ایران و جهان

عزاداری تاسوعا در استان‌ها/ بعد عباس دگر آب سراب است، سراب!

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: نفربه‌نفر جمعیت از راه می‌رسد، هرساله قرار بر همین روال مدار می‌شود، بهانه گردهمایی شنیدن مصیبت اهل‌بیت (ع) و عزاداری روز تاسوعاست؛ اما هدف اصلی عرض ارادت به ساحت علمدار دشت کربلاست…

امسال نیز به‌رغم شیوع ویروس کرونا مردم ولایتمدار ایران اسلامی با شعار «ما ملت امام حسینیم» در مراسم‌های دهه اول محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پرشور و شعور شرکت کردند.

نوشاد نوشادی رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: انقلاب اسلامی و کشور ما با نهضت حسینی عجین شده است و آرمان‌های این نظام مقدس نشأت گرفته از قیام عاشورا است

وی گفت: محرم امسال و برگزاری مجالس حسینی بخاطر شیوع ویروس کرونا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و شاید در یک قرن اخیر کمتر شاهد برگزاری چنین مجالس و مراسم محرم با این سختی‌ها و مشکلات و محدودیت‌ها بوده‌ایم.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور اضافه کرد: امسال جریان مقاومت و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری بر شور و شعور حسینی بویژه در بین جوانان افزود و نقش مدافعان حرم و شهید قاسم سلیمانی شور و شعور و نظم و دقت را در مجالس عزاداری سراسر کشور تقویت کرد.

نوشادی ضمن قدردانی از عزاداران، مداحان، سخنرانان، و هیئت‌های مذهبی که در رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی اهتمام داشته‌اند، ادامه داد حفظ جان مردم اولویت اصلی در کنار اقامه عزای سالار شهیدان است.

وی تاکید کرد: هیئت‌های از هرگونه دسته روی و تجمع در روزهای تاسوعا و عاشورا پرهیز کنند و همه مجالس باید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و در فضای باز برگزار شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور بیان کرد: از مردم عزادار و شیفتگان مکتب حسینی در سراسر کشور انتظار می‌رود با استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و توصیه‌های بهداشتی به ساحت مقدس حضرت سید الشهدا (ع) عرض ارادت نموده و با بانیان مجالس و ناظرین بهداشتی و دستگاه‌های انتظامی نهایت همکاری و دقت لازم را داشته باشند.


در این گزارش نگاهی به مراسم‌های امروز در استان‌ها داریم


آذربایجان‌غربی صحنه شور و شعور حسینی شد / عزاداری اقلیت‌های دینی

در حال حاضر حال و هوای مناطق مختلف آذربایجان‌غربی سراسر غم و اندوه است و مردم عزادار و مؤمن این دیار با درک شرایط امسال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به یاد سقای تشنه لب کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) اشک ماتم می‌ریزند.

عشق و ارادت مردم جای جای استان آذربایجان غربی به قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) یک بار دیگر در شرایط کرونایی و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به نمایش درآمد و امروز همزمان با فرارسیدن تاسوعای حسینی، دوستداران امام حسین (ع) و اهل بیتش را به مراسم عزاداری تاسوعا آورد.

قشرهای مختلف مردم عزادار و سیاه پوش ارومیه و سایر نقاط آذربایجان غربی نیز در حالی که دیشب را تا پاسی از شب در مساجد و حسینیه‌ها به عزاداری مشغول بودند از سحرگاه امروز با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حال سوگواری هستند.

با توجه به انتساب روز تاسوعا به حضرت ابوالفضل العباس (ع) امروز دستجات سینه زنی و نوحه خوانی در سراسر استان اشعار و مراثی خود را به علمدار کربلا اختصاص داده در شهامت و شجاعت و ولایتمداری فرزند برومند حیدر کرار علی مرتضی (ع) عزاداری و سوگواری می‌کنند.

همه ساله در ایام محرم به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی اقلیت‌های دینی آذربایجان غربی به خصوص در ارومیه به احترام هم وطنان خود در عزاداری‌های این ایام شریک می‌شوند.

در این ایام مجالس جشن و شادی اقلیت‌های مذهبی به احترام ایام محرم تعطیل شده و به دلیل اعتقاد اقلیت‌های دینی به آزادگی امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا آنها نیز در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا شریک می‌شوند.

توزیع نذری، روشن کردن شمع به یاد امام حسین (ع) شهدای دشت کربلا، تعطیلی جشن و عروسی‌ها بخشی از احترام اقلیت‌های دینی به آئین‌های ماه محرم است که نشان دهنده زنده بودن عشق امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در تمامی دل‌های آزادی خواهان است.

همچنین در شهرهای سنی نشین استان نیز عزاداری‌ها از اولین روز ماه محرم برگزار شده و اوج این آئین‌ها در تاسوعا و عاشورای حسینی است که نشان دهنده عشق و ارادت مردم این دیار به ائمه اطهار (ع) است.


برگزاری مراسم تاسوعای حسینی در اصفهان در فضاهای باز

امسال محرم در شرایطی از راه رسید که گرچه کرونا میهمان ناخوانده مردم ایران شده است اما عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را نتوانسته از برپایی شور و شعور عزاداری بازدارد؛ ارادتی که قدمتی به بلندای تاریخ دارد هرگز در برابر یک ویروس کوچک، هر چند قوی و سرکش شکست نخواهد خورد چراکه عاشقان ثارالله به هر شکلی یاد و نام امام حسین را در طول تاریخ جاودانه نگه خواهند داشت.

در شرایط خاص امسال نیز اصفهانی‌هایی که مشهور به برپایی مجالس عرض ارادت به محضر سیدالشهدا (ع) خاندان عصمت و طهارت در تمام طول سال هستند همچون دیگر مردم کشورمان امسال نیز تمام تلاش خود را کردند تا عزاداری در ماه سوگواری شید و سالار شهیدان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برگزار و یا یاد حماسه عاشورا را در حسینیه‌های خانگی زنده نگه دارند و در این راه سنگ تمام گذاشتند.

سخنگوی ستاد پیشگیری مقابله با کرونا گفت: مراسمات تاسوعا با مجوزات اداره تبلیغات اسلامی در فضاهای باز در استان اصفهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به شیوه برگزاری مراسم‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در اصفهان نیز تاکید کرد: مراسم‌های عزاداری ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در فضای‌های باز با مجوز سازمان تبلیغات برگزار می‌شود.

غلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با اوج عزاداری دهه اول محرم روبرو هستیم از شهروندان و هیئت‌های عزاداری می‌خواهیم با دقت بیشتری دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.


اجتماع عزاداران حسینی در استان البرز

تبلیغات اسلامی استان البرز اعلام کرده است؛ عزاداران حسینی در تمام شهرستان‌های استان البرز به جز شهرستان طالقان اجتماع عزاداری دارند.


عزاداری تاسوعای حسینی در بوشهر

حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی صبح شنبه در جمع عزاداران حسینی با تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام همان‌طور که خود آن حضرت در ابتدای حرکت بیان داشتند برای احیا ارزش‌های الهی و دینی، مبارزه با منکرات و شناخت معروف‌ها در جامعه بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر اضافه کرد: حضرت امام حسین (ع) به مقابله با طاغوت و طاغوتیان پرداخت و جان خود، فرزندان و یاران خود را در راه خدا تقدیم کرد.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) با خدا معامله کرد و در این مسیر توانست طاغوت را شکست دهد هرچند که علی‌الظاهر در مقابل لشکر عمر سعد شهید شد اما این شهادت حیات جاویدان برای وی شد.

حجت‌الاسلام سروستانی ادامه داد: امروز نام امام حسین (ع)، یاد امام حسین (ع)، راه و اندیشه‌های آن حضرت است که توانسته الگویی باشد تا جهان بشریت بتواند برای همیشه به عنوان کشتی نجات و الگوی هدایت آن را فرا راه خود قرار دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر تصریح کرد: امروز پرچم مبارزه با طاغوت را امام حسین (ع) عَلَم کرده و رفته رفته هرچه از زمان بگذرد، مسیر نورانی اسلام و جایگاه رفیع آن در سطح جهان گسترده‌تر می‌شود.


ابراز ارادت متفاوت پایتخت نشینان به سیدالشهدا

کرونا محرم ۱۴۴۲ هجری قمری را متفاوت‌ترین و تاریخی‌ترین محرم ۵۰ سال اخیر کرد و سبب شد، یکی از ظرفیت‌های ناشناخته عزاداری در سال جاری نشان داده شود.

معاندان و آن‌هایی که منافع خود را با عشق به اباعبدالله (ع) در تضاد می‌دیدند، تلاش داشتند، مذهب را در تقابل با سلامت نشان دهند، اما رهروان اباعبدالله گوش جان به عشق ضمیرشان سپردند و مراسم عزاداری را با شکوه هرچه تمام تر و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند.

امروز نهم محرم ۱۴۴۲ هجری قمری و سال ۹۹ هجری شمسی شیعیان و هیأتی های استان تهران عاشقانه پای کار آمدند و با رعایت پروتکل‌ها و با در نظر گرفتن همه تمهیدات بهداشتی به استقبال تاسوعای حسینی رفته‌اند، تاکنون مجالس عزای حسینی با رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها برگزار شده و اینگونه اقدامات در عشق و ارادت ملت بزرگ و بصیر ایران اسلامی خللی وارد نکرده و هیئات مذهبی پایتخت پای کار عاشقی ماندند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت فعالیت هیأت‌های مذهبی در این استان اظهار داشت: فعالیت هیأت‌های استان تهران نشان از انسجام و ریشه دار بودن عزاداری‌های حسینی در این استان دارد.

حجت الاسلام علی اصغر سهرابی گفت: طی روزهایی که از محرم گذشته است، دیدیم که چگونه هیأت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شعائر دینی و مذهبی را حفظ کردند و پرچم دار گفتمان عاشورایی حضرت سیدالشهداء (ع) شدند.

وی با بیان اینکه عزاداری‌ها در فضای باز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال اجرا است، افزود: در تاسوعا و عاشورای محرم سال جاری و بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا دسته روی نداریم، اما شاهد برگزاری مراسم عزاداری ثابت و باشکوه در فضای باز خواهیم بود.


اجرای پروتکل‌های بهداشتی در هیئت‌های عزاداری خراسان جنوبی

مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی در حال برگزاری است.


تاسوعای حسینی در مشهدالرضا

عاشقان اباعبدالله (ع) همزمان با تاسوعای حسینی در محور طبرسی منتهی به حرم مطهر، به صورت متمرکز به عزاداری پرداختند.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امروز در مراسم عزاداری ظهر تاسوعا که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: وجود امام حسین (ع) بزرگ‌ترین امتیاز در جریان عاشورا است تا مردم در قرن‌ها و زمان‌های مختلف به واسطه حضور ایشان، مفاهیم و آموزه‌های دینی را بهتر دریافت کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: از جمله تابلوهای شفاف و نمادهای برجسته در برابر عشق به خدا وجود مقدس قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل (ع) است، این نکته باید برای ما قابل تأمل باشد که اصلاً چه می‌شود انسان در عرصه زندگی، عشق به خدا پیدا می‌کند. معمولاً جریان‌هایی که مورد محبت و گرایش انسان در زندگی قرار می‌گیرند، عواملی هستند که یا نیازهای مادی را برآورده و یا غرایز و کشش‌های نفسانی ما را ارضاء می‌کنند.


تمام محله‌های بجنورد در غم امام حسین (ع)


کرونا چراغ محرم را در خوزستان روشن‌تر کرد

جنس غمش متفاوت است اما به همان اندازه جنس روضه‌هایش، عزاداری‌هایش و همین‌طور عزادارانش متفاوت است. هنوز این حس عجیب و غریبی که کوچک و بزرگ، جوان و پیر تا نامش را می‌شنوند، پیراهن عزا را بر تن و علم‌ها را بر فراز آسمان افراشته می‌کنند، ناشناخته است.

این حس عجیب و غریب تا حدی پیش رفته است که اگر مشکی بودن لباس عزا به سفیدی کفن تبدیل شود باز هم علم بر فراز آسمان دیده می‌شود. در دستگاهش نه تنها خستگی دیده نمی‌شود بلکه خستگی شکست خورده رخت از عزاداری‌ها بر می‌دارد و گوشه‌ای به تماشای عزای عزاداران می‌نشیند.

واقعاً جنس غمش چیست که این‌گونه همه را یک شبه محرمی می‌کند؟ همه را یک شبه بعد از صدها سال هنوز عزادار می‌کند؟ و بدون اینکه لبی به اعتراض گشوده شود یا دلی خسته از عزاداری دیده شود. چه کسی باورش می‌شد محرم امسال با تمام موانع و مشکلات این‌گونه متفاوت و با شکوه برگزار شود. برق شکوه و جلالش آن‌چنان بسیار است که چشم‌ها از دیدنش و زبان‌ها از گفتنش و قلم‌ها از نوشتنش ناتوان هستند.


حضور عزاداران زنجانی در محوطه حسینیه اعظم زنجان

امروز عزاداران حسینی در یوم العباسی متفاوت با وجود اعلام هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان در خصوص برگزار نشدن مراسم یوم العباس همانند سال‌های گذشته، با اجتماع در محوطه مسجد حسینیه اعظم زنجان به عزاداری پرداختند.

در این اجتماع عزاداران حسینی در مقابل مسجد حسینیه اعظم با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی به عزادارای پرداختند.


استان سمنان غرق در ماتم شد

تاسوعای حسینی فرا رسید تا جامه سیاه در عزای حسین (ع) و یارانش به خصوص قمر بنی هاشم (ع) و قاسم جوان و دیگر یاران سیدالشهدا (ع) بر پیکر قومسیان بنشیند مردمی که دهه نخست محرم را علی رغم تمام محدودیت‌ها به عشق مولا سوگوار بودند.

تاسوعای امسال متفاوت با دیگر سال‌ها است، متفاوت از بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اما با همان شور و شعوری که از مردم دیار سه هزار شهید می‌توان انتظار داشت. مردمی که دهه نخست محرم را با رعایت تمام نکات ایمنی و بهداشتی عزاداری سیدالشهدا (ع) را به اوج رسانده‌اند و آمادگی دارند تا به روز عاشورای حسین (ع) برسند.

مردمی که با درک شرایط در هیئت‌های عزاداری صحنه‌هایی ویژه آفریدند و امروز تاسوعای حسینی، سوگواری را به اوج می‌رسانند. سوگواری برای مولایشان حسین (ع) و یارانش که گوشه چشمی به ما کنند. آن هم کسی که امروز فرشتگان در سوگ او نشسته‌اند. امروز سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است

آئین عزاداری شامگاه تاسوعا از شب گذشته با حضور مردم متدین و خداجوی استان سمنان در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حالی برگزار شد که سیل اشک و آه مهمان مردم دیار قومس شد مردم دیار سه هزار شهید که خود را برای عاشورا آماده می‌کنند.

امروز نیز در پنج نقطه استان سمنان آئین ویژه تاسوعای حسینی برگزار شد عزاداران مهدی شهری با حضور در خیابان صاحب‌الزمان (ع) از ساعت ۱۱ الی ۱۳ آئین ویژه روز تاسوعای حسینی را در فضای باز برگزار کردند، همچنین قرار است در سه نقطه شهر دامغان شامل پارک دانشجو، حسینیه ابوالفضل (ع) و فضای باز انتهای بلوار جنوبی دامغان آئین روز تاسوعا با حضور مردم برگزار شود و در نهایت در گلزار شهدای سرخه نیز از ساعت ۱۶ الی ۱۹ آئین مشابهی برگزار می‌شود.


مردم سیستان سال‌هاست که ملت امام حسین (ع) هستند

باز هم روزهای آخر دهه اول محرم رسید تا نگاه مردمان خطه کهن و عرفانی سیستان و بلوچستان برای حسین (ع) باران زده شود. محرم از راه رسیده تا بار دیگر کتاب عاشقی مردمان این دیار ورق زده شود و آهنگ نوحه و عزا در این سرزمین اساطیری نواخته شود.

حالا روز نهم محرم است و بوی عاشقی مردم این دیار در کوچه و برزن پیچیده است مردمان این خطه از دیر باز با عشق حسین (ع) زیسته‌اند و در میان هیاهوی زمانه به دنبال حق پایمال شده امام حسین (ع) هستند.

البته حکایت این دلدادگی ریشه در تاریخ دارد اما اگر به همین قرن اخیر هم توجه شود در دهه سی و چهل شمسی که هنوز روستاها در منطقه شکل نگرفته بودند و از جاده و وسایل نقلیه خبری نبود، مردمان این خطه به صورت کاروان و پیاده راهی سرزمین کربلا می‌شدند.


برگزاری عزاداری تاسوعای حسینی در شیراز

عزاداری روز تاسوعای حسینی در مسجد شهدا به میزبانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز با سخنرانی استوار میمندی مدیر حوزه‌های علمیه فارس برگزار شد.


نماز ظهر تاسوعا در قزوین اقامه شد

مردم عزادار و سوگوار و عاشق سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) نماز با شکوه ظهر تاسوعا را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امروز در خیابان شهدا اقامه کردند.

عزاداران حسینی در قزوین نماز ظهر تاسوعا را به امامت آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین در خیابان شهدا در مقابل امامزاده اسماعیل (ع) اقامه کردند.

سوگواران حسینی در قزوین امسال به دلیل انتشار ویروس کرونا به مصوبات ستاد کرونا نیز عمل کردند و با زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، نشان دادند که شور و شعور حسینی هیچگاه فروکش نمی‌کند و نهضت عاشورا و راه حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) تا ابد ادامه دارد.

مراسم شب تاسوعای حسینی نیز دیشب در سایه شیوع کرونا در فضای حقیقی و مجازی و با رعایت نکات و موارد بهداشتی در سراسر استان قزوین برگزار شد و عزاداران و سوگواران حسینی تا پاسی از شب با برپایی مراسم‌های ویژه از طریق سخنرانی، سوگواری در فضاهای حقیقی و شبکه‌های اجتماعی، ارادت خود را به ساحت مقدس امام حسین و اهل بیت (ع) نشان دادند.


رعایت اصول بهداشتی تأثیری در کمیت و کیفیت عزاداری‌های قم نداشت

مداح اهل بیت (ع) گفت: با وجود رعایت دقیق اصول بهداشتی در هیئات عزاداری از کمیت و کیفیت این مراسم‌ها کاسته نشد.


کردستان درتاسوعا سیاه‌پوش شد

امروز همزمان با جای جای ایران اسلامی شهرهای مختلف استان کردستان نیز شاهد برگزاری عزاداری تاسوعای حسینی بود و اقشار مختلف مردم در قالب دسته‌جات و هیئت‌های مختلف و ضمن رعایت تمامی پروتکل‌های اعلام شده، عزاداری خود را برگزار کردند.

با توجه به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و در راستای رعایت پروتکل‌های اعلام شده از سوی مسئولان، برگزاری مراسم‌های عزاداری در روز تاسوعای حسینی از سوی هیئت‌های مختلف مذهبی در استان کردستان در سایه رعایت تمامی پروتکل‌های اعلام شده انجام گرفت.

هر چند که در امسال و در راستای مقابله با شروع ویروس کرونا دیگر خبری از حضور هیئت‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری در معابر و خیابان‌های شهرهای مختلف استان نبود ولی اقشار مختلف مردم با تجمع‌های کوچک و با رعایت تمامی پروتکل‌های اعلام شده در روز تاسوعای حسینی به عزاداری سرور و سالار شهیدان پرداختند.


عزاداری مردم در کنار مرقد علمدار مقاومت در کرمان

مردم کرمان در روز تاسوعا با حضور مجاور مرقد سردار سلیمانی مطابق با پروتکل‌های بهداشتی به عزاداری و نوحه خوانی پرداختند.


سخنران تاسوعای حسینی در یاسوج: حضرت عباس الگوی ولایت پذیری بود

حجت الاسلام مصطفی حسینی سیرت ظهر شنبه در آئین عزاداری تاسوعای حسینی در یاسوج، افزود: با حرکت بر محور و مسیر مکتب امام حسین (ع) راه سعادتمندی هموار خواهد شد.

حسینی سیرت ولایت پذیری و بصیرت را از جمله شاخصه‌های قیام کربلا دانست و بیان کرد: حضرت ابوالفضل (ع) الگویی بی مانند در درک و عمل به ولایت پذیری بود.

وی ابراز داشت: درس بزرگ حضرت ابوالفضل (ع) در امت‌ها به ویژه امت اسلامی دفاع از ولایت بود.

حسینی سیرت حرکت در مسیر ولایت را عاملی برای جلوگیری از نفوذ تفکر دشمنان بر کالبد جامعه دانست و بیان کرد: امروزه نیز جوانان ما با پیروی از مسیر ولایت و رهبری نقشه دشمنان را خنثی می‌کنند.


حال و هوای گیلان در تاسوعای حسینی

دهه نخست محرم به روز تاسوعای حسینی و روز حضرت ابوالفضل عباس (ع) رسید. دلدادگان مکتب حسین (ع) که امسال به واسطه شیوع ویروس تاجدار محرمی دیگر با شکل جدید را تجربه می‌کنند نشان دادند کسی که پیگیر مکتب حسین (ع) است در هر شرایطی از فرامین و دستورات مولا و امام زمان خود پیروی می‌کند.

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود پیش از آغاز ماه محرم، اعلام کردند که در زمینه چگونگی برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) هر آنچه که ستاد ملی مبارزه با کرونا و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان ابلاغ کنند، بی کم و کاست اجرا می‌کنند که این سخنان نقشه راهی برای همه نیروهای مذهبی و انقلابی و دست اندرکاران برنامه ریزی برای برگزاری مراسم شد.

در چند شب گذشته پخش تصاویری از حسینیه امام خمینی (ره) نشان داد زمانی که پای سلامت مردم در میان باشد رهبر معظم انقلاب خود میدان دار و در صف اول قرار دارد و این مشت محکمی بود بر دهان همه یاوه گویان شبکه‌های معاند خارجی و برخی فریب خوردگان داخلی. موضوعی که سبب شد تا وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب از ایشان برای همراهی با کادر درمان و پرستاران تشکر و قدردانی کند.

استان گیلان از دیرباز تاکنون آئین‌های مختلفی برای ایام محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی داشته اما امسال به واسطه کرونا اکثر این مراسم‌ها تعطیل و لغو شد. متولیان برپایی هیئت‌های مذهبی نیز که همیشه در صف اول انقلابی گری بودند با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و توصیه و تأکید مسئولان بهداشت و درمان و همچنین وضعیت قرمز کرونایی، عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) را به گونه‌ای دیگر برنامه ریزی و تا به امروز اجرا کرده‌اند.


ابراز ارادت لرستانی‌ها به علمدار دشت کربلا

عاشقان حضرت ابوالفضل (ع) علمدار دشت کربلا، در شب تاسوعای حسینی با حضور در جایگاه ولایت به عزاداری پرداختند.


عزاداری مردم همدان هم‌زمان با روز تاسوعا در میدان مرکزی شهر

عزاداران حسینی شهر بهار نیز همچون مردم سایر نقاط استان همدان در روز تاسوعای حسینی به مراسم سوگواری برای سرور و سالار شهیدان (ع) پرداختند.


تصاویری از مراسم‌های شب و روز تاسوعا


بقیه تصاویر را اینجا ببینید.



منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا