ایران و جهان

مدیریت بیش از ۱۵ میلیون معلم و دانش آموز در موج سوم کرونا سخت است


به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا حاجی بابایی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع “آموزش، کیفیت و کرونا” روی آنتن شبکه آموزش رفت ضمن تبریک شروع سال تحصیلی افزود: ستاد کرونا باید مسئولیت باز شدن مدارس را رسماً برعهده بگیرد. اگر فردا مشکلی پیش آمد نگویند ما نبودیم و دیگری تصمیم گرفت. باید ستاد کرونا رسماً اعلام کند. بچه کلاس اول و دوم ابتدایی را در خانه هم نمی‌شود کنترل کرد و کار سختی است، حال اگر آموزش و پرورش می‌تواند، که دستشان را هم می‌بوسیم. معلم‌ها هم باید امنیت و سلامت شان تضمین شود و مدنظر باشد.

حاجی بابایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تجمعات گروه‌های مختلف فرهنگیان جلوی مجلس چه زمانی جمع می‌شود؟ افزود: اگر آموزش و پرورش اراده کند، این تجمع‌ها جمع می‌شود. مشکل مجلس نیست، مشکل آموزش و پرورش است. سال ۹۱ دانشگاه فرهنگیان راه افتاد و قرار بود ۳۰ هزار نفر در هرسال دانشجو جذب کنیم تا در مقابل اینکه هرسال ۳۰ هزار نفر بازنشسته می‌شوند کمبودی ایجاد نشود. ما برای سال اول یعنی سال ۹۱ حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو و سال بعد از آن ۱۷ هزار نیرو جذب کردیم که یک سال بعد به ۴۰۰۰ نفر تقلیل یافت و بعد به این سمت رفتند که دانشگاه را تعطیل کنند. چند سال نیرو نگرفتند در عین حال تعدادی نیرو هرسال بازنشسته می‌شدند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه دقیقاً ۲۹۷ هزار کمبود معلم داریم اظهار کرد: به سمت خصوصی سازی در قالب خرید خدمات رفتند و اعلام کردند که معلم ارزان به کلاس می‌برند و اسم آن را خصوصی سازی گذاشتند. کسانی جلوی مجلس جمع می‌شوند که به عنوان نیروی خدماتی با حقوق ۳۰۰ هزار تومان وارد کلاس‌ها شده‌اند و اکنون به ۵۰ هزار نفر رسیده‌اند و مطالبه استخدام دارند.

وی افزود: هرکسی را در دو سه سال گذشته مانند نهضتی‌ها و پیش دبستانی به کلاس درس برده‌اند و آنها که چندسال سر کلاس رفته‌اند حالا خود را محق می‌دانند. ما دفاع می‌کنیم اما اینها را مجلس نیاورده بلکه از حق یک عده معلم مظلوم که با ۳۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان به دورترین روستاها رفته‌اند دفاع می‌کنیم. اگر بی سواد بودند چرا به کلاس رفته‌اند؟ اگر باسوادند باید آنها را به کار گیری کنیم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخشی از مجلس قبل، خودشان طرفدار خصوصی سازی بودند و ما مشکلاتی داشتیم گفت: اما رهبری اعلام کردند که باید مدارس دولتی را تقویت کنیم. در طول چندسال گذشته مدرسه دولتی به تاراج رفته‌اند و افتخارشان این است که شش درصد خصوصی سازی کرده‌اند. مدارس دولتی مظلوم اند.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید افزود: به نقل از وزیر جمله‌ای شنیدم که با روش‌های اروپا مدارس را بازگشایی می‌کنیم، این جمله فکر می‌کنم شایعه است ولی اگر مطرح هم شده باشد باز هم شبیه شوخی است که مدارس را به ویژه در مناطق محروم با اروپا مقایسه کنیم.

شهریاری با اشاره به افتتاح سال تحصیلی جدید توسط رییس جمهور به صورت مجازی، از عدم حضور ایشان در جمع دانش آموزان به رغم حضوری شدن مدارس انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه نگران سلامت دانش آموزان هستیم، ادامه داد: اینکه فکر کنیم دانش آموزان مخصوصاً مقاطع پایین را طوری مدرسه ببریم که پروتکل‌ها را رعایت کنند، بیشتر به یک شوخی شبیه است.

شهریاری ادامه داد: یک شنبه بعدازظهر معاونان آموزش و پرورش و بهداشت را دعوت کردیم به مجلس بیایند و پاسخ دهند. اگر سلامت به خطر بیفتد ما برخورد خواهیم کرد. در ستاد کرونا با اینکه گفته شده دو نفر از مجلس حضور داشته باشند هنوز این افراد را دعوت نکرده‌اند البته پیگیر موضوع خواهیم بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا