ایران و جهان

آب خلیج‌فارس لب‌های کویر را تر کرد/ خبر خوش برای کرمانی‌ها

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: استان کرمان بیش از ۳۰ سال بوده با خشک‌سالی دست‌به‌گریبان است، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی موجب شده آب در بسیاری از دشت‌های استان به انتها برسد به‌طوری‌که بسیاری از چاه‌های آب در دشت‌های کهنوج، کرمان، زرند، سیرجان و رفسنجان به‌کلی خشک‌شده است و این رویه همچنان ادامه دارد.

کیفیت آب به‌شدت کاهش‌یافته و در سال جاری وضعیت به‌جایی رسید که مردم مرکز استان هم برای تأمین آب در برخی از ایام سال مجبور شدند در اوج کرونا با در دست داشتن ظرف‌های پلاستیکی در صف تانکرهای آب‌رسانی سیار انتظار بکشند.

طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در اکثر استان‌های جنوبی به عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکل بی آبی مطرح است اما کرمان اولین گام را در این مسیر برداشته است

کاهش کیفیت و فشار آب در شهر کرمان مردم را جان به لب کرده، افزایش شمار مهاجرانی که از روستا ترک خانه کرده‌اند در اطراف شهرهایی که هنوز آب دارند نیز قابل‌توجه است و بر جمعیت شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمان هرسال افزوده‌شده است.

پس از سال‌ها حالا بارقه‌هایی از امید برای رفع مشکل خشک‌سالی دیده می‌شود هرچند که اگر تداوم نیابد این طرح نیز نمی‌تواند راهگشا باشد.

طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران در اکثر استان‌ها به‌عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکل بی‌آبی مطرح است اما استان کرمان اولین گام را در این مسیر برداشته و عملیاتی کرده است.

استاندار کرمان چند روز قبل بود که در بازدید از زیرساخت‌های آب‌شیرین‌کن در استان هرمزگان برای نخستین بار مردم کرمان را به اطمینان رساند که انتقال آب از وعده عبور کرده و در حال انجام است.

تجهیزات لازم برای شیرین کردن آب و انتقال به استان کرمان ایجاد و خط انتقال نیز لوله‌گذاری و ۱۱ ایستگاه پمپاژ نصب‌شده است.

همچنین در سیرجان نیز مرحله آزمایشی آبگیری منبع آب سیرجان نیز انجام شد و حالا به نظر می‌رسد نخستین گام برای رفع مشکل آب استان کرمان برداشته‌شده است.

طرح انتقال آب صفار رود همچنان در ابهام است

از سوی دیگر در صورت اجرای کامل طرح انتقال آب از سد صفا رود به شهر کرمان عملاً مشکل تأمین آب شرب شهرهای شمالی استان نیز رفع می‌شود.

این طرح نیز با حفر بزرگ‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در کوه‌های صفار رود در مسیر تکمیل قرار دارد و در صورت رفع مشکلات زیست‌محیطی و تأمین بودجه به‌زودی آب صفارود هم به کرمان خواهد رسید اما هم‌اکنون وضعیت این طرح پس از هزینه بسیار زیاد همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

اما به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که در مسیر انتقال آب صفارود قرار دارد در حال حاضر باید تمرکز را روی افتتاح خط اول خلیج‌فارس و آغاز عملیات اجرایی خط دوم و سوم این پروژه گذاشت.

درحالی‌که دولت برای تأمین اعتبار پروژه‌ها با مشکل جدی مواجه است در طرح انتقال آب خلیج‌فارس به کرمان که بخشی از آن نیز باید به یزد منتقل شود از سه غول معدنی و صنعتی کشور در جنوب شرق کمک گرفته‌شده است.

در حالی مس سرچشمه، گل گهر و چادرملو سال‌ها به دلیل فعالیت‌های معدنی هزینه‌های زیاد زیست‌محیطی را به استان‌های کرمان و یزد تحمیل کرده‌اند با تأمین اعتبار طرح انتقال آب خلیج‌فارس به گونه دین خود را به مردم این دو استان ادا کردند.

در حالی نخستین جرعه‌های آب خلیج‌فارس مردم را امیدوار کرده است و استاندار کرمان وعده داده که به‌زودی فاز اول طرح به دست رئیس‌جمهور افتتاح شود اما حداقل با توجه به حضور مجازی روحانی در اکثر جلسات می‌توان پیش‌بینی کرد که در روزهای شیوع کرونا روحانی از پاستور خارج نخواهد شد.

قرار است آب خلیج فارس به بخش صنعت کرمان و یزد واگذار و زمینه توسعه صنعت در استان کرمان و یزد مهیا شود

قرار است آب خلیج‌فارس به بخش صنعت کرمان و یزد واگذار و زمینه توسعه صنعت در استان کرمان و یزد مهیا شود.

استاندار کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: خط انتقال آب طی ماه‌های آینده به‌صورت رسمی آغاز به کار می‌کند و در حال حاضر کار به‌صورت آزمایشی در حال انجام است.

انتقال سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب به کرمان

محمدجواد فدایی افزود: با بهره‌برداری از این طرح در هر ثانیه ۴.۴ مترمکعب آب از خلیج‌فارس در مخزن ۴۵ هزار مترمکعبی ذخیره می‌شود.

وی تصریح کرد: پروژه به لحاظ ارزش ۲۵۰ میلیون یورو و به لحاظ ریالی ۸ هزار میلیارد تومان هزینه داشته و کار برای تکمیل همچنان ادامه دارد.

وی گفت: ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب در سال از خلیج‌فارس به سیرجان منتقل خواهد شد. ضمن اینکه فازهای بعدی پروژه نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

اختلاف ارتفاع مبدا تا مقصد ۲۷۰۰ متر است

این خط انتقال ۸۳۰ کیلومتر طول دارد که طی سه سال اجراشده است و ۱۱ ایستگاه پمپاژ و دو هزار و ۷۰۰ متر اختلاف ارتفاع در مبدأ و مقصد این پروژه وجود دارد.

وی استفاده اصلی این آب را در صنعت دانست و گفت: در آینده احتمالاً در بخش کشاورزی نیز از این آب استفاده شود.

وی ادامه داد: اجرای این طرح نشان می‌دهد که توان نیروهای بومی بدون دخالت تجهیزات و نیروهای غیر ایرانی می‌تواند بسیاری از مشکلات به ظاهراً حل نشدنی را رفع کند و باید کار جهادی در بسیاری از مسائل در دستور کار قرار گیرد.

اجرای این طرح نشان می‌دهد که توان نیروهای بومی بدون دخالت تجهیزات و نیروهای غیرایرانی می‌تواند بسیاری از مشکلات به ظاهراً حل نشدنی را مرتفع کند

استاندار کرمان با اشاره به خشک‌سالی‌های طولانی در استان کرمان گفت: باوجود انتقال آب خلیج‌فارس به استان کرمان اما استفاده بهینه از آب موجود در استان کرمان در دستور کار قرار دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر تأمین اعتبار اجرای این طرح، ابتکار صورت گرفته در این خصوص و سرمایه‌گذاری سه شرکت بزرگ صنعتی و معدنی را ارزشمند دانست و گفت: این الگو می‌تواند برای حل بسیاری از پروژه‌های حیاتی استان‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد.

محمدرضا پور ابراهیمی ادامه داد: با این رویداد زمینه توسعه در بخش صنعت و معدن نیز فراهم می‌شود و بخشی از آب که تاکنون در این مراکز استفاده می‌شده برای بخش‌های دیگر آزاد می‌شود.

استفاده بهینه از منابع محلی الزامی است

پور ابراهیمی افزود: امیدواریم زمینه برای توسعه چنین طرح‌هایی در استان‌هایی که با خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند فراهم شود تا با استفاده از توان بومی بتوانیم بر خشک‌سالی چیره شویم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون میزان سختی آب به حدی است که از آب موجود می‌توان فقط در بخش صنعت استفاده بهینه کرد و عملاً موجب رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه زنجیره تولید فولاد، مس، ارزآوری و خوداشتغالی می‌شود.

وی تأکید کرد: مردم در استان کرمان باید به این نکته توجه کنند که استفاده بهینه از آب در استان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در نحوه زندگی خود مدنظر قرار دهند تا بتوانیم آینده‌ای بهتر برای کرمان به ارمغان آوریم.

حالا کرمان در آستانه برداشتن نخستین قدم‌ها برای رفع مشکل بی‌آبی در استانی است که یک‌چهارم باغ‌های کشور را در خود جای‌داده و هرسال بر وسعت طرح‌های صنعتی و معدنی نیز افزوده می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا