برگزاری نشست مذکور مورد موافقت اتحادیه عرب واقع نشد. این موضع اتحادیه عرب استقبال آمریکایی‌ها را به دنبال داشت. مقامات ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که پاسخ منفی به درخواست فلسطینیان تحول مهمی در خاورمیانه محسوب می‌شود. ‏اقدام‬ اتحادیه عرب واکنش فلسطینیان را به دنبال داشت و موجب شد تا آنها خیلی زود با این مسأله برخورد کنند.

این روزنامه همچنین خاطرنشان کرده است: دست رد اتحادیه عرب بر سینه فلسطینیان و عدم موضع گیری این اتحادیه در قبال عادی سازی روابط با اسرائیل موجب شد تا فلسطین از حق خود در ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه عرب انصراف دهد. در همین حال، «ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: آنچه که آمریکایی‌ها و متحدانشان از آن تحت عنوان تحول مهم در خاورمیانه یاد می‌کنند در واقع آغاز یک فرایند فروپاشی است. وی افزود: فلسطین بارِ این فروپاشی بزرگ در منطقه را تحمل نخواهد کرد.

القدس العربی همچنین یادآور شده است: پس از انصراف فلسطین از عهده داری ریاست شورای اتحادیه عرب بود که روند انصراف‌ها از تصدی این پست آغاز شد. این بار این قطر بود که از اتحادیه عرب از اصولی که بر مبنای آنها تأسیس شد، فاصله گرفت و صلح با اسرائیل به افتخاری برای آن تبدیل شد برعهده گرفتن ریاست شورای اتحادیه اروپا انصراف داد. سپس لبنان و پس از آن کومور از عهده داری ریاست شورای اتحادیه عرب انصراف دادند. اما این پایان ماجرا نبود زیرا لیبی نیز به جرگه انصراف دهندگان اضافه شد.

این روزنامه عرب زبان در ادامه تأکید کرده است: کویت نیز از تصدی پست ریاست شورای اتحادیه عرب انصراف داد. این انصراف‌ها نشان داد که اتحادیه عرب در واقع اصولی را که بر مبنای آن تأسیس شده بود، از دست داد و تحت تأثیر رژیم‌هایی قرار گرفت که به صلح با اسرائیل افتخار می‌کنند و به آن می بالند. برخی از ناظران سیاسی حتی اتحادیه عرب را به تمسخر گرفتند و از آن به عنوان سالنی برای سرگرمی سران عرب یاد کردند. علت اصلی این توصیف، در واقع مواضعی است که اتحادیه عرب اتخاذ کرده است.

روزنامه القدس العربی در پایان مطلب خود نیز آورده است: در شرایطی که اتحادیه عرب از توافقنامه‌های عادی سازی با اسرائیل حمایت می‌کند و دنباله روی نظام‌های مصر، عربستان و بحرین شده است، کاملاً طبیعی است که برخی از دولت‌های عربیِ مورد اشاره از عهده داری ریاست دوره‌ای آن فرار کنند تا مواضع اتحادیه عرب به حساب آنها نوشته نشود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا