ایران و جهان

موردعجیب قاچاق «خرس»/تهیه‌کننده و پخش‌کننده یکدیگر را متهم کردند!

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال ۱۳۹۰ است و برای اولین و آخرین‌بار در جشنواره سی‌ام فیلم فجر روی پرده رفت؛ فیلمی که بلافاصله پس از جشنواره به محاق توقیف رفت و با وجود اعتراض و پیگیری چندباره کارگردانش در نزدیک به یک دهه گذشته، هیچ توضیح مشخصی درباره دلایل توقیف آن از سوی مدیران سینمایی ارائه نشد.

خسرو معصومی سال گذشته و در گفتگویی با خبرگزاری مهر درباره وضعیت «خرس» گفته بود: «کمپانی نتفلیکس واقعاً می‌خواهد «خرس» را بخرد، ولی این فیلم پروانه نمایش ندارد و نمی‌شود آن را به این کمپانی فروخت، چون فیلم توقیف است و من دلیل توقیف ۷ ساله آن را هنوز نفهمیده‌ام؛ فیلمی که در آن رزمنده در اوج قرار دارد و ایثار می‌کند. البته من فکر می‌کنم ما بخشی از ضربه‌ها را از مدیرانی می‌خوریم که عافیت طلب هستند یعنی میزشان بر تفکر یک فیلمساز ارجحیت دارد. «خرس» هم چوب همین موضوع را می‌خورد یعنی برخی به خود می‌گویند ما در حال حاضر یک مدیرکل هستیم ولی اگر فیلم را توقیف کنیم معاون وزیر می‌شویم و پیشرفت می‌کنیم ما در چنین جامعه زندگی می‌کنیم اما من می‌گویم به عنوان یک هنرمند باید رسالت خودم را انجام بدهم، ناامید هم نیستم و می‌دانم که «خرس» بالاخره یک روز رفع‌توقیف می‌شود، شاید اصلاً یک روز اینجا نشستیم و با هم درباره «خرس» صحبت کردیم.»

«خرس» اما پیش از «رفع توقیف» قاچاق شد و انتشار نسخه غیرمجاز آن در سایت شناخته‌شده یوتیوب این فیلم را هم به سرنوشت دیگر قربانیان قاچاق فیلم دچار کرد. این بار اما بازتاب‌ها و واکنش‌های رسمی و غیررسمی نسبت به این اتفاق متفاوت بود.

فارابی: به «یوتیوب» ایمیل زدیم

بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان مالک اصلی این فیلم توقیفی، عصر دیروز و تنها ساعتی پس از انتشار خبر قاچاق فیلم، در واکنشی رسمی توضیحاتی را برای رسانه‌ها ارسال کرد که در نوع خود هم قابل تحسین و هم قابل تأمل بود. در متن ارسالی از سوی روابط عمومی فارابی تأکید شده است؛ «نسخه فارسی بدون زیرنویس فیلم سینمایی «خرس» به‌کارگردانی خسرو معصومی که از ۹ سال پیش نتوانسته پروانه نمایش دریافت کند، در روزهای اخیر به‌طور غیرقانونی در کانالی با نام «شکوفا فیلم» در یوتیوب در دسترس قرار گرفته است. بنیاد سینمایی فارابی از لحظه اطلاع از عرضه غیر قانونی فیلم سینمایی «خرس» در یوتیوب، ضمن بررسی ابعاد موضوع جهت استیفای حقوق معنوی و مادی فیلم، پیگیری لازم را به عمل آورد.»

در ادامه این توضیحات آمده است: «در پی این بررسی‌ها، اطلاعاتی که حاصل شده است این است که فیلم سینمایی «خرس» (نسخه فارسی بدون زیرنویس) از سوی کانالی با نام «شکوفا فیلم» به‌طور غیرقانونی روی یوتیوب بارگذاری شده است و طی روزهای ۸ و ۹ شهریور تاکنون بیش از ۱۹ هزار بیننده داشته است. بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مالک فیلم، در اولین اقدام ضمن ارسال ایمیل رسمی به یوتیوب، خواستار توقف نمایش و حذف فیلم «خرس» در این پلتفرم جهانی شد. بنیاد فارابی تلاش دارد تا با ارائه اسناد حقوقی مرتبط به فیلم، هر چه سریع‌تر از پخش و نمایش غیرقانونی فیلم جلوگیری شود.»

فارابی تأکید کرده است: «با عرضه و انتشار غیر قانونی نسخه اصلی فیلم و ابعاد حقوقی این اقدام، پیگیری‌های و گام‌های حقوقی لازم نظیر طرح شکایت در «ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری» و مراجع قضایی و اخذ مشورت از کارشناسان و متخصصان حوزه حقوق بین‌الملل، در دست اقدام است. حقوق کامل فیلم سینمایی «خرس» را موسسه رسانه‌های تصویری سابق، در اختیار داشته که پس از انحلال موسسه مذکور و ادغام آن، در سال ۹٨ تمام دارایی‌های آن موسسه به بنیاد سینمایی فارابی منتقل شده است.»

تهیه‌کننده علیه پخش‌کننده!

ماجرا به همین جا ختم نشد و جواد نوروزبیگی در مقام تهیه‌کننده هم وارد میدان شد و صراحتاً داریوش بابائیان به‌عنوان مدیر «شکوفا فیلم» و پخش‌کننده فیلم «خرس» را متهم به انتشار غیرمجاز نسخه باکیفیت این فیلم در فضای مجازی کرد.

جواد نوروزبیگی صراحتاً داریوش بابائیان را متهم کرد!

تهیه‌کننده «خرس» به اتهام کلی هم بسنده کرده و با اشاره به بازدید ۲۰ هزارتایی فیلم منتشرشده در یوتیوب، تأکید کرده که بابائیان به‌واسطه عرضه این نسخه «پول قابل‌توجهی» هم دریافت کرده است و به همین دلیل با همراهی فارابی پیگیر شکایت قضایی از مدیر «شکوفا فیلم» هستند.

بابائیان: اصلاً کپی «خرس» در اختیارم نبوده است!

داریوش بابائیان مدیر شرکت پخش «شکوفا فیلم» اما در واکنش به این اتهامات در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قاچاق این فیلم به من ارتباطی ندارد. «خرس» تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار دارد و حدود ۱۰ سال از توقیف آن می‌گذرد. اگر قرار بود به صورت غیرقانونی اکران شود، مسلماً در سال‌های اولیه برایش این اتفاق رخ می‌داد.

وی با اشاره به طرح این اتهام علیه خود ادامه داد: اخیراً من مصاحبه‌ای داشتم و درباره پروانه ساخت‌های متعددی که برای جواد نوروزبیگی صادر می‌شود، صحبت کردم. من در آن مصاحبه به قضیه پول‌شویی هم اشاره‌ای داشتم. متاسفم که آقای نوروزبیگی حالا به منظور انتقام‌جویی این اتهام را علیه بنده مطرح می‌کند، این در حالی است که فیلم «خرس» نه به دفتر من ارتباطی دارد نه کپی آن در اختیار من بوده است. اگر قرار بود به اینگونه توزیع شود مسلماً خیلی زودتر این اتفاق رخ می‌داد.

بابائیان: شخص نوروزبیگی فیلم را منتشر کرده است!

وی افزود: گویا دوستان به دنبال این بودند که مساله را بیهوده برجسته کنند. من معتقدم این فیلم توسط شخص آقای نوروزبیگی به کانال‌ها ارسال شده است. چطور می‌شود که در روزهای تعطیل چنین اتفاقی رخ می‌دهد تا کسی نتواند پیگیری لازم را داشته باشد؟ من برای آقای نورزبیگی و امثال ایشان متاسفم که تهمت می‌زنند و می‌گویند پخش فیلم بر عهده «شکوفا فیلم» بوده است و کپی این فیلم را در اختیار ما قرار داده‌اند. بنیاد سینمایی فارابی و وزارت ارشاد عاقل‌تر از این هستند که حرف یک فرد را گوش کنند. آن‌ها می‌دانند که وقتی در مصاحبه‌ای علیه تعدادی پرخاش می‌شود، حتماً بعدتر برای شخص مصاحبه‌کننده عواقبی پیش می‌آید. من اعلام می‌کنم نه فیلم «خرس» متعلق به من و نه در اختیار من بوده ولی از طریق کانالی با نام «شکوفا فیلم» قاچاق آن در یوتیوب منتشر شده است.

بابائیان: آقای نورزبیگی در این مساله هم به من تهمت زده است و حتماً باید پاسخگوی این موضوع هم باشد. اینکه فیلم از کانالی با نام شکوفا فیلم قاچاق شده دلیلی برای این نیست که حتماً از سوی شرکت ما و افراد ما این اتفاق افتاده باشد بابائیان بار دیگر تأکید کرد: ما پخش کننده «خرس» نیستیم و هیچ قراردادی هم با ما بسته نشده است. اصلاً همان ۱۰ سال پیش هم با من مذاکره‌ای نشده بود. آقای نورزبیگی در این مساله هم به من تهمت زده است و حتماً باید پاسخگوی این موضوع هم باشد. اینکه فیلم از کانالی با نام شکوفا فیلم قاچاق شده دلیلی برای این نیست که حتماً از سوی شرکت ما و افراد ما این اتفاق افتاده باشد. این فیلم اگر از طریق هر فردی به مدیر یک کانال ارسال شود می‌تواند روی یوتیوب بارگذاری شود. آن مدیر سایت هم خارج از ایران است و هر فردی می‌تواند به او فیلم را ارایه داده باشد.

مدیر شرکت «شکوفا فیلم» بیان کرد: در خارج از کشور افرادی هستند که فیلم‌ها را در یوتیوب بارگذاری می‌کنند. فیلم از طریق هر فردی می‌توانسته به بارگذارکننده‌ها ارسال شود! افرادی هم که فیلم را ارایه داده‌اند، گفته‌اند این فیلم را داریوش بابائیان برای بارگذاری ارایه داده است در حالی که من اصلاً از این موضوع اطلاعی نداشته‌ام. وقتی این فیلم بارگذاری شد تازه دست‌اندرکاران یوتیوب متوجه شدند که من نگفته‌ام و سریع «خرس» را از یوتیوب حذف کردند. ضمن اینکه اصلاً یک سایت دیگر قبل از یوتیوب، فیلم را بارگذاری کرده بود. بنابراین همه این حرف‌ها برای رد گم کنی است. من واقعاً متاسفم برای همکاری که واقعیت را می‌داند ولی می‌خواهد با گفتن غیرواقعیت ها خود را مبرا کرده و از قضیه فرار کند.

بابائیان در پایان در پاسخ به اینکه آیا شخصاً تماس و گفتگویی با تهیه‌کننده «خرس» درباره این سوءتفاهم‌ها داشته است یا خیر اظهار کرد: آقای نوروزبیگی با من تماس گرفت و من گفتم من از این موضوع اطلاعی ندارم. اینکه ایشان می‌گویند با من تماسی نداشته‌اند، دروغی دیگر است. اصلاً قبل از اینکه کسی از قاچاق «خرس» خبردار شود، خودشان با من تماس گرفتند و موضوع را به من اطلاع دادند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا