ایران و جهان

وضعیت داروخانه ها در روزهای کرونایی/دغدغه های داروسازان


به گزارش خبرگزاری مهر، سه عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان استان تهران، هر کدام از زاویه‌ای به وضعیت داروخانه‌ها نگاه کردند.

در ابتدا، محمود جنیدی جعفری، گفت: معتقدم خط اول مبارزه با کرونا داروخانه‌ها بودند. بیماران به دلیل نگرانی از ابتلاء در درمانگاه‌ها یا اورژانس‌ها، معمولاً داروخانه را مقداری امن‌تر می‌دانند و در ابتدا به داروخانه مراجعه می‌کنند. حال بسیاری از این افراد می‌توانند ناقلین کرونا باشند.

وی افزود: سرویس دهی به بیماران سرپایی که در داروخانه‌ها انجام می‌شد، خدمتی بود که مورد توجه قرار نگرفت. یکی از مواردی که باید به عنوان دغدغه نظام دارویی کشور، به آن توجه کرد، عدم ثبات در قوانین و ضوابط امور داروخانه‌هاست که طی ۲۰ ساله گذشته به صورت سلیقه‌ای اتفاق افتاده و عملاً برای بخش خصوصی مؤسس داروخانه امکان ایجاد چشم انداز را سلب کرده است. به تبع آن بزرگ کردن بخش دولتی هم وجود داشته و شرایط به نحوی است که در حال حاضر نگرانیم که درصد داروخانه‌هایی که از نظر اقتصادی از سر به سر می‌افتند و امکان متضرر شدن‌شان وجود دارد، افزایش یابد.

جنیدی ادامه داد: در عین حال باید توجه کرد که متولی امر درمان، بهداشت و دارو در کشور وزارت بهداشت است. اما به نظر می‌رسد در امر داروخانه‌ها سایر وزارتخانه‌ها هم ورود می‌کنند و نظراتی را می‌دهند. خدمات دارویی در ایران در طی ۴۲ سال گذشته تغییرات رو به جلویی داشته است. ارائه خدمات یکسان در داروخانه‌های کل کشور با پرداخت از جیب و بیمه یکسان، موضوعی است که در بسیاری از عرصه‌های سلامت رخ نمی‌دهد و این نشان می‌دهد که وزارت بهداشت و داروسازان در این حوزه مؤثر بودند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های داروسازان در داروخانه‌ها این است که با افزایش هزینه‌های داروخانه‌ها به دلیل تورم و کرونا، گردش مالی آن‌ها کاهش یافته است که سه دلیل عمده می‌توان برایش برشمرد؛ یکی اینکه قیمت دارو به نسبت تورم افزایش پیدا نکرد، مراجعین به داروخانه‌ها کاهش یافت و تعطیلی مطب‌ها نیز کاهش ورود بیمار به داروخانه‌ها را تشدید کرد که این سه دلیل منجر به کاهش گردش مالی در داروخانه‌ها شده است.

جنیدی گفت: یکی از مواردی که در سال ۱۳۹۹ باید مورد توجه قرار گیرد، کاهش ضریب مالیاتی داروخانه‌ها است. در عین حال امیدوارم با تخصیص به موقع ارز برای تأمین دارو و ترخیص به موقع از گمرک و عدم کمبود دارویی و نگرانی در بین مردم بتوانیم شش ماهه دوم سال را به بهترین نحو بگذرانیم.

در ادامه آرش محبوبی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان تهران، گفت: هر سال در روز پنجم شهریور از زحمات داروسازان تشکر می‌کنیم، اما امسال باید توجه به شرایط ویژه‌ای که وجود دارد و اتفاقاتی که رخ داده، فکر می‌کنم علاوه بر اینکه باید به زحمتکشان عرصه دارو و درمان خسته نباشید بگوییم، باید به نکاتی هم توجه کنیم.

وی افزود: در حوزه دارو و داروسازی با چند نگاه متفاوت مواجهیم که بعضاً غالب شدن نگاه کالا محور به بحث دارو آسیب‌رسان می‌شود. در اوایل بحران کرونا به عنوان یک بحران سلامت، با نگاه کالا محور به ماسک، دستکش و… باعث شد که این اقلام از دسترس خارج شد. نتیجه ممنوعیت عرضه این اقلام در داروخانه‌ها، بحرانی بود که در جامعه ایجاد شد. بعد از برداشتن محدودیت‌ها مشکل در حوزه ضد عفونی‌کننده ها حل شد و این مواد در دسترس هستند. این نبود مگر با همت داروسازان کشور. ما هنوز در حوزه ماسک مشکل داریم؛ چراکه هم تولید آن کم است و هم توزیع آن از حیطه وزارت بهداشت خارج شده است.

محبوبی ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ما در صنعت دارو کاملاً به خارج از کشور وابسته بودیم، اما اکنون به معنی واقعی کلمه صنعت ملی داروسازی داریم و به رغم تمام تحریم‌هایی که در کشور وجود داشته، یکی از حوزه‌هایی که کمترین آسیب را مردم از آن حس کردند، دارو بوده است. درست است که داروهای وارداتی ممکن است کم و زیاد شده باشد اما کسی به دلیل نبود دارو دچار مشکل عمده نشده است. یکی از نگرانی‌های ما در این حوزه نگاه کالا محور در حوزه واردات مواد اولیه و…، است که در بانک مرکزی و وزارت صمت وجود دارد و می‌تواند در حوزه تخصیص ارز برای صنایع دارویی مشکل ایجاد کند. خواهشم این است که نگاه کالایی از حوزه دارو برداشته شود، زیرا دارو کالایی استراتژیک است و با جان مردم ارتباط دارد.

وی با اشاره به دیده نشدن خدمات داروسازان در چند ماه اخیر، گفت: تاکنون ندیدم از داروسازان تقدیر شود، اما به وفور در گزارش‌ها برخوردهای بدی را با داروسازان داشته‌اند و حداقل خدمات جامعه داروسازی هم در کنار خطاهایی که ممکن است وجود داشته باشد، دیده شود. در دسترس ترین محل مراجعه بیمار، داروسازی است که در داروخانه مشغول خدمت است.

در ادامه محمدرضا دری دیگر عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان استان تهران، درباره وضعیت ارائه تسهیلات کرونایی به داروخانه‌ها و مراکز درمانی که به دلیل شیوع کرونا دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند، گفت: در ابتدا به واسطه اینکه بسیاری از همکاران‌مان آسیب دیده بودند، موضوع را پیگیری کردیم اما تا این لحظه متأسفانه صنف داروسازی را از سیستمی که باید این تسهیلات را ارائه دهد، جدا کرده‌اند. به رغم تمام آسیب‌هایی که داروخانه‌ها دیده‌اند، اما هیچ تسهیلاتی به آنها ارائه نشده و حمایتی نشدند.

وی درباره اینکه آیا شهدای حوزه داروسازی هم شهید خدمت تلقی می‌شوند، گفت: شهدای داروسازی در تهران چهار نفر هستند اما در کل ایران تعداد شهدای داروسازی بسیار بیشتر است. فکر می‌کنم هنوز این اتفاق نیفتاده که این افراد شهید خدمت تلقی شوند، اما انجمن داروسازان وظیفه خودش می‌داند که این موضوع را از طریق سازمان غذا و دارو و ارگان‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.

دری درباره تأسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای گفت: ما در زمینه احداث داروخانه‌های زنجیره‌ای به شدت مخالفیم و معتقدیم که این موضوع می‌تواند آسیب بزند، ایجاد رانت کند و به شدت با این موضوع مخالف هستیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا