ایران و جهان

محرومیت روستاهای مرزی/ توزیع الکترونیکی گاز مایع در نبود اینترنت!

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع برای خانوارهای فاقد گاز طبیعی از اول مردادماه جاری به‌طور هم‌زمان در ۱۰ استان کشور ازجمله خراسان جنوبی کلید خورد، این در حالی است که با اینترنتی شدن توزیع کپسول گاز باید خیلی از مشکلات رفع می‌شد ولی گویا در مناطق مرزی که با نبود اینترنت و اطلاع‌رسانی ناکافی روبه‌رو هستند مشکلی بر مشکلات آنان افزوده‌شده است.

در روزهایی که مردم مناطق مرکزی کشور به‌واسطه افزایش بی‌رویه قیمت کالا و خدمات گلایه‌های به حقی در رابطه با کیفیت عملکرد دستگاه‌های مسئول و اجرایی مطرح می‌کنند، شهروندان ساکن در مناطق مرزی از نایاب شدن بسیاری از نیازهای حیاتی خود گلایه‌مندند.

روستاییان ساکن در شهرستان مرزی زیرکوه این روزها حتی از نعمت گاز مایع نیز بی‌بهره‌اند و تهیه کپسول‌های گاز مایع توسط مردم به‌سختی امکان‌پذیر است.

بوته کنی به دلیل نبود گاز

در روزهای گذشته تماس‌هایی از مردم منطقه مرزی زیرکوه داشته‌ایم که یکی از آن‌ها عنوان کرد: متأسفانه یکی از مشکلات روستاهای محروم از گاز، نبود کپسول‌های گاز مایع بوده و اهالی حدود دو هفته است گاز ندارند و مردم مجبور به تخریب منابع طبیعی و بوته کنی هستند.

وی با بیان اینکه کسی به فکر مردم محروم این روستاها نیست، ادامه داد: کرایه می‌دهیم و به حاجی‌آباد می‌آییم ولی کپسول گازی وجود ندارد و دست‌خالی بازمی‌گردیم.

محمدزاده می‌گوید: بیشتر روستاهای زیرکوه گازرسانی نشده است و ما با مشکل کمبود کپسول گاز مایع مواجه هستیم.

وی ادامه داد: روستای ما از شهر دور است و باید کرایه زیادی بدهیم تا کپسول‌هایمان را به مرکز فروش گاز مایع ببریم اما با صف طولانی مواجه می‌شویم و گاهی می‌گویند کپسول تمام شده است.

یکی دیگر از مردم ساکن در مناطق مرزی دراین‌باره به مهر گفت: اکنون کپسول گاز نمی‌دهند و باید در سایت ثبت‌نام کنیم و افرادی که کارشان با گاز مایع ربط دارد یا خانه آن‌ها گاز کشی نیست باید در این سایت ثبت‌نام کنند ولی مشکل اینجا است که ما در این منطقه اینترنت نداریم.

وی بیان کرد: به ما گفته‌اند با کد ملی فقط یک کپسول داده می‌شود و تا چند روز باید بدون گاز باشیم و حتی به خانه‌هایی که گازکشی شده و به دلایل دیگری نیاز به کپسول گاز مایع دارند کپسول داده نمی‌شود.

بازار داغ دلالی

یکی دیگر از ساکنان در خصوص سامانه تعریف‌شده جهت ثبت‌نام گاز مایع گفت: از یک ماه پیش در سامانه ثبت‌نام کردم اما فقط شماره ره‌گیری را به من داده‌اند.

احمدی با بیان اینکه زمان و مکان تحویل کپسول و حتی تعداد آن مشخص نیست، بیان داشت: چرا وضعیت گذشته را که به‌راحتی و بدون دلال‌بازی‌ها وجود داشت را این‌گونه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ساعت‌ها باید در صف در این شرایط کرونا معطل باشیم، بیان کرد: اگر کپسولی به ما برسد قیمت آن ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان است آن موقع عده‌ای دلال آن‌قدر راحت سیلندرهای گاز را تهیه می‌کنند که در بازار آزاد ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان می‌فروشند.

وی بیان کرد: افراد زیادی را هم می‌شناسیم که روستای آن‌ها گاز کشی شده اما به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند منازل خود را گازکشی کنند و با این وضعیتی که به راه افتاده مشکلاتشان دوچندان شده است.

ضرورت ثبت نام در سامانه سدف برای دریافت خدمات

قربانعلی مردانی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر در پاسخ به اینکه برخی از مردم با کد ملی فقط یک کپسول دریافت کرده‌اند، گفت: علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌های مختلف در این خصوص جمعی از مردم در سامانه سدف ثبت‌نام نکرده‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ازلحاظ قانونی گاز مایع به افرادی تعلق می‌گیرد که در سامانه ثبت‌نام کرده باشند، لذا برای شهروندانی که از ثبت‌نام جامانده‌اند این فرصت داده‌شده تا بر مبنای کد ملی کپسول دریافت کنند و در نوبت بعد اقدام به ثبت‌نام داشته باشند.

وی عنوان کرد: برای دریافت خدمات ضروری است متقاضیان با مراجعه به سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) اقدام به ثبت‌نام کنند.

وی در زمینه بوته کنی برخی از مردم در مناطق مرزی نیز بیان کرد: موضوع تأخیر در ارسال گاز مایع مربوط به هفته پایانی تیرماه بوده و با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده و ارسال گاز مایع توسط شرکت بوتان به تأسیسات سیلندر پرکنی قاین، هم‌اکنون روزانه به‌صورت مرتب سیلندر گاز مایع از طریق تأسیسات قاین به شهرستان زیرکوه ارسال می‌شود.

به گفته وی طرح توزیع الکترونیکی فرآورده‌های نفتی از یک سال گذشته در دستور کار دولت قرارگرفته است و حتی برای روستاهایی که با مشکل اینترنت مواجه هستند افراد به‌صورت گروهی از طریق دهیاران و شرکت پخش، ثبت‌نام می‌شده‌اند، ضمن اینکه این موضوع مربوط به سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است.

دولت هزینه کرده است مردم گاز کشی کنند

مردانی در پاسخ به مشکلات مردمی که علمک‌های گاز تا درب منازل آن‌ها رفته است اما به دلایل مختلف ازجمله مشکلات اقتصادی از نعمت گاز برخوردار نیستند هم گفت: دولت هزینه بالایی را برای گازکشی متحمل می‌شود و مردم باید به دولت کمک کنند و به سمت این سوخت پاک و ارزان بروند.

وی ادامه داد: همچنین گاز شهری هم ازلحاظ ایمنی، سهولت استفاده، در دسترس بودن و … به نفع مردم است و گاز مایع حق کسانی است که از نعمت گاز برخوردار نیستند و کسانی که از این نعمت برخوردار هستند با توجه به محاسن عنوان‌شده نیازی به استفاده از گاز مایع ندارند.

وی تصریح کرد: برای خانوارهایی که بعضاً باید از گاز مایع استفاده کنند حتی اگر گاز کشی هم شده باشند تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده خواهد شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی عنوان کرد: مردم و صنوفی که در سامانه ثبت‌نام کنند، می‌توانند سهمیه فرآورده‌های نفتی خود را دریافت نمایند و سهمیه آنان همانند گذشته و بیشتر از نیاز گذشته خودشان را از طریق کارت‌بانکی که در سامانه معرفی کرده‌اند با مراجعه به هر یک از عاملین توزیع برآورده سازند.

مردانی بیان کرد: رفتن به‌سوی دولت الکترونیک از سیاست‌های کلان دولت است و باعث مدیریت صحیح مصرف و عدالت در توزیع فرآورده‌های نفتی، ضابطه‌مند شدن توزیع و مصرف گاز مایع و صرفه‌جویی اقتصادی برای مردم و کشور می‌شود.

به گفته وی این طرح در راستای توسعه دولت الکترونیک و مدیریت صحیح و تسهیل خدمات سوخت‌رسانی در استان اجرا می‌شود بنابراین عدالت و شفافیت را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: خانوارها فقط یک‌بار باید در سامانه ثبت‌نام می‌کنند اما در مورد صنوف ثبت‌نام به‌صورت دوره‌ای خواهد بود.

ثبت نام ۲۱ هزار نفر از مشمولان

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی پیش‌ازاین هم آماری را به خبرنگاران ارائه داد و عنوان کرد: در ابتدای آغاز طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع در استان ۲۱ هزار و ۳۱۴ نفر مشمولان در استان ثبت‌نام کرده‌اند و این در حالی است که تعداد خانوارهای مشمول استان ۳۹ هزار و ۴۰۹ خانوار است.

مردانی بیان کرد: مصرف غیرقانونی گاز مایع باعث این خواهد شد که مصرف‌کننده نهایی به‌حق قانونی خود نرسد.

در ابتدای آغاز طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع در استان ۲۱ هزار و ۳۱۴ نفر مشمولان در استان ثبت‌نام کرده‌اند و این در حالی است که تعداد خانوارهای مشمول استان ۳۹ هزار و ۴۰۹ خانوار است وی ادامه داد: یکی از مزایای طرح مذکور جلوگیری از مصرف غیرمجاز گاز مایع و ایمنی برای مردم است که طرح از ابتدای مردادماه در استان عملیاتی شده است و تا زمانی که مردم نیاز به گاز مایع نداشته باشند ادامه خواهد داشت.

به گفته وی قبل از اجرای این طرح شهروندان به‌صورت سنتی و با مراجعه حضوری نسبت به تأمین گاز مایع اقدام می‌کردند به این صورت که اگر دیر به محل توزیع می‌رسیدند شاید سهمیه عامل توزیع‌شده بود و این موضوع سبب می‌شد سهمیه‌ای از گاز مایع نداشته باشند.

وی عنوان کرد: با این طرح پس از ثبت‌نام سیلندر گاز آن‌ها در کارت‌بانکی معرفی‌شده، ذخیره می‌شود و هر زمان که مراجعه کنند می‌توانند کپسول خود را دریافت کنند.

این مقام مسئول در زمینه اطلاع‌رسانی به روستاییان استان هم عنوان کرد: با عنایت به اینکه طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع در راستای طرح الکترونیکی نفت سفید و نفت گاز بوده است لذا اطلاع‌رسانی صورت گرفته و با تمام دهیاری‌ها از طریق استانداری و فرمانداری‌ها هماهنگ شده است.

مردانی خاطرنشان کرد: در ضمن تمامی روستاییان که در گذشته برای دریافت نفت سفید در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند از همین طریق گاز مایع دریافت کنند و نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند ولی بااین‌وجود در صورت وجود مشکل کارشناسان این سازمان برای رفع مشکل در محل اقدام خواهند کرد.

محرومیت‌ها و مشکلات مردم خراسان جنوبی با اجرای طرح‌های ناسنجیده برخی دستگاه‌ها و مسئولان امروز دوچندان شده و نیاز است وزارت نفت در این خصوص پاسخ دهد که برای بازگشت آرامش به بازار فروش کپسول گاز مایع و دسترسی راحت مردم، چه اقدامی قرار است انجام دهد؟

وضعیت فعلی در نحوه توزیع کپسول گاز مایع که مردم آن را بی‌تدبیری می‌دانند تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند؟


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا